iam99pk Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 hei jeg bar bare noen fåå spørsmål angående etsing av PCB brett! har kjøpt: PCB brett, uv lys og har lastet en fritzing på dataen og holder på å lære dette... så lurte jeg på: har nå kopiert ut et ark med et brett jeg har lagt (bare for å se hvordan der ser ut) ser greit ut, passer på brettet og det.. MEN ser at strekene er gule og alle pungtene er grønne.. så lurte på om det skulle være slikt eller om det er noe jeg skal forandre? legger med et bilde her: så lurte jeg på hvilken type ark jeg trenger? slik jeg forstår det raskt er at du skal: 1. lage på dataen 2. kopiere det ut med laser skriver på et spesielt ark 3. stryke det på pcb brette 4. bårre hullene 5. fjerne resten av papiert 6. legge det i syrebad med uv lys på 7. vaske det med vann etterpå.. er det noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 I gamle dager boret man hullene etter kortet var ferdig etset, da slipper man at syren skader kobberkantene på hullet. Hvis man ikke ser hullene etterpå kan man markere de med en nål før man tar vekk papiret. Jeg trodde UV-lyset ble brukt hvis man kun hadde utlegget på et gammeldags transparent-ark og at ved å stryke mønsteret på kkortet slapp man dette, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Søk etter "PCB" på http://www.instructables.com/, de har mange veiledninger på hvordan man gjør slike ting. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 hei jeg bar bare noen fåå spørsmål angående etsing av PCB brett! har kjøpt: PCB brett, uv lys og har lastet en fritzing på dataen og holder på å lære dette... så lurte jeg på: har nå kopiert ut et ark med et brett jeg har lagt (bare for å se hvordan der ser ut) ser greit ut, passer på brettet og det.. MEN ser at strekene er gule og alle pungtene er grønne.. så lurte på om det skulle være slikt eller om det er noe jeg skal forandre? legger med et bilde her: så lurte jeg på hvilken type ark jeg trenger? slik jeg forstår det raskt er at du skal: 1. lage på dataen 2. kopiere det ut med laser skriver på et spesielt ark 3. stryke det på pcb brette 4. bårre hullene 5. fjerne resten av papiert 6. legge det i syrebad med uv lys på 7. vaske det med vann etterpå.. er det noe jeg har glemt? du skriver ut på gjennomsiktig papir. legger papirer rett vei på UV lyset og pcb brettet over der igjen. deretter legger du pcb brettet i et syrebad. og hullene borrer du til slutt. Er vell også sånn at du ikke skal ha det forlenge i UVlys og syrebad. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 I gamle dager boret man hullene etter kortet var ferdig etset, da slipper man at syren skader kobberkantene på hullet. Hvis man ikke ser hullene etterpå kan man markere de med en nål før man tar vekk papiret. Jeg trodde UV-lyset ble brukt hvis man kun hadde utlegget på et gammeldags transparent-ark og at ved å stryke mønsteret på kkortet slapp man dette, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Søk etter "PCB" på http://www.instructables.com/, de har mange veiledninger på hvordan man gjør slike ting. okay så fotopapir i laser skriver og styke det på? så legge det i etse? og båre hullene til slutt tror jeg skal klare det hei jeg bar bare noen fåå spørsmål angående etsing av PCB brett! har kjøpt: PCB brett, uv lys og har lastet en fritzing på dataen og holder på å lære dette... så lurte jeg på: har nå kopiert ut et ark med et brett jeg har lagt (bare for å se hvordan der ser ut) ser greit ut, passer på brettet og det.. MEN ser at strekene er gule og alle pungtene er grønne.. så lurte på om det skulle være slikt eller om det er noe jeg skal forandre? legger med et bilde her: så lurte jeg på hvilken type ark jeg trenger? slik jeg forstår det raskt er at du skal: 1. lage på dataen 2. kopiere det ut med laser skriver på et spesielt ark 3. stryke det på pcb brette 4. bårre hullene 5. fjerne resten av papiert 6. legge det i syrebad med uv lys på 7. vaske det med vann etterpå.. er det noe jeg har glemt? du skriver ut på gjennomsiktig papir. legger papirer rett vei på UV lyset og pcb brettet over der igjen. deretter legger du pcb brettet i et syrebad. og hullene borrer du til slutt. Er vell også sånn at du ikke skal ha det forlenge i UVlys og syrebad. okay skal prøve begge deler og sa hva som funker best da men hvor får jeg tak i gjennomsiktig papir? er det bare son papir de har på de gamle overhedene (de på skolen ) men hvilen syre skal man bruke? har hørt du kan få noe på apotektet men vet ikke hva som er best (og ikke alt for dyrt?) også lurte jeg på om dette går? den grå firkantet en 10x16cm (det som PCB brettene mine er) http://gyazo.com/4b631b561dab0997bcfee17d4e906b22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå