Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på dagpenger ved nettstudie?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er idag i 100 % stilling i et firma. Har fagbrev og har vært ansatt i firmaet siden 2008. Jeg har valgt å søke meg inn på teknisk fagskole, og dersom jeg kommer inn, er oppstarten etter sommeren. Jeg eier både leilighet og bil, så jeg ønsker å være i full jobb under utdanningen. Den er forøvrig på 3 år. Jeg er litt nervøs for fremtiden til det firmaet jeg er ansatt i, og frykter at den avdelingen jeg er ansatt i kanskje kan bli nedlagt. Normalt ville man da ha krav på dagpenger, men dette gjelder ikke dersom man er student så vidt jeg har skjønt. Dog er det et unntak dersom man er under utdanning utenfor normal arbeidstid, noe jeg da faller inn under,

All min studie vil bli gjort på kveldstid etter arbeidstid, men det er 6 samlingsuker hvert år med obligatorisk oppmøte på skolen. Faller jeg da utenfor retten til å få dagpenger? Skyter jeg meg selv i foten ved å begynne på en utdanning om avdelingen min skulle bli lagt ned/konkurs? Jeg har jo ikke råd til å miste rett på dagpenger hvis jeg skulle komme i en situasjon der dagpenger er en nødvendighet for å fremdeles kunne eie leilighet og bil.

Legger ved link fra NAV, kanskje noen forstår seg bedre på dette enn meg:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+4-6.+Dagpenger+under+utdanning,+oppl%C3%A6ring,+etablering+av+egen+virksomhet+m.v..354595.cms#Utdanning-unntak

2.2.  Utdanning utenfor normal arbeidstid

Forskrift om dagpenger § 4-3 fjerde ledd, bokstav a.

Utdanning utenfor normal arbeidstid, det vil si på kveldstid og i helger, kan la seg forene med rett til dagpenger etter retningslinjene nedenfor. Det må i så fall dokumenteres at utdanningen eksplisitt er lagt opp som utdanning utenfor normal arbeidstid, og at den er tilpasset fullt arbeid på dagtid. For at stønadsmottaker skal falle inn under denne unntaksbestemmelsen, stilles det som hovedregel videre vilkår om at studieprogresjonen er redusert med minst 50 prosent, og om at vedkommende følger undervisning.

Den er jo lagt opp utenom arbeidstid, bortsett fra de 6 samlingsukene.... Hjelp?

Anonymous poster hash: e8623...758
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studieprogresjonen din er ikke redusert med minst 50 %. 

Jeg ville nok heller gått for en vurdering etter § 4-3 fjerde ledd bokstav a tredje avsnitt:

Medlem som blir helt arbeidsledig fra fulltidsarbeid og søker om dagpenger og som deltar i utdanning eller opplæring utenfor normalarbeidstid som ikke har redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent, kan likevel fortsette utdanningen/opplæringen i inntil 6 måneder dersom utdanningen eller opplæringen var påbegynt senest 6 måneder før arbeidsledigheten inntrådte. Medlem som oppebærer dagpenger etter folketrygdloven § 4-7 (dagpenger til permitterte), eller som delvis ledig etter folketrygdloven § 4-13 (graderte dagpenger), omfattes ikke av dette unntaket.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår dette systemet: Dersom et slikt studium på kveldstid ikke gjør at du mister rett til dagpenger, vil deltagelsen på samlinger kun gjøre at du mister dagpenger for de dager du deltar på samlinger og ikke er tilgjengelig for arbeidsmarkedet - ikke totalt. Du krysser av på meldekortet de dager du har vært på kurs, og utbetalingen av dagpenger reduseres i forhold til dette.

Du bør selvsagt høre med NAV om dette dersom du blir arbeidsledig og ikke finner annet arbeid som lar seg kombinere med studiet, og i verste fall avbryte studiet da dersom det gjør at du ikke får dagpenger.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt. Deltakelse i utdanning er knyttet til plikten til å være aktiv arbeidssøker. Det vil si at hvis man ikke tilfredsstiller plikten får man ikke dagpenger. Man kan ikke kombinere dagpenger og utdanning på en annen måte enn forskriften åpner for. 

Lenke til kommentar

Det er slik som Svinks beskriver det jeg hadde håpet det var. At jeg ikke fikk dagpenger de ukene jeg må møte på skolen.

Om jeg skulle miste jobben vil det da være i min fulle interesse å søke ny jobb snarest mulig, og selvsagt ville jeg gått aktivt inn for dette. Dagpengene vil jo ikke finansiere min studie, de vil knapt nok finansiere utgifter som lån og andre nødvendigheter.

Ser ut til at det blir å spare opp en god buffer med penger, slik at jeg ikke risikerer å måtte bryte utdanningen dersom jeg skulle bli arbeidsledig og ikke kommer i ny jobb umiddelbart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter igjen her. Leste litt mer på nav sine sider, og ble litt i stuss. 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+4-6.+Dagpenger+under+utdanning,+oppl%C3%A6ring,+etablering+av+egen+virksomhet+m.v..354595.cms

1.1 Hovedregelen er at den som er under utdanning eller opplæring ikke har rett til dagpenger. Bakgrunnen for denne lovbestemmelsen er at stønadsmottakeren ikke anses som reell arbeidssøker eller disponibel for arbeidsmarkedet så lenge hun/han er under utdanning, fordi det legges til grunn at medlemmet har annen aktivitet enn å skaffe seg arbeid.

Hovedregelen gjelder selv om vedkommende sier seg villig til å avslutte utdanningen så snart arbeid kan skaffes.

La oss si jeg blir permitert eller mister jobben, har jeg da ikke rett til dagpenger selv om jeg avslutter utdanningen og melder meg som arbeidssøker?

Lenke til kommentar

Trådstarter igjen her. Leste litt mer på nav sine sider, og ble litt i stuss. 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+4-6.+Dagpenger+under+utdanning,+oppl%C3%A6ring,+etablering+av+egen+virksomhet+m.v..354595.cms

1.1 Hovedregelen er at den som er under utdanning eller opplæring ikke har rett til dagpenger. Bakgrunnen for denne lovbestemmelsen er at stønadsmottakeren ikke anses som reell arbeidssøker eller disponibel for arbeidsmarkedet så lenge hun/han er under utdanning, fordi det legges til grunn at medlemmet har annen aktivitet enn å skaffe seg arbeid.

Hovedregelen gjelder selv om vedkommende sier seg villig til å avslutte utdanningen så snart arbeid kan skaffes.

La oss si jeg blir permitert eller mister jobben, har jeg da ikke rett til dagpenger selv om jeg avslutter utdanningen og melder meg som arbeidssøker?

Du enten student eller arbeidsledig. Du kan ikke være begge deler.

Utdanner du deg så har du status som student. Er du uten jobb og ikke tar utdannelse så er du arbeidsledig.

Du tar nettstudie. Legg merke til ordet studie. Dette betyr at du er student.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...