endrefisken Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Det at du er nybegynner er ikke relevant i forhold til disse to kameraene. Men 3000 kroner mindre betyr en del - du får en del opptikk for det. Hvilket objektiv følger med OM-D-en? Ny koster EM-5 med 12-50mm rundt 5000,- for tiden. http://www.dxomark.com/Lenses/Olympus/ZUIKO-DIGITAL-ED-14-42mm-F3.5-5.6-mounted-on-Olympus-E620__588 Den følger med Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Den følger med Linsen du linket til passer ikke på OM-D-kameraer så her har du nok misforstått. Tror forøvrig bare jeg har sett E-M5 med 14-42 (en annen versjon av 14-42, Olympus har mange versjoner med samme brennvidde) til 5K, med 12-50 er det nok dyrere (nytt). Det finnes også fire E-M-kameraer fra Olympus så det du skriver er ikke nok info for å vurdere tilbudet. Antar det er E-M5 eller E-M10 i tilbudet til den prisen, de to nyeste modellene finner du neppe så rimelig. Siden E-M5 koster 5K nytt med 14-42 er 4K kanskje litt i overkant hvis det ikke er nesten helt nytt. Siden du kommer fra mobilkamera kan du sikkert greie deg med en linse med fast brennvidde, men de aller fleste synes zoom er nyttig. Jeg vil anbefale å starte med kamera og en standardzoom. Kjøpe eventuelt en ekstra linse etter hvert, da vet du også mer om hvilken brennvidde du bruker mest. Jeg synes både E-M5, E-M10 og A6000 er fine begynnerkameraer. Hva du velger er mer smak og behag enn at ett av dem er voldsomt mye bedre eller dårligere enn de andre (gjelder mange andre modeller også). Gode tilbud kan også være avgjørende. Et siste alternativ kan være Sony RX100 III som ikke har utbyttbar linse, mindre sensor, men det er også mer kompakt og kan gi veldig gode bilder. Endret 15. april 2015 av se# Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Et moment som kan være verdt å legge seg bak øret. Hvis du har tenkt å gå for fastoptikk så er objektivene ofte uten innebygget stabilisering. Her vil du med et olympus kamerahus få fordel med innebygd stabilisering. Du kan da ta bilder med langsommere lukketid enn andre kameraer uten stabilisering i huset. Da trenger du ikke å ha like høy ISO i mørkere forhold og får bedre bildekvalitet. For å utnytte dette så krever det litt mere kunnskaper enn å ha kameraet på auto, men det er en stor fordel å ha innebygd stabilisering i kamerahuset. Lenke til kommentar
endrefisken Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Jeg endte opp med Olympus OM-D E-M5 (brukt) med kit lens og tenker å kjøpe meg et portrettobjektiv til sommeren. Tusen takk for all hjelp folkens, det har vært veldig nyttig med alle svar! 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Lykke til med kjøpet. Hvor i landet bor du? Holder du til i nærheten av Oslo eller Trondheim, så er det jevnlig fototreff der. Da kan du møte interesserrte og har du du kan spørre hvis du lurer på noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå