Gå til innhold

Sokkel 2011-3, når kan vi forvente dens foreldelse?


Helm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gir bare de respektive kortene tilgang til stor båndbredde. F.eks. kan flere skjermkort ha 16x tilkobling, men total båndbredde mot CPU er fremdeles begrenset av CPUen (28x for 5820k).
 

Blir vel noe av det samme som å koble til flere vanlige SATA SSD og RAIDe dem. Selv om du har 6 disker som takler 550 MB/s hver får du ikke mer ut av det enn litt under 2000 MB/s.

 

Edit:

De vanlige SATA diskene vil her være begrenset av busen mellom PCH og CPU som for DMI 2.0 vel er PCIe 2.0 x4. (Ethernet og annet tar også opp plass her.)

Litt mer om virkemåte fra Anandtech.

Endret av IceHeim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en buss er ikke det samme som en lane likevel? :hm: Jeg går nå over til å bare bruke lanes.

 

 

Skal du ha pci ekspress basert SSD med mest ytelse og lavest delay så skal den settes på cpuens pcie 3.0 buss med 4 lanes pr. NVMe SSD .

Skal du ha to slike NVMe SSD optimal plassert forsvinner 8x cpu lanes kun til solid state drives

Med en 5820k har di da "kun igjen" 28-8 = 20 lanes til grafikk kort og kan kun ha SLI med to grafikk kort I 8X + 8X lanes konfig (ikke 16x på noen og tri SLI blir vel ikke mulig)

Med en 5930k har du igjen 32 lanes til grafikk kort , eller også rom til flere enn to NVMe SSD .

 

Man må også studere 2011-3 hovedkortene hvordan cpu lanes er distribuert slik at man får plass til og fordelt det man ønsker av pcie 3.0 enheter på cpuens pch om man velger en 28lanes eller 40lanes prosessor.

5820K har aldri vært aktuell for meg. Og jeg har ikke sett noen grunn til å foretrekke 5930K, så da gjenstår bare 5960X.

 

Hvor mange lanes trenger jeg?

 

2 stk. SSD NVMe bruker 8 lanes.

Et antall (2-4?) ekstra lagringsdisker bruker ? lanes

To stk. optiske stasjoner bruker ? lanes

4xSLI bruker 32 lanes? :ohmy:

HDMI capture card bruker ? lanes

 

Det kan hende jeg vil tilkoble mer utstyr som jeg ikke kommer på nå.

40 lanes ser ikke ut til å bli nok, jeg bør kanskje ha to stk 5930 eller 5960. :p

 

Det ser ut til at jeg enten velger ASRock X99 OC Formula eller ASRock X99 Extreme 11. I alle fall sistnevnte har plass til to stk (Xeon) prosessorer, hvis bare man kunne hatt to stk 5930 (eller 5960) ...! :)

 

Kan noen si hvorfor de 40 lanes grupperes 16+8+8+4+4 ? Er noen av dem bedre og noen litt mindre bra?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så en buss er ikke det samme som en lane likevel? :hm: Jeg går nå over til å bare bruke lanes.

 

 

Skal du ha pci ekspress basert SSD med mest ytelse og lavest delay så skal den settes på cpuens pcie 3.0 buss med 4 lanes pr. NVMe SSD .

Skal du ha to slike NVMe SSD optimal plassert forsvinner 8x cpu lanes kun til solid state drives

Med en 5820k har di da "kun igjen" 28-8 = 20 lanes til grafikk kort og kan kun ha SLI med to grafikk kort I 8X + 8X lanes konfig (ikke 16x på noen og tri SLI blir vel ikke mulig)

Med en 5930k har du igjen 32 lanes til grafikk kort , eller også rom til flere enn to NVMe SSD .

 

Man må også studere 2011-3 hovedkortene hvordan cpu lanes er distribuert slik at man får plass til og fordelt det man ønsker av pcie 3.0 enheter på cpuens pch om man velger en 28lanes eller 40lanes prosessor.

5820K har aldri vært aktuell for meg. Og jeg har ikke sett noen grunn til å foretrekke 5930K, så da gjenstår bare 5960X.

 

Hvor mange lanes trenger jeg?

 

2 stk. SSD NVMe bruker 8 lanes.

Et antall (2-4?) ekstra lagringsdisker bruker ? lanes

To stk. optiske stasjoner bruker ? lanes

4xSLI bruker 32 lanes? :ohmy:

HDMI capture card bruker ? lanes

 

Det kan hende jeg vil tilkoble mer utstyr som jeg ikke kommer på nå.

40 lanes ser ikke ut til å bli nok, jeg bør kanskje ha to stk 5930 eller 5960. :p

 

Det ser ut til at jeg enten velger ASRock X99 OC Formula eller ASRock X99 Extreme 11. I alle fall sistnevnte har plass til to stk (Xeon) prosessorer, hvis bare man kunne hatt to stk 5930 (eller 5960) ...! :)

 

Kan noen si hvorfor de 40 lanes grupperes 16+8+8+4+4 ? Er noen av dem bedre og noen litt mindre bra?

 

 

Les deg litt mere opp... Kan fortelle at du er rimelig på villspor :D

 

Google er din slave ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...