AnonymDiskusjon Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hei. Jeg valgte i vinter å si opp min jobb som avdelingsleder i ett større firma/konsern pga. omstillinger jeg ikke sa meg enig i, og som jeg mente ville svekke firmaet kraftig i markedet og medført ekstra arbeidsbelastning på meg. I min skriftlige oppsigelse ba jeg om å få fratre før oppsigelsestidens slutt/så snart som mulig. Ca. en uke etter etter at oppsigelsen var mottatt, inngikk jeg sluttavtale med firmaet. Hovedpunktene i avtalen er: arbeidsplikten opphører umiddelbart jeg tar ut ferie og permisjon i oppsigelsestiden jeg får lønn de resterende dagene i oppsigelsestiden som motytelse for å gjøre meg tilgjengelig for spørsmål i beholder jeg telefon i oppsigelsestiden alle tilganger til systemer, mail etc. fjernes samme dag Det er ingen klausuler eller karantener nevnt i sluttavtalen eller min arbeidskontrakt. Kompensasjonen med etterlønn frem til oppsigelsestidens slutt var, slik det ble sagt men ikke nedskrevet, mer ment som en takk for innsatsen og en hjelp på veien ut i arbeidsløsheten. I ettertid har jeg nå blitt tilbudt, og har takket ja til jobb hos en konkurrent. Det er 2 uker igjen av oppsigelsestiden på 3 måneder. Men jeg har allerede begynt å jobbe litt i det små nå etter påske, og ser at jeg burde jobbe fullt uten "hemmelighold". Jeg har som nevnt tidligere ingen tilganger eller annet fra tidligere arbeidsgiver jeg kan benytte hos min nye arbeidsgiver. Telefon er for ordens skyld allerede overført fra tidligere arbeidsgiver til meg. Hvor stor risiko løper jeg? Tidligere arbeidsgiver blir nok sur forbanna, men om jeg venter to uker eller går igang for fullt nå tror jeg ikke gjør mye med følelsene der i gården. følge denne: http://e24.no/jobb/kan-ansatte-ta-ny-jobb-i-oppsigelsestiden/3543017er det fullt kjør, men hva sier ekspertene? Anonymous poster hash: e3cee...049 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det Trond skriver i lenken din. Kjør på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Takk. Burde jeg "lojalitetshensyn" informere om at jeg har fått ny jobb, eller kan jeg velge å ikke si noe? Jeg har som nevnt, ingen tilknyting eller påvirkning til arbeidsgiver lengre. Anonymous poster hash: e3cee...049 Endret 17. april 2015 av L4r5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Opp til deg, det må du vurdere ut fra sosiale hensyn. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Takk for hjelpen. Jeg hadde selv en magefølelse av at jeg var "fri", men ble usikker da "Average Joe" (i flertall) har rådet meg til å ikke ta arbeid nå osv. For nysgjerrighetens skyld - når kan man betraktes å være "i arbeid"? Jeg er som sagt fremdeles tilknyttet arbeidsgiver gjennom etterlønnen og forsikring/pensjonsinnskudd, men denne tilknytningen vil altså ikke ha noe å si for lojalitetshensynet? For å snu litt på problemstillingen og ta en digresjon - la oss si jeg sa opp jobben for å starte hos konkurrent. Arbeidsgiver reagerer da med å kutte alle tilganger umiddelbart, fritar meg for arbeidsplikt men vil ikke avslutte arbeidsforholdet før oppsigelsestidens slutt. Hva hindrer meg i å møte på jobb hos ny arbeidsgiver - jeg har da ikke noen plikter å ivareta hos arbeidsgiver lengre? (Gitt at det ikke avtales karantene.) -EDIT- Se der, glemte å poste anonymt. Jaja... Anonymous poster hash: e3cee...049 Endret 17. april 2015 av L4r5 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Se der, glemte å poste anonymt. Jaja...I fix! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå