atwater Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg vurderer å skaffe meg en ny bil og må dermed selge den bilen jeg har i dag (Audi A3) og ser på muligheter på hvordan jeg kan gjøre dette enklest og billigst mulig. En annonse på Finn koster rundt 500 kr, men da må man selv møte eventuell kjøper og alt dette. Men etter et raskt Google søk, så ser jeg at det er flere bedrifter som kjøper biler. Er det noen som har vært borti denne type ordning? Lønner det seg? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Har gjort det selv.. Du får ikke like mye for bilen som du skal selge, hvis du går via firma, da de også ønsker en fortjeneste når de skal videreselge den. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Takk for raskt svar! Har du noen formening om hvor mye man taper ved å selge via slike firmaer? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det er veldig forskjellig, husker ikke eksakt.. Men tror jeg tapte cirka 30.000,- De kjøpte den for cirka 90.000 og listepris på den var rundt 120.000 +.. Tror vel at de solgte den for 120.000,- , hvis ikke mer. Hadde jeg vært i din situasjon neste gang, så ville jeg gjort det selv.. Men også fått til en ordentlig kontrakt hvor man viser til hva som mangler osv. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det er fordeler og ulemper med begge salgsformer. Selger du selv på f.eks. finn.no, er det du som står ansvarlig hvis det dukker opp en feil du burde kjent til, typisk turbohavari, registerhavari eller automatkasse-havari hvis dette skjer i nærmeste fremtid etter salget. Noen sier bilkjøper har 5 års reklamasjonsrett. Her får du selvsagt best mulig pris. Sånn ca kan man si hvis du har en bil verdt ca 70' vil du få rundt 50' (eller bil verdi ca 150' vil du få rundt 120') ved innbytte eller salg til en bilforhandler. En bilforhandler skal selvfølgelig tjene penger på salget, og rengjør og polerer opp bilen som oftest. I tillegg tar de gjerne småskader/feil før salg. Selger du til bilforhandler, eller leverer bilen i innbytte på ny bil du kjøper, pleier seriøse forhandlere å ta over reklamasjonsretten, slik at du slipper å tenke på dette. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Ja, det er såpass stor forskjell. Jeg har sendt en forespørsel til et firma nå, så får vente å se hva de eventuelt kan tilby. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Sjekk: Oslo bilauksjon Økern bilauksjon KVD Norge Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Du taper ein del på det då firmaet skal selge selge bilen vidare med fortjeneste samt at dei må tjene inn det dei bruker av tid på å klargjere bilen, selge den og levere eventuell bruktbilgaranti eller liknande. Fordelen er at det er mykje enklare og tryggare for deg å selge bilen til ein bilkyndig aktør. Dersom du også kjøper bil av det same firmaet som du selger bilen til så er det ikkje uvanlig at du får ein litt betre pris. Mange bilselgarar vil redusere profittmarginen sin på bruktbilen dersom det er det som skal til for at du kjøper nybil hos dei. Ellers så er det ganske uproblematisk å selge bilen sjølv dersom det er ein kurrant bil å selge. Så lenge du passer på å oppgi alle dei feil og manglar som du veit om bilen og ellers ikkje overdriver i salgsargumenta så er du forholdsvis trygg med tanke på eventuelle reklamasjonar. Dersom du i tillegg selger bilen litt billegare enn den eigentleg er verdt, men fortsatt over det ein proffesjonell bilselgar hadde betalt for den så skaffer du deg også ein liten buffer i forhold til dette med at bilen kan ha ein mangel dersom den er i vesentlig dårligare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Selg selv, men vurder en NAF Test ved salg i forkant. Med den har du langt på vei oppfylt opplysningsplikten om bilens tilstand, feil og mangler ovenfor en kjøper. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hva med Innbytte? Du får bedre pris ved inbytte enn ved salg. Ihvertfall har det vært slik for meg/familien min. