Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 På arbeidsveg Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Rolf Kristensen Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Ett meget stemningsfullt og fint motlysbilde. Flotte nyanser i den grønne forgrunnen. Foretrekker V1 hvor solyset er bedre eksponert. Mvh. Rolf 1 Lenke til kommentar
Rolf Kristensen Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Glemte å svare på spørsmålet ditt i farta Ett "motlysfilter" til å sette på objektivet kan være løsningen. Husker ikke hva det heter. Mvh. Rolf 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Er det UV-filter du mener kanskje? Det hadde jeg faktisk på, men har lest litt om det nå, og funnet ut at det er en bortkastet ting, med mindre man vil beskytte linsen mot sjøsprøyt og lignende. Kjekt at du likte bildet, det var i grunnen bare et testbilde, men syntes det ble ok nok. Lenke til kommentar
Rolf Kristensen Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Er det UV-filter du mener kanskje? Det hadde jeg faktisk på, men har lest litt om det nå, og funnet ut at det er en bortkastet ting, med mindre man vil beskytte linsen mot sjøsprøyt og lignende. Kjekt at du likte bildet, det var i grunnen bare et testbilde, men syntes det ble ok nok. UV-filter har nok ingen misjon på lysforhold som dette. Det jeg vel tenkte på er ett såkalt "Gråfilter" som finnes i mange varianter, bla. med gradering, mørkest oppe og lysere nederst, for spesielt sånne bilder som dette. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Er det UV-filter du mener kanskje? Det hadde jeg faktisk på, men har lest litt om det nå, og funnet ut at det er en bortkastet ting, med mindre man vil beskytte linsen mot sjøsprøyt og lignende. Kjekt at du likte bildet, det var i grunnen bare et testbilde, men syntes det ble ok nok. UV-filter har nok ingen misjon på lysforhold som dette. Det jeg vel tenkte på er ett såkalt "Gråfilter" som finnes i mange varianter, bla. med gradering, mørkest oppe og lysere nederst, for spesielt sånne bilder som dette. Åh! Da må jeg sjekke ut det også! Takk for tipset Rolf! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Flott landskapsbilde i motlys , har v1 som favoritt. Det går ikke frem hvilken blender du har brukt , det er også viktig faktor i motlysbilder. Mvh Alec Lenke til kommentar
Torbjørn Milje Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det er 2 flotte bilder du viser oss i dag hvor V2 etter min mening er det beste bildet. Bildene har en fin komp, fine farger, et flott lys og en god skarphet. Gode råd ser jeg Rolf har gitt deg. Har du tatt bildet i råformat har du større muligheter å redigere bildet i et billedredigeringsprogram, dette ble visst et langt ord. Lykkr til. Mvh Torbjørn 1 Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hei, Helene. Å ha en slik vei til jobben er i seg selv nesten en unnskyldning for å komme for sent på jobb, for det må da bli noen "fotopauser" når naturen er så fin som her ! Tidligere kjøpte jeg Photoshop, men nå leier jeg programmet for mindre enn en hundrings i måneden, og der er det bra verktøy for å håndtere sterkt lys (dersom de lyse områdene ikke er helt "utbrent" til hvitt). Selv om lyset i V1 er sterkt, er bildet aldeles praktfullt, etter min oppfatning ! Gråfilter / ND-filter ((= neutral density), finnes i forskjellige varianter, og vil redusere mengden lys som kommer inn på bildebrikken. M v h Albert. 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Hei på dere Alec, Torbjørn og Albert! hyggelig at dere kommenterer og hjelper meg på veg. Trodde jeg hadde skrevet blenderåpning, men det må ha fallt ut. Den er f22. Jeg tenkte at hvis blenderåpningen er liten så vil det dempe litt på lyset. Men det var mye og flott lys gjennom skyene. Bildet ble ikke tatt i råformat fordi jeg ikke har noe å redigere det på, så da er det ikke noe stort poeng. Og Albert: jeg er ofte litt sein på jobb! Heldigvis har jeg flexitid. Det er jo om morgenen man ofte får de flotteste bildene! Litt lavt lys, tåke, dugg, rim og slikt. Snop for fotografer! Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hei Helene, gråfilter vil nok være det beste for å få dempet meget lyse områder (som oftest sol/himmel). Selv har ennå ikke gått til anskaffelse av gråfilter. Når jeg fotograferer mot sol, eller sterkt solreflekterte områder så "vrir jeg på hjulet" og lager bildet mørkere enn i utgangspunktet ønskelig. Detter lysnes de samme mørke partier uten at det i nevneverdig grad går ut over de lyse partier. Dette i et program som fulgte med min Fuji XT1. I det samme programmet er det mulig å hente fram en del detaljer i de lyse partiene. Dette erstatter ikke helt hva et gråfilter kan gjøre, men fungerer overraskende godt dersom du vil unngå montering av og på med gråfilter. Som andre har fortalt, vil helt utbrente områder ikke kunne reddes. Undersøk nærmere ang. fotoprogram med slik funksjon som jeg nevner ovenfor, dersom du kan tenke deg noe slikt. Proffer og avanserte amatører vil helt sikkert gå for gråfilter, men er du amatørentusiast som meg kan du kanskje greie deg med noe annet. Til slutt, i utgangspunktet et godt bilde du presenterer, som ville bli enda bedre med noe etter-redigering. Vennlig hilsen Ragnar 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Flott motiv. Liker stemningen. Velger meg V1! 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Hei Helene, gråfilter vil nok være det beste for å få dempet meget lyse områder (som oftest sol/himmel). Selv har ennå ikke gått til anskaffelse av gråfilter. Når jeg fotograferer mot sol, eller sterkt solreflekterte områder så "vrir jeg på hjulet" og lager bildet mørkere enn i utgangspunktet ønskelig. Detter lysnes de samme mørke partier uten at det i nevneverdig grad går ut over de lyse partier. Dette i et program som fulgte med min Fuji XT1. I det samme programmet er det mulig å hente fram en del detaljer i de lyse partiene. Dette erstatter ikke helt hva et gråfilter kan gjøre, men fungerer overraskende godt dersom du vil unngå montering av og på med gråfilter. Som andre har fortalt, vil helt utbrente områder ikke kunne reddes. Undersøk nærmere ang. fotoprogram med slik funksjon som jeg nevner ovenfor, dersom du kan tenke deg noe slikt. Proffer og avanserte amatører vil helt sikkert gå for gråfilter, men er du amatørentusiast som meg kan du kanskje greie deg med noe annet. Til slutt, i utgangspunktet et godt bilde du presenterer, som ville bli enda bedre med noe etter-redigering. Vennlig hilsen Ragnar Bare man greier å unngå utbrenthet, så kan det meste reddes med andre ord. Men det er jo greit at det blir nogen lunde sånn i utgangspunktet tenker jeg. Jeg glemmer ofte av hjulet jeg...er så mye å huske på for en stakkar nybegynner. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Hyggelig du tittet innom i dag også! Morgenstemning i fullt monn her. Det er noe eget det! Bare synd jeg ikke greier å dra meg tidlig ut av senga når jeg har fri og tid til å fotografere....er jo så godt under dyna... Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Flott motiv. Liker stemningen. Velger meg V1! Se over! glemte å henge deg på kommentaren min! Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Vanskelig å unngå at sola blir utbrent. Skulle gjerne se det filteret som fikser det. Jeg har brukt polafilter som fast filter i mange år, men det klarer ikke sola. Det jeg nå bruker er nok enda bedre, men har ikke prøvd det rett mot sola. Jeg liker faktisk begge versjoner - hver på sin måte. Roar 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Hyggelig at du likte begge varianter! Så du unngår problemet med å la være å fotografere sola... Men av og til er det naturlig at den får være med, den er et naturlig element i bildet. Jeg får bare fortsette å prøve og feile. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Vanskelig å unngå at sola blir utbrent. Skulle gjerne se det filteret som fikser det. Jeg har brukt polafilter som fast filter i mange år, men det klarer ikke sola. Det jeg nå bruker er nok enda bedre, men har ikke prøvd det rett mot sola. Jeg liker faktisk begge versjoner - hver på sin måte. Roar se over... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg