Gå til innhold

[Løst] W7 på ny SSD når man har w7 på hdd fra før av

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ikke, isåfall vil det komme opp 2 valg i bootmenyen.

Men ja, hvorfor ikke, bruk gamle den til lagring

Ja, var det jeg tenkte :) Åsså skal jeg innstallere os på ssd med USB. da booter jeg først opp via usb, kjører innstaller, restarter etter det, går inn i bios og endrer boot rekkefølge, så kan jeg formatere HDD? er det noe jeg glemmer? :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare koble ut harddisken, Sette inn SSD disken istedenfor så installere windows på nytt?

Siden hvis 2 operativsystemer er installert, kan det bli noe tull med oppstartlasten viser 2 windows versjoner, da er det ikke lett å vite hvem som er til hva, dermed med den måten slipper du problemer.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare koble ut harddisken, Sette inn SSD disken istedenfor så installere windows på nytt?

Siden hvis 2 operativsystemer er installert, kan det bli noe tull med oppstartlasten viser 2 windows versjoner, da er det ikke lett å vite hvem som er til hva, dermed med den måten slipper du problemer.

Ja, men jeg må jo koble den til igjen for og formatere?

Lenke til kommentar

Du har bootbar minnepenn? Dvs laget det med isofila på.

Gjør som over, napp ut disk-kabelen og sett i ssd.

Legg inn nytt os på ssd så setter du i harddisken etterpå.

Da går du bare inn på den i ettertid og formaterer hele.

For misnt mulig trøbbel med tanke på drivere så sett minnepennen i en usb2-port.

Du kan nappe bare strømmen på dne, så setter du den i mens du er i os.

Alternativt bare boot inn i rett OS, du ser hvilken som er den nye og formater den etterpå.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du har bootbar minnepenn? Dvs laget det med isofila på.

Gjør som over, napp ut disk-kabelen og sett i ssd.

Legg inn nytt os på ssd så setter du i harddisken etterpå.

Da går du bare inn på den i ettertid og formaterer hele.

For misnt mulig trøbbel med tanke på drivere så sett minnepennen i en usb2-port.

Du kan nappe bare strømmen på dne, så setter du den i mens du er i os.

Alternativt bare boot inn i rett OS, du ser hvilken som er den nye og formater den etterpå.

Ta ut strømmen til HDD

Koble til ssd

boote opp fra minnepenn, kjøre installeringa inn på ssd

slå av, ta ut minnepenn, koble til HDD

inn i bios og endre bootstasjon

formatere

? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man først får slik at man får opp flere OS-valg i boot menyen, er det noen måte å få fjernet det (gamle) på? Gjorde dette da harddisken i laptopen min gikk dukken, og installerte win7 på en ssd jeg hadde til overs i den stasjonære pcen før jeg puttet ssden i laptopen (pga ingen cd rom).

Lenke til kommentar

Hvis man først får slik at man får opp flere OS-valg i boot menyen, er det noen måte å få fjernet det (gamle) på? Gjorde dette da harddisken i laptopen min gikk dukken, og installerte win7 på en ssd jeg hadde til overs i den stasjonære pcen før jeg puttet ssden i laptopen (pga ingen cd rom).

Da må du vel inn i bios og endre tile den du skal boote fra, så formatere den du ikke skal boote fra etter du har bootet opp. (mener jeg på)

Lenke til kommentar

Hvis du har OS installert på SSD, så kan du bruke et partisjoneringsprogram e.l.til å rydde opp på den gamle HDD'en.

Start PC'en, når Windows har kommet opp kobler du til HDD'en.

(Jeg lar gjerne SATA-power være tilkoblet, mens SATA-data er frakoblet på HDD'en mens den står montert i kabinettet.)

Deretter kan du fjerne alle partisjoner, inkl. den på100MB, fra HDD'en, før du oppretter en ny partisjon (med NTFS format). Det skulle gjøre susen. Bruk f.eks. denne: http://www.partition-tool.com/personal.htm

Lenke til kommentar

Alle måtene listet opp går.

Om du tar ut gammel hdd eller ikke er bare for å gjøre det lettere under install.

Men du ser jo på størrelse hvilken som er ssden.

http://neosmart.net/EasyBCD/

Dette programmet lar det slette boot-fila til den harddisken man ikke vil ha om man sliter med 2 bootmenyer.

Så lenge di ikke skal ha noe på den gamle harddisken, så kan du ikke gjøre noe galt.

Bare sjekk i manualen til hk at du setter ssden på en av de raskeste portene om hk har for eks 3 og 6gbs-porter.

Lenke til kommentar

Alle måtene listet opp går.

Om du tar ut gammel hdd eller ikke er bare for å gjøre det lettere under install.

Men du ser jo på størrelse hvilken som er ssden.

http://neosmart.net/EasyBCD/

Dette programmet lar det slette boot-fila til den harddisken man ikke vil ha om man sliter med 2 bootmenyer.

Så lenge di ikke skal ha noe på den gamle harddisken, så kan du ikke gjøre noe galt.

Bare sjekk i manualen til hk at du setter ssden på en av de raskeste portene om hk har for eks 3 og 6gbs-porter.

har ikke utgang for ssd (6gb), så må bare bruke sata2 (3gb), så får bare utnytta 60% ellerno av ssd'en.. Men bedre enn den jeg har så :)

Lenke til kommentar

Da er det bare til å fyre opp. 

Bare husk å laste ned alle driverene til hovedkortet etterpå. 

Det er ikke sikkert lan-driveren fungerer en gang, så den kan det være kjekt å ha på minnepenn om man ikke har flere pcer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...