Gå til innhold

Forkjørsvei og sving (med underskilt som viser 90-graders sving) - skal det blinkes?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

dersom du er på og følger en forkjørsvei, og ser skiltet 206 med underskilt 822.  Er du da pålagt å blinke når du følger forkjørsveien? 

Altså med skiltene under og du skal følge forkjørsveien mot høyre, er du da pålagt å blinke etter trafikkreglene?

Skilter:

206: sf-20051007-1219-206-01.gif?timestamp=14

822: sf-20051007-1219-822-01.gif?timestamp=14

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett politi bøtelegge hvis du ikke bruker blinklys når du følger venstresvingen rundt på forkjørsveien. De har aldri såvidt jeg har fått med meg. stått å tauet inn folk som kommer andre veien, dvs. ligger til høyre rundt svingen/krysset på forkjørsveien uten at blinklyset benyttes.

Hvorfor det er sånn eller hvilken regler det bygger på aner jeg dog ikke. Mulig det har noe med de tilstøtende veiene å gjøre?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvor går den gule stiplede stripen i veien? Så lenge du følger den, så trenger du ikke blinke - da følger du veien.

Du kan allikevel gjøre det for å gi tydelig signal til eventuell trafikk fra sideveier, så det ikke blir misforståelser.

Er det ingen midtstripe eller midtstripen går rett fram så bør du absolutt blinke.  

Ellers er det, generelt, altfor få som blinker i det hele tatt eller blinker først 0-5m før de svinger  - det er for sent ift trafikk både bak og imot. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde blinket til venstre og kjørt rett frem om jeg skulle av hovedveien, om hovedveien svinger til høyre så blinker jeg aldri til høyre for å fortsette å følge hovedveien, og dette uavhengig av om det er andre mindre veier som går inn på hovedveien i en sving eller ei.

Jeg tror selv at jeg handler riktig i de situasjonene, om det egentlig er riktig handling vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ja jeg er også usikker på dette. I praksis pleier jeg sjelden blinke, men dersom det er mange biler og jeg "leser" at trafikken har godt av at jeg blinker, ja da blinker jeg.

Jeg mener å huske at den gule linja som markerer midten av veien følger forkjørsveien. Gjelder dette alltid?

Jf. Trafikkreglene paragraf 14 punkt 2: men hva er merkbar sideforflytning? Jeg tolker sideforflytning som relativt til kjørebanen, og da er det ingen forflytning, man følger kun veien. Det er jo flere veistrekninger med kraftige svinger, uten at man blinker (selvfølgelig). Jeg har forstått denne skiltgruppen (første post) som en presisering av hvor hovedveien går, og at man altså ikke er pålagt å blinke... :/

Jeg hadde blinket til venstre og kjørt rett frem om jeg skulle av hovedveien, om hovedveien svinger til høyre så blinker jeg aldri til høyre for å fortsette å følge hovedveien, og dette uavhengig av om det er andre mindre veier som går inn på hovedveien i en sving eller ei.

Jeg tror selv at jeg handler riktig i de situasjonene, om det egentlig er riktig handling vet jeg ikke.

Dette er jeg enig i. Dessuten, om det hadde vært ytterligere en påkjørsel som kom fra høyre i dette krysset (se første post) så blir det i mine øyne enda mer feil å blinke til hø. dersom man følger forkjørsveien..

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre, bruker jeg blinklyset

I8yo3dZ.jpg

Høyre, bruker jeg ikke blinklys

FZc2wao.jpg

Dette er utifra "mitt" lokale scenario, men lignende rundt omkring kan jo ha variasjoner mht. trafikkbildet forøvrig etc. så hva som er korrekt i enhver situasjon skal jeg ikke være bombastisk om.

Lenke til kommentar

Etter trafikkreglane som det er vist til lenger oppe i tråden så skal ein blinke når ein svinger (kjøyretøyet forflytter seg), det er ikkje gitt noke unntak frå dette sjølv om det er vegen som svinger.

Uansett så er det viktigaste i § 14 at ein skal gi tegn slik at det er tydelig kvar du har tenkt deg. Om ikkje anna så vil slik kjøyring lette trafikkflyten.

Dersom ein tek utgangspunkt i skilt 822, og du kjem frå syd og skal svinge til høgre mot aust (følger forkjørsvegen) så skal du blinke for å vise kvar du skal. Dersom det står ein anna bil og venter på å kjøyre inn i krysset frå nord så vil tydelig tegngivning frå deg bety at kjøyretøyet som kjem nordfrå kan svinge til høgre mot vest utan å bryte vikeplikta. Dersom du ikkje gir tegn så vil det føre til ei dårligare trafikkavvikling sidan dei andre kjøyretøya må vente til du har passert krysset før dei kan kjøyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Etter trafikkreglane som det er vist til lenger oppe i tråden så skal ein blinke når ein svinger (kjøyretøyet forflytter seg)

Jeg tolker det som at forandringen i sideretningen er relativt til plasseringen din i veibanen samt i forhold til veien du kjører på.

Velger du å bryte veiens kjøre retting ved enten å bytte plass i veiebanen så er en pålagt å bruke blinklys (forbikjøring, nød parkere i grøften, felt bytte e.l) eller ved å bytte vei som du velger å følge (ta første eller andre avkjørsel til høyre på bildet nr.1 til Mr.M eller en av de to avkjørslene til venstre på bilde nr.2) så er det pålagt å benytte blinklys.

Ved å følge veiens kjøreretning, samme om den svinger til venstre eller høyre krevet ikke blinklys bruk.. 

Lenke til kommentar

Men så lenge trafikkreglane stadfestar "... skal det til veiledning for annen trafikant gis teg" så kan vell ikkje det tolkast som noke anna enn at du skal gi tegn i alle situasjonar der andre trafikantar kan ha nytte av informasjon.

Dette følger også av §3 om å vise aktsomheit slik at det ikkje oppstår fare for ulykke.

Dersom du både ligger på forkjørsveg og du også blinker for å indikere at du har tenkt å fortsette å følge forkjørsvegen så har i alle fall du gjort alt det du kan for at dine hensikter ikkje blir missforstått.

Dersom du kjøyrer mot krysset og skal følge forkjørsvegen enten til høgre eller venstre utan å blinke så kan du risikere at andre trafikkantar missforstår trafikkbildet slik at dei trur du skal rett fram fordi du ikkje blinker verken til høgre eller venstre. Du har sjølvsagt retten på din side sidan du er på forkjørsveg, men du hjelper ikkje akkurat andre trafikkantar ved å la være å gi tegn (sjølv om det burde være innlysande kvar du har tenkt å kjøyre).

Eg ville i alle fall ha brukt blinklysa i slike kryss, då er eg i alle fall heilt sikker på at eg har gjort min del. Ved å ikkje blinke så kan ein risikere å bli stoppa i politikontroll og bøtelagt basert på at politimannen som stoppar deg tolkar reglane på ein anna måte enn deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall, hvor går grensen der folk er i tvil?

I dette eksempelet så svinger hoved veien 90 grader og har to avkjørsler på langsiden av svingen, og skal i følge flere her bruke blinklyset om du velger å fortsette ferden på hovedveistrekningen.

Om det var en avkjørsel til på kortsiden av svingen, skal du fortsatt blink til venstre da om du skal følge hovedveien?

Eller om veien bare hadde en 45 graders sving eller en 15 graders sving med de to samme avkjørslene på langsiden av svingen, må du fortsatt blinke om du velger å fortsette turen på hovedveien?

Jeg hadde blitt forvirret om noen blinket til høyre ved å kjøre nordgående i dette eksempelet, jeg ville antatt at det var en avkjøring til høyre etter svingen der føreren kommer til å ta av. Noe som ikke er tilfellet.

Ved å blinke helt ukritisk så vil blinklyset miste sin egen nytte i trafikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er motivasjonen for å ikke blinke? Du gjør kjøringen din mer forutsigbar ved å blinke, og faren for å slite ut blinklyset er liten...

I mitt lokale tilfelle har praksisen kanskje oppstått fordi det ikke er tillatt å ta av/svinge til venstre eller kjøre rett frem, på de to sideveiene. (når man kommer som vist på bilde 2)

Men folk jeg antar ikke er helt lokalkjente, blinker også når de følger svingen rundt til høyre.

Egentlig så utvikler vel dette seg basert på magefølelse, og man må kjenne det konkrete lokale trafikkbildet injk. evt. annen skilting, enveiskjørte gater etc. for å få et fornuftig totalbilde. Å bare ta utgangspunkt i skiltene 206 & 822 og si "sånn er det" er kanskje ikke gangbart overalt.

For min del kan jeg gjerne bruke blinken uansett, iallefall hvis det i tillegg er påbudt, Men vi har vel ikke noe endelig § svar på dette her inne ennå?  :hmm:

Lenke til kommentar

Ser det er mange meninger ute å går, det kan det bli herlige diskusjoner ut av =)

For ordens skyld når det er henvist til paragraf 14; dette er altså "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" og ikke "Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)". 

Forskrift om kjørende og gående trafikk

§ 14.Signal og tegn

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn

Det er jo mange eksempler på en hovedvei (en forkjørsvei) som svinger med sidepåkjørsler idét hovedveien svinger, men uten et slikt forkjørsskilt. Skiltet kan jo på en måte tolkes som et opplysningsskilt, det er i alle fall ikke et forbuds- eller påbudsskilt. 

Jeg tolker i alle fall frasen "..endring av kjøretøyets plassering i sideretning" som relativt til kjørebanen. Dvs. at så lenge man kjører på samme veistrekning og følger veiens naturlige konturer/svinger, er det ingen relativ endring i sideretning. 

Q1) Er dere uenige i min påstand om at sålenge man følger forkjørsveien / veistrekningen og dens konturer/svinger i terrenget, så har man ingen endring i sideretningen jf. § 14 punkt 2? 

EDIT: Hva om dere er i tilsvarende situasjon når dere kommer sørfra kjørende nordover (oppover på bildet). Dere skal følge forkjørsveien. Ville dere da ha blinket til høyre??

bitUS21m.jpeg

Dere svarer sikkert "nei". Da påstår jo jeg at årsaken til at dere blinker er for å sikre at andre trafikanter forstår hvor dere skal, ikke fordi dette har noe med endring i sideretning å gjøre jf. forskriftens paragraf 14... Det blir litt det samme som diskusjonen rundt å blinke til venstre før rundkjøringer når man skal til venstre. Ikke pålagt, men noen anbefaler det...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Q1) Er dere uenige i min påstand om at sålenge man følger forkjørsveien / veistrekningen og dens konturer/svinger i terrenget, så har man ingen endring i sideretningen jf. § 14 punkt 2? 

Ja eigentleg. Sjølv om eg forstår godt at det er åpenbart unødvendig å blinke i ei kurve utan avkjørslar. Det er nok ingen som trur at du har tenkt deg rett fram og inn i fjellveggen i svingen.

Men samtidig så er det rart at det står "endring i sideretningen" dersom det er meint "bruk blinklys når du forlater kjøyrefeltet".

Det står ingenting i forskriftsteksten om at naturlige eller åpenbare endringar i sideretning skal være unntatt. Så eg hadde tolka teksta bokstavelig i den form at endring i sideretning skjer når du dreier rattet slik at framhjula i vesentlig grad ikkje lenger er parallelle med bakhjula (altså markant svinging og ikkje berre ein liten korrigering av kjøyreretninga).

Dette til tross for at eg ser idiotien i å bruke blinklysa i alle skarpe svingar også der det ikkje er mulig å missforstå at du har tenkt å følge vegen.

Lenke til kommentar

Se min siste "edit" i posten over. 

Du har et godt poeng Avatar som jeg absolutt ser. Og som du skriver, dersom forskriften faktisk mener at man alltid skal blinke når man endrer retning sidelengs / snur på hjula, så burde det vært formulert inn unntak som feks. ved sving uten påkjørsler. Men igjen, hvor går grensen? Det fins jo mange tilfeller som bildet mitt over, uten at det er skiltet 206/822, eller lignende svinger hvor man kanskje ikke har forkjørsrett i det hele tatt. Hadde jeg vært oppi situasjonen som bildet over og kjørt oppover med vanlig høyreregel, ville jeg heller ikke blinket noen vei... Ei heller om det ikke var avkjørsel til høyre...

Lenke til kommentar

EDIT: Hva om dere er i tilsvarende situasjon når dere kommer sørfra kjørende nordover (oppover på bildet). Dere skal følge forkjørsveien. Ville dere da ha blinket til høyre??

bitUS21m.jpeg

Dere svarer sikkert "nei". Da påstår jo jeg at årsaken til at dere blinker er for å sikre at andre trafikanter forstår hvor dere skal, ikke fordi dette har noe med endring i sideretning å gjøre jf. forskriftens paragraf 14... Det blir litt det samme som diskusjonen rundt å blinke til venstre før rundkjøringer når man skal til venstre. Ikke pålagt, men noen anbefaler det...

Man må jo svare "nei" siden det kan virke direkte misvisende for andre om du blinker til høyre hvis du har tenkt å følge forkjørsveien. Høyre-blinklys i den situasjonen skal kun benyttes hvis du faktisk skal svinge av fra forkjørsveien og inn på sideveien til høyre på bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men vi har vel ikke noe endelig § svar på dette her inne ennå?  :hmm:

Det tror jeg heller ikke du vil få. Det er helt normalt at lover krever tolkning for å anvendes på et konkret tilfelle.

Enig. Hvis blinklyset gir nyttig informasjon for andre på eller ved veien (inkludert syklister og fotgjengere) bør du bruke det.

Det er mulig å konstruere tilfeller der blinking kan ses på som både potensielt nyttig og forvirrende, men da får man bare vurdere så godt man kan. I det konkrete tilfellet du konstruerte ville min vurdering vært at en som følger forkjørsveien ikke skal blinke.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...