Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om batteri i Audi A4 2008-modell

Anbefalte innlegg

Hei,

Batteriet i min Audi A4 (2008) er defekt. Vil ikke lade til mer enn 10-11 volt, og synker rask nedover selv om ingenting er koblet på. Derfor har jeg tenkt å bytte.

Batteriet har selvfølgelig tilkoblinger til + og -, men det har også en ganske tynn slange som går inn på siden. Jeg lurer på hva denne er til. Ventilasjon?

Jeg lurer også på om dette er standard på alle nyere bilbatteri, som for eksempel dette?

Kan forøvrig nevne at batteriet mitt er merket med "8E0 915 105 H".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ventilasjonsslange ja. De aller fleste batterier har tilkobling til dette.

Det viktigste er at batteriet har pluss og minuspolene på riktig side og at det passer fysisk. Det er standardstørrelser på de men det er mange av de anvhengig av kapasitet.

Er du riktig uheldig må du inn på merkeverksted og kode om eller registrere batteribytte i ECU-en.

Jeg kjøpte dette til min '06 BMW og måtte egentlig inn til BMW for koding og registrering. En jobb de ville ha 2500,- for (utenom batteri). Har heldigvis utstyr for å gjøre det selv.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-95-AH-2000029894/

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med Audi. Min BMW har forskjellig ladeprofil avhengig av batteritype (AGM eller bly/syre) og størrelse (antall Ah). Jo større batteri jo høyere ladestrøm. I tillegg justerer den ladeprofilen avhengig av alderen på batteriet. Derfor må det registreres når det byttes til nytt. Dette er i det minste teorien jeg har hørt.

For å gjøre dette må man ha spesielt kodeverktøy. Registrering av bytte kan man få til med enkel USB-kabel eller bluetooth-adapter og rett programvare. Forandring av batteritype og/eller kapasitet må kodes inn.

Konsekvensene av å ikke registrere er omdiskutert. Alt fra at ingenting vil skje til at batteriet kan eksplodere.

Som sagt er dette for BMW, men det forundrer meg ikke om Audi har noe av det samme. Ring eller svipp innom en forhandler og spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...