Anterialis Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Enig -trygve. Personlig pleier jeg ikke blinke når jeg følger forkjørsveien, jeg blinker kun dersom jeg svinger av veien. Jeg tror "fasit" her blir at det ikke er noen fasit, men at man må bruke "Lov om vegtrafikk" paragraf 3... Kom gjerne med flere meninger! Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret 15. april 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 I det siste eksempelet så ville eg nok ikkje ha blinka til høgre når eg følger forkjørsvegen. Dette av praktiske årsaker. Skulle eg sett heilt firkanta på situasjonen så hadde eg satt på blinklyset til høgre rett etter eg hadde passert avkjørsla til høgre berre for å poengtere at eg skal austover og ikkje svinge av til venstre. Akkurat på samme måte som når ein blinker seg ut av ei rundkjøyring så setter ein på blinklyset etter ein har passert siste utkjøyringa. Men i praksis hadde eg nok ikkje brukt blinklyset då eg ikkje hadde fått tid til meir enn maks 3 blink før eg måtte ha slått av blinklyset igjen, og fordi det er minimalt med nyttig informasjon andre billistar hadde fått ut av blinkinga. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 For ordens skyld når det er henvist til paragraf 14; dette er altså "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" og ikke "Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)". Forskrift om kjørende og gående trafikk § 14.Signal og tegn 2. Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Hvordan blir det å følge veien "vesentenlig endring"? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå