Anterialis Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hei, jeg har skummet igjennom Vegtrafikkloven, Skiltforskriften og Trafikkregler, uten å finne svar på mitt spørsmål. Q1) Hva gjelder dersom motstridende skiltanvisninger og vegoppmerking? Eksemplet er dersom du kjører på veg med forbikjøring forbudt. Dette er merket i vegbane med dobbel heltrukken linje samt. skilting. Eks 1) Du kommer til skiltet som beskriver "forbikjøring forbudt opphevet", men dobbel heltrukken linje i vegbanen fortsetter feks. 100 m fremover. Kan du kjøre forbi etter skiltet som opphever forbudet, eller må du vente til den striplete linjen kommer? Jeg regner med sistnevnte, da det er forbudt å krysse heltrukken linje, jf. Skiltforskriftens paragraf 22, skiltnummer 1004. Eks 2) Du kjører fremdeles på veistrekningen med forbikjøring forbudt. Vegmerkingen endres fra dobbel heltrukken linje til striplet linje, men skiltet som markerer "forbikjøring forbudt opphevd" passeres ikke før 100 m senere. Kan du kjøre forbi du har passert skiltet som opphever forbikjøringsforbudet? Jeg antar nei, da man jo tross alt er i sonen med forbikjøring forbudt, Jf. Skiltforskriftens paragraf 8, skiltnummer 334: "Forbudet gjelder fram til skilt 336 «Slutt på forbikjøringsforbud»". Svar: Som dere ser forsøker jeg å svare på mitt eget spørsmål. Det jeg er ute etter her er om dere er enige min tolkning, eller om jeg har misforstått. Jeg har kun tatt med ett eksempel, så svar gjerne på mitt innledende spm. som er noe bredere. Svaret mitt på eksemplet er altså at for å kunne kjøre forbi, må du BÅDE være på vegstrekning med stripplet linje, OG på vegstrekning hvor det ikke er markert for forbikjøring forbudt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 På generell basis så heter det seg at skilt gjelder foran vegmerking, lys foran skilt og tilslutt politi foran lys. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 På generell basis så heter det seg at skilt gjelder foran vegmerking, lys foran skilt og tilslutt politi foran lys. Men hvor er denne "generelle basisen" beskrevet i lovverket? Jeg husker også å ha lært dette i føreropplæringen, men når jeg leser igjennom reglene og forskriftene som jeg henviste til i første post, finner jeg ikke igjen dette. I "Trafikkregler" og "Vegtrafikkloven" finner jeg kun at politiets anvisninger gjelder "over alt" samt. at lyssignal gjelder foran vikepliktstkilt (Jf. Trafikkregler paragraf 3, punkt 1 annet ledd: "Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.") Jeg har overhode ikke peiling på juss eller antall aktuelle forskrifter, kom gjerne med tips til andre relevante lovverk / forskrifter! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Akkurat hvor det står beskrevet veit jeg ikke, men jeg fikk hvertfall rett på det på teoriprøve. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) På generell basis så heter det seg at skilt gjelder foran vegmerking, lys foran skilt og tilslutt politi foran lys. Og Newton foran der igjen... Problemet ditt er et ikke-problem som har oppstått fordi et av premissene dine er feil. Heltrukken gul sperrelinje betyr IKKE forbikjøring forbudt, men at det er ulovlig å krysse den. At man ikke kan kjøre forbi er bare en naturlig konsekvens. Forbikjøring forbudt (skilt 334) gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul. Skiltet er uavhengig av sperrelinje - skiltet kan f.eks. benyttes på strekninger der veien er så smal at det ikke er midtlinje (jeg vet ikke om det gjøres i praksis). Merk at sykkel har krav på hele bredden i kjørefeltet. Dette fører til: Der skilt 334 gjelder, uten sperrelinje: Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul. Du kan altså kjøre forbi tråsykler, kameler, hester, elefanter, strutser, dragkjerrer og enhjulsmopeder. Snøscootere og beltebiler (tanks) er et usikkerhetsmoment - regnes de som å være på hjul? Der bare sperrelinje gjelder: All forbikjøring som krever at du legger det ut i motsatt kjørefelt forbudt - inkludert sykler, ettersom de virtuelt tar opp hele bredden. Jeg er usikker på om kameler, strutser, håndkjerrer, bowlingballer på avveie, etc, har krav på hele bredden. Regnes enhjulsmoped som sykkel? Der begge deler gjelder: Begge reglene over gjelder. Du kan altså ikke krysse sperrelinjen for å kjøre forbi en tråsykkel og skylde på at du så på skilt 334. Usikkerhetsmomentet i forhold til hvilke objekter som har krav på hele veibanen er det samme som over. Endret 15. april 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Takk for presiseringen! Du skriver at sykler (mc?) har krav på hele kjørebanen. Dersom strippet linje og forbikjøring forbudt skiltmerking, kan man kjøre forbi en MC iom. at den ikke har fler enn to hjul? Endret 15. april 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Ved forbikjøring forbudt-skilt kan du kjøre forbi tohjuls-mopeder og motorsykler. Men man kan ikke kjøre forbi f.eks. en bil hvis man selv kjører tohjulsmotorsykkel. Teori: Fordi en bil kan lett presse en mc av veien hvis det kommer noe imot og dermed unngå kollisjon, men en mc kan ikke presse en bil av veien hvis noe kommer imot. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Er det forbudt å forbikjøre moped/tohjuling dersom heltrukken linje og forbikjøring forbudt, dersom det gjøres forsvarlig og uten å krysse heltrukken linje? Endret 15. april 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Jeg mener de har krav på hele veibanen (i hvert fall god plass, tenk 1,5 meter mellom seg og bilen, og 1 meter inn til kanten), og at en forbikjøring i samme felt (med bil) derfor per definisjon er uforsvarlig. Et bedre spørsmål er om det er lov dersom du selv sitter på en tohjuling og kjører forbi en tohjuling. Da kan det være nok plass. Så vidt jeg forstår er det tillatt. Endret 15. april 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg mener de har krav på hele veibanen (i hvert fall god plass, tenk 1,5 meter mellom seg og bilen, og 1 meter inn til kanten), og at en forbikjøring i samme felt (med bil) derfor per definisjon er uforsvarlig. Et bedre spørsmål er om det er lov dersom du selv sitter på en tohjuling og kjører forbi en tohjuling. Da kan det være nok plass. Så vidt jeg forstår er det tillatt. Jeg forstår det som tillat ihvertfall, man kan jo ofte gjøre det trygt innenfor et felt. AtW Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Ved forbikjøring forbudt-skilt kan du kjøre forbi tohjuls-mopeder og motorsykler. Men man kan ikke kjøre forbi f.eks. en bil hvis man selv kjører tohjulsmotorsykkel. Teori: Fordi en bil kan lett presse en mc av veien hvis det kommer noe imot og dermed unngå kollisjon, men en mc kan ikke presse en bil av veien hvis noe kommer imot. Litt på sidelinja, men jeg kom til å tenke på en ting... Jeg har blitt fortalt at "lane splitting" (kjøring mellom to kjørefelt) med motorsykkel er tillatt i Norge. Jeg vet ikke om dette kun gjelder kjørefelt i samme retning, men om ikke vil jo det nesten kunne sees som et fritak fra forbikjøringsforbud. Noen refleksjoner der? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det gjelder nok bare der det er stiplet linje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 På generell basis så heter det seg at skilt gjelder foran vegmerking, lys foran skilt og tilslutt politi foran lys. Egentlig så er det fem etasjer i den pyramiden: Politi Lyssignal Skilt Vegoppmerking Trafikkregler/veitrafikkloven Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Men hvor er denne "generelle basisen" beskrevet i lovverket? Jeg husker også å ha lært dette i føreropplæringen, men når jeg leser igjennom reglene og forskriftene som jeg henviste til i første post, finner jeg ikke igjen dette. Det står litt forskjellige plassar: Trafikkreglane: § 3.Anvisninger 1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene. Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt. Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal. 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. 3. Denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. Skiltforskrifta: § 21.Alminnelige bestemmelser 1. Vegoppmerking nyttes for å lede, varsle eller regulere trafikken, eller for å klargjøre andre bestemmelser gitt ved offentlig trafikkskilt eller trafikkregler. 2. Tverrgående oppmerking, symboler og tekst brukes bare som supplement til skilt hvis ikke annet er angitt. 3. Vegoppmerking som skiller mellom motgående kjøreretninger eller som tydeliggjør kjøreretninger, er gul. Annen oppmerking, og oppmerking for sykkelfelt som tillater syklende å kjøre mot envegsreguleringen i vegen, er hvit. 4. Linjer utført av opphøyde, tettsittende ribber, punkter e.l. (profilerte linjer) regnes som heltrukne linjer. 5. Vegbanereflektorer kan nyttes som supplement til den vanlige vegoppmerkingen. Ved midlertidige endringer kan oransje vegbanereflektorer erstatte den vanlige oppmerkingen. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Slik jeg tolker det sier ikke Trafikkreglene her at lyssignaler gjelder foran skilt på generell basis, kun foran vikepliktskilt. Men nå pirker jeg fært, og det gjør jeg kun for å lære. Uansett er det vel ikke relevant, da det kun (?) er vikepliktskilt som er oppført sammen med lyssignaler (feks. i lyskryss). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 På generell basis så heter det seg at skilt gjelder foran vegmerking, lys foran skilt og tilslutt politi foran lys. Egentlig så er det fem etasjer i den pyramiden: Politi Lyssignal Skilt Vegoppmerking Trafikkregler/veitrafikkloven Dette er hva jeg også har lært, men jeg finner det ikke skrevet i forskriftene / lovverket :s Se posten min over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå