Gå til innhold

leie/kjøpe hjeeelp

Anbefalte innlegg

Hei, er 20 år, lyst å flytte ut nå, er lærling og vil få fagbrev om et år, tjener nå 15k i måneden og vil som ferdig utdannet om et år ligge på 20-23k.  egenkapital: 0

Det jeg lurer på er om det er mulighet for meg å få meg lån til å kjøpe leilighet, har så og si null peiling på hvordan boligmarkedet fungerer, kan sette av 5k i måneden uten problemer til lån

Om det ikker mulighet for meg å få lån, vil det å leie leilighet være idioti? taper jeg veldig mye penger på å leie? 

takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5000 i måneden klarer så vidt å betjene et lån på 1 mill til markedets beste rente. 

Du bør bo hjemme et år eller to til, der du sparer rundt 10.000 i måneden. Etter to år har du da 240.000 på konto, og dermed en passe god egenkaptial. 25.000 per år bør puttes i BSU, slik at du får fradrag på skatten. 

En tommelfingerregel tidligere var et en fikk lån 3-3.5 ganger sin egen inntekt. Så du kan se hvordan du ligger an da. 

Du skriver heller ikke noe om hvor du eventuelt vil bo, da prisene varierer mye rundtom!

Lenke til kommentar

5000 i måneden klarer så vidt å betjene et lån på 1 mill til markedets beste rente. 

Du bør bo hjemme et år eller to til, der du sparer rundt 10.000 i måneden. Etter to år har du da 240.000 på konto, og dermed en passe god egenkaptial. 25.000 per år bør puttes i BSU, slik at du får fradrag på skatten. 

En tommelfingerregel tidligere var et en fikk lån 3-3.5 ganger sin egen inntekt. Så du kan se hvordan du ligger an da. 

Du skriver heller ikke noe om hvor du eventuelt vil bo, da prisene varierer mye rundtom!

Hva med leie av bolig? ser det ligger på rundt 5k måneden her omkring for en ok leilighet, skal ikke ha noe skikkelig fancy, bare ut av huset her.. mtp at jeg har reisevei til jobb på en time hver dag så vil jeg jo spare endel i bensinkostnader og

Endret av skrujern123
Lenke til kommentar

Sett i et økonomisk perspektiv, må du nesten regne på det du bruker i bensin opp mot kostnad av leie. 

5000 for en grei leilighet er ikke gale, men du bør og sjekke om strøm, tv og internett kommer utom. Og skal du ha tv kommer også lisensen på noen tusenlapper i året. 

Men jeg skjønner deg godt at du vil flytte ut, men leier du, og har som mål om å eie din egen bolig seinere, må du være flink å spare!!

Lenke til kommentar

ble litt overasket over hvor stor egenandel du må ha selv med fast inntekt og sikker jobb, med 23k måneden så må jo det være mulig å få lån?

Søk startlån i kommunen nå når du har lav inntekt. Dette kan brukes som egenkapital. Men start sparing også, gjerne i bsu:)

Lenke til kommentar

ble litt overasket over hvor stor egenandel du må ha selv med fast inntekt og sikker jobb, med 23k måneden så må jo det være mulig å få lån?

Søk startlån i kommunen nå når du har lav inntekt. Dette kan brukes som egenkapital. Men start sparing også, gjerne i bsu:)

innser at det må spares endel.

Startlån ja.. hvordan gjøres det hvis jeg skal flytte til en annen kommune?

Endret av skrujern123
Lenke til kommentar

Å kjøpe er en svært god investering dersom du har mulighet.  Når du leier, betaler du penger for å bo et sted.  Flytter du derfra, har du ingenting igjen.  Hvis du kjøper, betaler du på en måte penger til deg selv, som du svært ofte får igjen når du selger leiligheten/huset.

Lenke til kommentar

Å kjøpe er en svært god investering dersom du har mulighet.  Når du leier, betaler du penger for å bo et sted.  Flytter du derfra, har du ingenting igjen.  Hvis du kjøper, betaler du på en måte penger til deg selv, som du svært ofte får igjen når du selger leiligheten/huset.

Du betaler ganske mye penger til banken og da!

Lenke til kommentar

Selvsagt betaler du renter.

Men dersom du leier, får du ikke igjen NOE.  Eier du selv, kan du se på det å betale på huset (minus renter) som en svær sparekonto. Når man da også tar med prisøkning osv, er det å eie selv en veldig god investering.

Lenke til kommentar

Du betaler ganske mye penger til banken og da!

Men sannsynligvis mindre enn man ville betalt til utleiger.

Vi betaler ca 2200 i renter pr måned.

Lenke til kommentar

Du trenger 150'000 i egenkapital pr million du skal låne.

Renter og avdrag blir ca 5000 pr mnd pr million du låner med dagens rente. 

Husk at du må ha innboforsikring, reiseforsikring, kjøpe mat, betale strøm, fellesutgifter/kommunale avgifter, NRK-lisens, TV-abn, og møbler dersom du flytter ut hjemmefra. I tillegg til husleie. Det vil redusere sparepotensialet betraktelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...