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Ja, har brukt innbytte før, men der jeg skal kjøpe bil nå tilbyr ikke innbytte.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Jeg har akkurat solgt en A3 selv, 2012-modell, la den ut på finn.no. Jeg skulle heller ikke bytte inn bilen, bare selge den, og fikk tilbud fra 2-3 oppkjøpere og et bilfirma. Jeg la den ut til laveste pris sammenlignet med andre tilsvarende biler, og fikk solgt den på noen dager. Masse bra bilder og god beskrivelse er viktig. Selv om prisen var relativt lav (for å oppnå raskt salg), fikk jeg 10.000-25.000 mer enn oppkjøper ville gi for den. Tipset om å ta en NAF-test er lurt, da kan du dokumentere bilens tilstand på en tillitsvekkende måte. Endret 15. april 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
atwater Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Takk for mange gode synspunkter. Det jeg ser som et problem er at selger har kun en bil igjen til den prisen og han kan ikke love at den står ledig i flere uker. Så er ganske avhengig av å få solgt så fort som mulig! Kommer nok til å vente på svar fra det firmaet som kjøper opp biler, hvis ikke det er et godt nok tilbud vurderer jeg auksjon. Et litt annet spm, hvis jeg ikke får nok til å dekke billånet, hvordan blir det med netbetaling på resten av lånet? Må jeg innfri dette ved salg, eller kan jeg fortsette å betale samme sum i mnd? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Et litt annet spm, hvis jeg ikke får nok til å dekke billånet, hvordan blir det med netbetaling på resten av lånet? Må jeg innfri dette ved salg, eller kan jeg fortsette å betale samme sum i mnd? Det er det kun långiver som kan svare på. Utgangspunktet er at lån må innfris ved salg, for å kunne slette heftelsen i bilen -men det kan jo hende långiver er villig (jo lavere restgjeld det blir, og jo bedre betalingsevne du har, jo bedre) til å omgjøre resten av lånet til et usikret forbrukslån; regn i tilfelle med å måtte betale høyere rente. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 18. april 2015 Forfatter Del Skrevet 18. april 2015 Jeg har fått snakket litt med selgeren og de kunne visst ta innbytte i min bil. Det jeg har er en Audi A3 2010 modell 1.6 TDI S-Tronic. Den har gått rundt 122 000 km. Prisen de kunne komme med var 100 000 i innbytte. Noe jeg ser på som veldig lavt. Burde jeg gå for denne dealen, eller vil jeg få mer hvis jeg selger selv? De mener at bilen har en markedsverdi på 140 000. Jeg har vurdert å prøve å få de med på å gi meg 120 000 i innbytte pris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Uten å ha sett bilen, bør den ha en realistisk pris ut fra forhandler på ca 155k dersom den er hel og pen, og har riktig farger og utstyr. Selger du den selv, kan du kanskje få 130k. Bilens garanti har gått ut, og forhandler må selge bilen med 5 års reklamasjonsrett. Estimerer derfor max innbytte til ca 110k. Dette er estimater, kan avhenge veldig av hvordan bilen ser ut, og servicehistorikk. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Her er i hvertfall finn annonsen: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=58029776 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Ser bra ut den. Ville tatt ut det du har kalt "ekstrautstyr" som er standard (som AUX og start-stoppsystem (som jeg ikke ville nevnt i det hele tatt)), og justert prisen slik at den ble 149.500 ferdig reg. Ville også nevnt at den har multifunksjon skinnratt, mørke glass i bakdører, blanke takrails, midtarmlene og FIS (stor kjørecomputer), og den ser ut til å ha sideairbags bak. Type dekk, og tilstand, er viktig. Historikk for reg.rem bør også inn, dersom denne er byttet (er vel skiftintervall på 120.000 km på denne?) Lenke til kommentar
atwater Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Takk for gode tips zanta, har endret litt på beskrivelsen nå Har fått en forespørsel, så endrer prisen hvis han ikke er interessert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå