Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe mitt første kamera og har sett på Sony Alpha A6000


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg skal kjøpe mitt første systemkamera og har sett mye på Sony Alpha A6000 og vurderer om jeg skal kjøpe Sigma 30mm f/2.8 DN Art.

 

Litt om hvilken bruk jeg ser for meg:

Jeg er veldig glad i å ta bilder med min mobiltelefon, men har etter hvert innsett begrensningene som finnes i mobiltelefonen med tanke på fotokvalitet, mørkere forhold og dybde i bildet.

Mest sannsynlig blir det en del portretter, nærbilder og noen få landskapsbilder.

 

Jeg er i utgangspunktet ganske sikker på at jeg ikke har behov for å zoome noe, og så vidt jeg har sett på forskjellige anmeldelser gir denne linsen veldig god kvalitet for pengene.

 

Noen som har noen tanker rundt dette kjøpet? Eventuelt andre forslag til gode kamera og hvorfor jeg burde velge de i stedet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker du det, så kjøp det. Objektivet også. Hvis du senere savner noe, så kan du jo skaffe deg det da.

 

Å foreslå noe annet kan jo egentlig bli hva som helst. Alle kameramerker gir deg det du er ute etter. Selvsagt kan jeg anbefale deg Nikon, siden det er et merke jeg har brukt i mange år, men du skal ikke ta det så alvorlig. Du skal kjøpe kamera til deg, ikke til meg. Liker du Sony, kjøp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker du det, så kjøp det. Objektivet også. Hvis du senere savner noe, så kan du jo skaffe deg det da.

 

Å foreslå noe annet kan jo egentlig bli hva som helst. Alle kameramerker gir deg det du er ute etter. Selvsagt kan jeg anbefale deg Nikon, siden det er et merke jeg har brukt i mange år, men du skal ikke ta det så alvorlig. Du skal kjøpe kamera til deg, ikke til meg. Liker du Sony, kjøp det.

 

Takk for svar!

Alle kameraene og alle de forferdelige navnene på dem er veldig forvirrende! Jeg har forsøkt å sjekke grundig hva som er verdt å kjøpe, og hva man kanskje burde unngå. Det er vel kanskje litt sånn at utstyret man kjøper i denne prisklassen fungerer veldig godt så lenge den som bruker det kan bruke utstyret?

Lenke til kommentar

Jeg har null kompetanse når det kommer til fotografering (bare så det er sagt).

 

For et par uker siden fikk jeg hjelp her på forumet til å plukke ut et nytt kompaktkamera til kona. Landet da på Sony Cybershot RX100 MK1 (med litt ekstrautstyr). Denne kommer også som MK2 og MK3, men jeg hadde ingen behov for det man fikk ekstra i disse utgavene.

 

Har nå brukt det 2 uker på reise i Thailand, og jeg må si det er virkelig bra kvalitet på bildene. Enkelt er det også - Pek og Klikk. Så jeg kan iallfall varmt anbefale den.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "dybde i bildet"?

 

Jeg har ikke mye kompetanse når det gjelder fotografi. Men jeg mener noe som det her.

 

 

Om du er ute etter den uskarpe bakgrunnen, kaller man det for "liten dybdeskarphet" eller "tynt fokusplan" på fotonorsk. Det er et resultat av at objektivet har en "stor blenderåpning", representert via f-nummer. En stor blenderåpning, nå om dagen, er noe sånt som f0.95, f1.2, f1.4 eller f1.8. Det tynne fokusplanet kan også påvirkes av brennvidden (f.eks. 30mm) og avstanden mellom objektet/personen du tar bilde av og bakgrunnen.

 

Skal du kjøpe et systemkamera, er jeg ikke helt sikker på om jeg ville valgt NEX-linjen til Sony. Om du vil utvide objektivparken senere, har de et relativt beskjedent utvalg av spennende objektiver. Da ville jeg heller siktet meg inn på micro 4/3-leiren med f.eks. Olympus. De har et vesentlig større utvalg objektiver.

 

Og, Trondster. Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Det er så mye mer til et kamerakjøp enn hva man får ut av litt tafsing i en butikk. Du sitter gjerne på mer kunnskap om emnet enn trådstarter, hvorfor ikke komme med noe mer enn et "+1, me too"-svar?

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg skal kjøpe mitt første systemkamera og har sett mye på Sony Alpha A6000 og vurderer om jeg skal kjøpe Sigma 30mm f/2.8 DN Art.

 

Litt om hvilken bruk jeg ser for meg:

Jeg er veldig glad i å ta bilder med min mobiltelefon, men har etter hvert innsett begrensningene som finnes i mobiltelefonen med tanke på fotokvalitet, mørkere forhold og dybde i bildet.

Mest sannsynlig blir det en del portretter, nærbilder og noen få landskapsbilder.

 

Jeg er i utgangspunktet ganske sikker på at jeg ikke har behov for å zoome noe, og så vidt jeg har sett på forskjellige anmeldelser gir denne linsen veldig god kvalitet for pengene.

 

Noen som har noen tanker rundt dette kjøpet? Eventuelt andre forslag til gode kamera og hvorfor jeg burde velge de i stedet.

 

Hvis du vil at bakgrunnen skal bli helt uskarp (effekten kalles bokeh, et japansk ord som beskriver "kvaliteten til den delen av bildet som ikke er i fokus" Vi har ikke noe godt ord på noe annet språk enn japansk, så det er det som brukes) - tror jeg du må ha et objektiv med enten større blenderåpning (=lavere tall - feks 1,8 i stedet for 2,8) eller lengre brennvidde (feks 60/2,8 i stedet for 30/2,8)

 

Du kan teste effekten selv her: http://dofsimulator.net/en/ 

 

Det er lettere å få til med kamera med større bildebrikke. Ikke behøver det å bli dyrere heller. Nikon D3200 eller Canon 100D med et 50/1,8 gir betydelig bedre motivseparasjon enn det du har foreslått. 

 

Husk: Det er objektivet som fanger lyset og som "tar" bildet. Kameraet/bildebrikken skal bare overføre bildet til en datafil. Alle kamera fra de store produsentene i dag klarer den jobben godt. Det du må bestemme er hvilke egenskaper du ønsker fra objektivene, og velge kamera ut fra det. .

Endret av tow
Lenke til kommentar

Min tanke er at om du bare vil ha et enkelt og lett kamera som egner seg til det meste, samt et par objektiver, så er A6000 et ypperlig valg. Men Sony sin systemkamerasatsning er litt... forvirret, så jeg vet ikke om jeg ville satset på Sony hvis du er entusiastisk og går med tanker om å bygge deg opp innenfor et system. Tilgangen på optikk og tilleggsutstyr til Sony er litt begrenset, og Sony kommer med litt blandete signaler mtp. hva de egentlig ønsker å satse på fremover. Da er microFourThirds et system som du kan være mer trygg på fortsatt blir støttet i det lange løp, der har du to store produsenter som begge satser ganske mye på å holde det i live.

 

Hvis du vil at bakgrunnen skal bli helt uskarp (effekten kalles bokeh ...

Effekten kalles strengt tatt bare "liten skarphetsdybde". "Bokeh" er et litt uskarpt (heh) begrep som omhandler hvordan de uskarpe områdene i bildet blir seende ut. To objektiver kan ha samme brennvidde og blenderåpning, og skarphetsdybden kan være helt lik, men bakgrunnene kan allikevel se helt forskjellig ut. Begge 50mm f/1,4-objektivene mine gir like uskarp bakgrunn, men måten den er uskarp på er litt forskjellig.

 

tror jeg du må ha et objektiv med enten større blenderåpning (=lavere tall - feks 1,8 i stedet for 2,8) eller lengre brennvidde (feks 60/2,8 i stedet for 30/2,8)

Men dette er jeg nokså enig i. For all del, 30mm f/2,8 gir deg mulighet til å leke med liten skarphetsdybde på korte fokusavstander, men med litt avstand til motivet kan det bli litt for liten blenderåpning.
Lenke til kommentar

Det er riktig at det er bedre utvalg av optikk til µ-4/3 systemet enn til Sony A-6000. Men om det vil være et problem for TS, er jeg usikker på.

 

Et par spørsmål til TS:

Har du tenkt å kjøpe A6000 med kit-objektivet i tillegg til en 30mm f/2.8?

Har du vurdert andre objektiver i tillegg?

 

Når det gjelder objektiver, så er det godt utvalg av fast-optikk til generelt bruk: Sigma har en 19mm f/2.8 og 60mm f/2.8 i tillegg til 30mm f/2.8 - alle tre er trivelige og rimelige. Sony har en 50mm f/1.8 som er fornuftig priset, og er nok et bedre valg enn 60mm-en til Sigma hvis smal dybdeskarphet er viktig.

Det som trekker ned med Sony E-systemet, er mangel på tele-objektiver i fornuftig størrelse. Så hvis det er viktig, så er det bedre å vurdere andre systemer.

 

Det er to systemer jeg kan anbefale som alternativ: µ-4/3 (Olympus og Panasonic) og Fuji X serien. Kameramodellene du bør se på er Olympus OM-D E-M10 og Fuji X-E2.

Lenke til kommentar

 

 

Et par spørsmål til TS:

Har du tenkt å kjøpe A6000 med kit-objektivet i tillegg til en 30mm f/2.8?

Har du vurdert andre objektiver i tillegg?

 

Det er to systemer jeg kan anbefale som alternativ: µ-4/3 (Olympus og Panasonic) og Fuji X serien. Kameramodellene du bør se på er Olympus OM-D E-M10 og Fuji X-E2.

 

Jeg tenkte å kjøpe kun kamerahuset og Sigma objektivet, dette blir litt dyrere men så vidt jeg har forstått blir bildekvaliteten bedre?

Jeg har egentlig sett bort i fra linser som det kan zoomes med. Det kan godt hende at jeg har lest for mye på nettet av for mange lit overivrige mennesker om fordelene til linser med låst brennvidde.

 

 

Det er et poeng for meg å kunne lade kameraet med en vanlig telefonlader, har sett en del på Olympus sine kamera og laderen virker litt kjip. Men når du anbefaler disse, er det bildekvaliteten eller utvalget av linser som er bedre? 

 

Ser at det er muligheter for å skaffe OM-D E-M5 til en fornuftig pris, hvordan er den sammenlignet med OM-D E-M10?

Endret av endrefisken
Lenke til kommentar

I og med at du kommer fra telefon, så vil du fint klare deg med hus og fast-optikk til å begynne med. Mange liker zoom for å kunne velge utsnitt på en smidigere måte. Ulempen med rimelige zoomer, er at de har dårligere lysstyrke, slik at du må fortere opp i ISO (potensiellt noe mer støy) og du har mindre blenderåpning slik at du ikke får den smale dybdeskarpheten du ønsker. Jeg selv bruker en kombinasjon av zoom (gjerne en rimelig en) og fast-optikk.

 

Du er den første jeg hører om som ser lading via USB som en fordel  - oss oldinger på forumet synes det er en ulempe :) Sannheten er at begge deler har sine fordeler og ulemper. Det som jeg liker best med ekstern lader, er at jeg kan bruke kamera mens jeg lader et annet batteri - har selvsagt minst to batterier. Ulempen er at jeg må passe på å ha med laderen på tur.

 

Jeg var ikke klar over at tilbudet om OM-D EM5 til fornuftig pris er fortsatt tilgjengelig. Det er et bedre valg enn OM-D E-M10 da det har værtetting og noe bedre stabilisator. Fordelen med E-M10 er at blitsen er innebygget istedet for en "clip-on" enhet. I tillegg har E-M10 noe flere AF punkter; jeg er dog usikker på hva det har å si i praksis. Olympus har ikke mulighet for lading av batteri i kamera, men det bør ikke være grunn nok til å hoppe over.

 

Går du for E-M5, så vil du få med en grei værtettet zoom; men det er greit med et trivelig fast-objektiv eller to i tillegg. For eksempel Sigma 19m mf/2.8 og Olympus 45mm f/1.8,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt anbefaler jeg kameraer med søker fordi jeg synes det er veldig viktig. Noen synes det er mindre viktig og hvis du er en av de så kan du vurdere Samsung NX500 med Samsung 30mm f/2,0 opp mot A6000 og Sigma 30mm f/2,8. Tre hovedårsaker til den anbefalingen:

 

- Bedre sensor (ikke på eksponering og støy, men på videoegenskaper og AF-hastighet)

- f/2,0 i stedet for f/2,8 utgjør forskjell på både støy og dybdeskarphet.

- God kameraprogramvare. Blant annet med veldig bra fokusering via skjermen. Sony synes jeg har litt rotete programvare.

 

Ulempen er som sagt at NX500 mangler søker. Som plaster på såret har det en bedre skjerm enn A6000 og fjernstyring via telefonen.

Lenke til kommentar

For speilrefleks så oppgis objektivene med brennvidde i mm, men dette tallet er kun sammenlignbart når sensorene er like store.

Normalt brukes fullformat (35mm negativ/dias-film) som referanse, og mindre sensorer som crop-sensorer.

Man bruker da crop-tallet til å multiplisere for å få en samsvarende brennvidde.

 

Canon (APS-C) har crop 1,6.

Andre APS-C som Nikon, Sony, Samsung, Pentax, Fujifilm har crop 1,5,

m4/3" har crop 2.

 

Dybdeskarpheten med samme blender-tall vil også endre seg for crop, men dette er det ikke like mye fokus på.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Normalt anbefaler jeg kameraer med søker fordi jeg synes det er veldig viktig. Noen synes det er mindre viktig og hvis du er en av de så kan du vurdere Samsung NX500 med Samsung 30mm f/2,0 opp mot A6000 og Sigma 30mm f/2,8. Tre hovedårsaker til den anbefalingen:

 

- Bedre sensor (ikke på eksponering og støy, men på videoegenskaper og AF-hastighet)

- f/2,0 i stedet for f/2,8 utgjør forskjell på både støy og dybdeskarphet.

- God kameraprogramvare. Blant annet med veldig bra fokusering via skjermen. Sony synes jeg har litt rotete programvare.

 

Ulempen er som sagt at NX500 mangler søker. Som plaster på såret har det en bedre skjerm enn A6000 og fjernstyring via telefonen.

Takk for råd! Men jeg tror at å ha en søker et veldig viktig for meg spesielt når det blir lyst ute. Kjenner igjen den problematikken fra fotografering med mobiltelefon.

 

Video blir kanskje ikke så viktig for meg. Har Samsungen innebygget bildestabilisering som fungerer med alle linser? Eller er den i selve linsen?

Lenke til kommentar

Hvis søker er like viktig for deg som for meg, dropp NX500.

 

Samsung har forresten stabiliseringen i utvalgte objektiver, men ikke i det 30mm objektivet jeg nevnte. Sony satser også på stabilisering i objektivene. Sigma 30mm f/2,8 har ikke stabilisering.

 

Hvis lyssterk fastoptikk, kamerahus med søker og innebygget stabilisering og liten totalstørrelse er viktig så kan kanskje en ekte DSLR som Pentax K-S1 med det supertynne Pentax 40mm f/2,8 XS eller Limited være innen rekkevidde både med tanke på størrelse og pris. Dette er svært kompakt til å være dslr. Samme brikkestørrelse som Samsung og Sony har. Søkertype er et stridstema på fotoforum. Personlig foretrekker jeg optisk søker slik som dette har. Den optiske søkeren er i hvert fall overlegen andre produsenters optiske søkere opp til prisklassen 3-4 ganger høyere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...