XenoChrist Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Vært plaget med høye temperaturer i det siste, så bestemte meg for å rense viftene og bytte kjølepasta. Gikk inn i BIOS og fant ut at CPU'en var 97 grader, så prøvde og ta på annen kjølepasta. Fortsatt over 90 grader, tenkte kanskje jeg klarte å ødelegge kjøleren så bytta den med stock kjøleren, som ihvertfall skal holde en temperatur som gjør at pc'en kan brukes. Ny pasta o.s.v, fortsatt over 90 grader, men nå kommer det CPU fan error opp når jeg starter pc'en selv om viften funker. Har sjekka voltage på CPU'en og ligger mellom 0.9-1.2v, så har mistanke om at stock kjøleren bare er dårlig eller noe slikt, er på jakt etter en ny kjøler og låne, så bestemte meg for å starte tråden i tilfelle det ikke funker å prøve en ny kjøler. PS: 96% sikker på at kjølepastaen er korrekt påført, for har endret ca 4-6 ganger siden jeg først byttet, og tror ikke jeg har feilet hver gang. Takk for svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hva slags prosessor er det? Lenke til kommentar
XenoChrist Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Hva slags prosessor er det? Intel I5-2500 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Sikker på at kjøleren sitter skikkelig på? Stockkjøleren kan være en bitch på dette. Test ved å se om den rikker litt på seg om du drar i den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Vil ta en kvalifisert gjetning på at det er heat-sprederen som er problemet. Dvs. dårlig termisk forbindelse mellom CPU-kjernen og "lokket" på prosessorbrikken. Da kan du sette på en hvilken som helst kjøler og alikevel få høye temperaturer. Edit: Når du monterer kjøleren bør du presse den hardt mot CPU og vri noen ganger før du låser den for å få pressa ut mest mulig overflødig pasta. Edit2: Med forbehold om at delid kanskje ikke er mulig på i5-2500. Jeg hadde samme problem og gikk ned 20 grader ved å utføre en enkel de-lid og smøre på ny kjølepasta. Endret 15. april 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Delidde SB? Det var jo ikke før IB endret TIM. Headspreaderen er vel loddet fast eller noe på SB. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Ja er der jeg er litt usikker. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Rimelig sikker, har aldri hørt om delidding på noen andre modeller enn 3xxx og senere. Lenke til kommentar
XenoChrist Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Haha flaut, kvalifiserte gjettinga til sedsberg ser ut til å være svaret, tok av kjølern å la merke til at pastaen ikke var særlig jevnt spredd, litt klumpete nesten....Presset skikkelig å vrikka litt, og sørget for at kjøleren satt fast. Holdt seg stabilt på en 58-60 grader, ikke særlig optimalt men, skjønner at kontakten mellom kjøleren og prosessoren har vært problemet. Takk for svarene! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Strengt tatt var gjetninga mi feil. Jeg gjetta på under heat-spreaderen (toppen av CPU). Men den er trolig lodda fast. Presse og vri er noe man vistnok ikke skal gjøre men etter mine erfaringer pleier det å gjøre susen. Lenke til kommentar
XenoChrist Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Haha leste feil, men er det noe som kan oppstå senere hos prosessoren eller er det en produksjonsfeil? Og det må jo til med litt uortodokse metoder, så lenge pcen ikke ødelegges og man finner svaret. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hvis HS er loddet skal den være ganske bombesikker. De som ikke er loddet kan muligens bli dårligere når pastaen tørker ut. Og kjølepasta for CPU har også som regel en levetid, avhengig av kvaliteten. Billig pasta pleier å skille seg og tørke ut etter et par år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå