Gå til innhold

Haukeblikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har selvfølgelig jeg ingen grunn til å tvile på at du har rett art her, men jeg lurer på hvordan du greier å skille mellom denne, rød glente, svart glente og ikke minst ungfugl av svartglente så like som de er uten å være helt innpå hvilket de aldri lar deg komme.

Jeg har tilbrakt 17 vintre i Goa i India og fotografert mye glente der, men jeg kalte dem alltid bare svartglente for det var vanskelig å se forskjell. Dessuten fantes jo også en del kryssninger. Denne ser ut til å ha svartglentas karakteristiske kløftehale selv om det er en vanskelig vinkel.

Dessverre finner jeg ikke svartøreglente i noen av mine indiske fuglebøker, men vet den fantes i min mest brukte som begynte å falle fra hverandre og derfor ble igjen i India. Men hvis jeg ikke husker feil så mener jeg at sværtøreglenta har lyse felter ytterst på vingene hvilket denne ikke har så vidt jeg kan se hvis det da ikke skjules av skyggene?

Denne ser svært lys ut og kan derfor like gjerne være en ung svartglente.

Men dette er altså ikke så veldig viktig. Jeg ble bare litt interessert.

Hvis du ble nysgjerrig kan du jo gå til

http://WWW.pbase/kneppen

og sjekke de tre mappene med "Birds in Goa in India" for der er det bl.a mye annet mange glentebilder selv om ikke alle er perfekte.

Her ville jeg forsøkt å lyse opp de mørke feltene separat for å se om det var mulig å få ut mer detaljer.

At den ikke er sylskarp gjør ingenting for det bare vitner om fart.

Roar

Lenke til kommentar

Takker for hyggelige kommentarer. Jeg er overhodet ingen fuglekjenner, og det er mulig at jeg tar feil. I følge info på nettet kalles arten Tobi på Japansk, og dette er oversatt til blackeared kite flere steder på nettet. Disse har lyse prikker ytterst ovenpå på vingene (ikke synlig fra denne vinkelen, men kan ses på det forrige bildet jeg la ut i går).

Bildet er tatt fra en tur til øya Enoshima syd for Yokohama, Japan, i påsken. I følge info på nettet har Tobi'ene fortrengt måkene og tatt over deres jaktmetoder. Haukene har utvikliet teknikker hvor de stuper ned og snapper til seg mat ut av hendene på turister :) Bildet er tatt fra en veranda på en restaurant i fjellsiden på utsiden av øya hvor haukene kretser svært nære og venter på en ubevoktet godbit fra en eller annen turist :) Det er satt opp varselskilt rundt på øya mot nærgående hauker pga. flere som har fått småskader som følge av nærkontakt med haukene :)

Lenke til kommentar

Takker for hyggelige kommentarer. Jeg er overhodet ingen fuglekjenner, og det er mulig at jeg tar feil. I følge info på nettet kalles arten Tobi på Japansk, og dette er oversatt til blackeared kite flere steder på nettet. Disse har lyse prikker ytterst ovenpå på vingene (ikke synlig fra denne vinkelen, men kan ses på det forrige bildet jeg la ut i går).

Bildet er tatt fra en tur til øya Enoshima syd for Yokohama, Japan, i påsken. I følge info på nettet har Tobi'ene fortrengt måkene og tatt over deres jaktmetoder. Haukene har utvikliet teknikker hvor de stuper ned og snapper til seg mat ut av hendene på turister :) Bildet er tatt fra en veranda på en restaurant i fjellsiden på utsiden av øya hvor haukene kretser svært nære og venter på en ubevoktet godbit fra en eller annen turist :) Det er satt opp varselskilt rundt på øya mot nærgående hauker pga. flere som har fått småskader som følge av nærkontakt med haukene :)

Nå er ikke glentene hauker, men de hører til slekta.

At glentene råder grunnen der måkene ellers ville holdt til så jeg også i Goa, men de var ikke så frekke at de tok maten fra folk. Vi har glenter i Norge også, men ikke som i Østen.

Men i Skåne I Sverige har de en del glenter så vet du det.

Roar

Lenke til kommentar

Nå er ikke glentene hauker, men de hører til slekta.

At glentene råder grunnen der måkene ellers ville holdt til så jeg også i Goa, men de var ikke så frekke at de tok maten fra folk. Vi har glenter i Norge også, men ikke som i Østen.

Men i Skåne I Sverige har de en del glenter så vet du det.

Roar

Takker for oppklarende info. Sjekket litt på nettet og arten som holder til på Enoshima skal vistnok være Tobi:

* Japanese name: Tobi

* Scientific name:Milvus lineatus

Lenke til kommentar

Hei, Karl P.

Praktfullt bilde av glente, - skarpt / godt eksponert, og en rekke detaljer i fjærdrakten er godt gjengitt.

Posituren er svært bra, og fargene virker naturtro, - kanskje mer i V1 enn i V2, men her er jeg på

"tynn is", da jeg dessverre verken har hørt om eller sett denne arten.

Selv om artsbestemmelsen harr vært en utfordring, er bildet langt fra amatørmessig, - det er godt fotohåndverk ! :)

M v h Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Karl P.

Praktfullt bilde av glente, - skarpt / godt eksponert, og en rekke detaljer i fjærdrakten er godt gjengitt.

Posituren er svært bra, og fargene virker naturtro, - kanskje mer i V1 enn i V2, men her er jeg på

"tynn is", da jeg dessverre verken har hørt om eller sett denne arten.

Selv om artsbestemmelsen harr vært en utfordring, er bildet langt fra amatørmessig, - det er godt fotohåndverk ! :)

M v h Albert.

Takker for hyggelige kommentarer :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...