Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overdragelse av eiendom, dødsbo

anonymx

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom bobestyrer avslutter et dødsbo uten å overdra en fritidseiendom til noen? 
Tipper verdien er rundt 300 000, og flere andre familiemedlemmer eier hver sin del, så det er kun en liten del som vil stå "uten eier". 

Vil man kunne avslutte dødsboet, og kommer det til å komme opp noen spørsmål om dette? Ingen av arvingene er interessert i å overta avdødes andel av eiendommen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ingen av arvingene vil overta er det vel bare å gi den til (noen av) de familiemedlemmene som eier resten? Evt. slik at eiernøkkelen mellom dem forblir like stor? Jeg er usikker på om boet har anledning til å derelinkvere/abandonere, staten har vel krav på arv om arvingene sier den fra seg, om jeg ikke husker feil. Den ideelle andelen kan i utgangspunktet ikke bare slutte å eksistere.

Lenke til kommentar

Hvis ingen av arvingene vil overta er det vel bare å gi den til (noen av) de familiemedlemmene som eier resten? Evt. slik at eiernøkkelen mellom dem forblir like stor? Jeg er usikker på om boet har anledning til å derelinkvere/abandonere, staten har vel krav på arv om arvingene sier den fra seg, om jeg ikke husker feil. Den ideelle andelen kan i utgangspunktet ikke bare slutte å eksistere.

Jeg vil gjøre det enkelt og slippe alt papirarbeidet. I tillegg er det så vanskelig å finne markedsverdien.

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett kan man ikke avslutte et dødsbo uten å treffe en beslutning om alle eiendelene, slik at det må skje ved en feil. Er eiendelen ikke loddet ut må tingretten treffe tilleggsbeslutning (med mindre det er en "resten av tingene"-del i utlodningen, da). 

Eiendomsretten går ikke over på arvingene uten positiv beslutning fra skifteretten, slik at dødsboet fortsatt vil eie denne andelen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...