Gå til innhold

Gammel facebook-konto hacket for spam

Anbefalte innlegg

Hei, for ca. 4 år siden deaktiverte jeg min facebook-konto og har ikke hatt noe med FB å gjøre siden da. Ikveld begynte jeg plutselig å motta flere meldinger fra venner som hadde blitt tagget i reklamebilder for solbriller som plutselig hadde blitt lastet opp på min (reaktiverte) konto.

Jeg sjekket øyeblikkelig mailen min, hvor de to eneste mailene jeg hadde mottatt fra FB var "Welcome back to FB" og en annen mail som ba meg sjekke om bildene som var lagt til på min konto var gjort av meg. Dette tyder på at de som har reaktivert kontoen kjente til min innloggingsinformasjon fra før, og ikke har gjort flere forsøk på å få tilgang.

Videre kjørte jeg flere virusscans etc. med Avast, hvor det ikke ble funnet noe som helst. Ingen andre kontoer er rammet såvidt jeg vet.

Er det noen som vet hva som kan ha skjedd? Hvordan kan informasjonen til en 4 år gammel, deaktivert facebook-konto bli stjålet (eller hva enn som har skjedd), uten at andre tjenester som krever innlogging som blir brukt daglig av meg, blir rammet?

Mottar også gjerne tips til andre antivirusprogrammer etc. som muligens fungerer bedre (er ikke spesielt godt kjent med dagens antivirusprogrammer.) Antar også at dette ikke kommer av en keylogger, e.l., da jeg (mest sannsynlig) ikke har brukt den samme innloggingsinformasjonen jeg brukte på facebook for 4 år siden.

Setter pris på alle svar, er meget frustrert over at noe slikt kan ha skjedd uten at jeg finner gode årsaker til hvordan og hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal jeg gjøre, men jeg har mine tvil i at logininformasjonen har blitt solgt fra FB til scammere. Mitt store problem nå er å finne ut hvordan en konto som ikke er blitt brukt på 4 år blir hacket for å bli brukt til reklamespam, mens andre kontoer som blir logget inn og ut av daglig ikke (hvertfall hittil) har blitt berørt av hva enn som fikk tilgang til FB-informasjonen.

Ikke har jeg sett nyheter om facebooks database har blitt hacket eller at informasjon har kommet på avveie på andre vis, så når dette kun berører en gammel facebook konto sitter jeg naturligvis igjen som et stort spørsmålstegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...