Gå til innhold

Tatt i 76 i 50-sone.


torandrelov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6500kr og tre prikker mener jeg. Du skal også være spot-on for førerkortbeslag.

 

 

Når blir prikkene fjernet?

Prikkene blir slettet etter tre år fra den dagen du skrev under på forelegget du fikk, eventuelt etter tre år fra den dato endelig dom ble avsagt i saken.

Når du får tilbake føreretten, vil du få slettet de prikkene som ble tatt i betraktning ved tapet av førerettighetenene.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

76 i 60-sone gir 3-6 måneders førarkortbeslag.

Når det gjeld bota så skal den settast utifrå alvorligheitsgrada samt din forume og inntekt. Men eg meiner på at ein typisk får mellom 5000 og 10 000 kr i bot for slike fartsovertredelser. Sidan dette er tall som ofte går igjen så er det sikkert tatt utgangspunkt i ein bilførar med normal økonomi og inntekt.

 

Du får prikker sjølv om du mister førarkortet, i dette tilfellet får du 3 prikker. Får du meir enn 8 prikkar i løpet av 3 år så mister du lappen i seks måneder.

Dersom du mister lappen pga av prikker (for mindre overtredelser) så blir prikkane som danna grunnlaget for førarkortbeslaget sletta når du får igjen lappen, eventuelt etter 3 år. I dette tilfellet er det ikkje prikkar du mister førarkorten for og du får dermed prikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

76 i 60-sone gir 3-6 måneders førarkortbeslag.

Når det gjeld bota så skal den settast utifrå alvorligheitsgrada samt din forume og inntekt. Men eg meiner på at ein typisk får mellom 5000 og 10 000 kr i bot for slike fartsovertredelser. Sidan dette er tall som ofte går igjen så er det sikkert tatt utgangspunkt i ein bilførar med normal økonomi og inntekt.

 

Du får prikker sjølv om du mister førarkortet, i dette tilfellet får du 3 prikker. Får du meir enn 8 prikkar i løpet av 3 år så mister du lappen i seks måneder.

Dersom du mister lappen pga av prikker (for mindre overtredelser) så blir prikkane som danna grunnlaget for førarkortbeslaget sletta når du får igjen lappen, eventuelt etter 3 år. I dette tilfellet er det ikkje prikkar du mister førarkorten for og du får dermed prikker.

 

Det er ved promillekøyring at bøter blir satt til kor mykje ein tjener og alvorlegheitsgrad.

Reine fartsovertredelser følger faste satser.

 

Det er og verdt å nemne at viss ein er i prøvetida på førarkortet, så er det dobbel prikkbelastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

76 i 60-sone gir 3-6 måneders førarkortbeslag.

Når det gjeld bota så skal den settast utifrå alvorligheitsgrada samt din forume og inntekt. Men eg meiner på at ein typisk får mellom 5000 og 10 000 kr i bot for slike fartsovertredelser. Sidan dette er tall som ofte går igjen så er det sikkert tatt utgangspunkt i ein bilførar med normal økonomi og inntekt.

 

Du får prikker sjølv om du mister førarkortet, i dette tilfellet får du 3 prikker. Får du meir enn 8 prikkar i løpet av 3 år så mister du lappen i seks måneder.

Dersom du mister lappen pga av prikker (for mindre overtredelser) så blir prikkane som danna grunnlaget for førarkortbeslaget sletta når du får igjen lappen, eventuelt etter 3 år. I dette tilfellet er det ikkje prikkar du mister førarkorten for og du får dermed prikker.

 

Det er ved promillekøyring at bøter blir satt til kor mykje ein tjener og alvorlegheitsgrad.

Reine fartsovertredelser følger faste satser.

 

Det er og verdt å nemne at viss ein er i prøvetida på førarkortet, så er det dobbel prikkbelastning.

 

 

Gjeld ikkje prinsippet for alle bøter? Ved fartsoverskridelser så får du tilbud om forenkla forelegg som følger faste sattser, men når du blir bøtlagt etter dom så følger ein vell dette prinsippet i alle saker?

I straffelova er bøtlegging som straffereaksjon omtalt slik:

 

 

§ 27. Når bot idømmes, bør det foruten til det straffbare forhold tas særlig hensyn til den dømtes formuesforhold og til hva han etter sine livsforhold antas å kunne utrede.

Boten tilfaller statskassen.

 

Dersom det finnes faste sattser for fartsoverskridelser som også medfører førarkortbeslag så har eg ikkje funnet dei. I dei listen over bøtsattser som eg har funnet på nett står det berre "førerkortbeslag" når fartsoverskridelsen går over grensa, men ein får bot også.

Lenke til kommentar

 

 

76 i 60-sone gir 3-6 måneders førarkortbeslag.

Når det gjeld bota så skal den settast utifrå alvorligheitsgrada samt din forume og inntekt. Men eg meiner på at ein typisk får mellom 5000 og 10 000 kr i bot for slike fartsovertredelser. Sidan dette er tall som ofte går igjen så er det sikkert tatt utgangspunkt i ein bilførar med normal økonomi og inntekt.

 

Du får prikker sjølv om du mister førarkortet, i dette tilfellet får du 3 prikker. Får du meir enn 8 prikkar i løpet av 3 år så mister du lappen i seks måneder.

Dersom du mister lappen pga av prikker (for mindre overtredelser) så blir prikkane som danna grunnlaget for førarkortbeslaget sletta når du får igjen lappen, eventuelt etter 3 år. I dette tilfellet er det ikkje prikkar du mister førarkorten for og du får dermed prikker.

 

Det er ved promillekøyring at bøter blir satt til kor mykje ein tjener og alvorlegheitsgrad.

Reine fartsovertredelser følger faste satser.

 

Det er og verdt å nemne at viss ein er i prøvetida på førarkortet, så er det dobbel prikkbelastning.

 

 

Gjeld ikkje prinsippet for alle bøter? Ved fartsoverskridelser så får du tilbud om forenkla forelegg som følger faste sattser, men når du blir bøtlagt etter dom så følger ein vell dette prinsippet i alle saker?

I straffelova er bøtlegging som straffereaksjon omtalt slik:

 

 

§ 27. Når bot idømmes, bør det foruten til det straffbare forhold tas særlig hensyn til den dømtes formuesforhold og til hva han etter sine livsforhold antas å kunne utrede.

Boten tilfaller statskassen.

 

Dersom det finnes faste sattser for fartsoverskridelser som også medfører førarkortbeslag så har eg ikkje funnet dei. I dei listen over bøtsattser som eg har funnet på nett står det berre "førerkortbeslag" når fartsoverskridelsen går over grensa, men ein får bot også.

 

 

Her har eg blingsa, og har forveksla bot med forenkla forelegg.

Så er berre å beklage det.

 

Men etter litt googling, så finner eg ingen eksempler på at det er blitt satt bøter i forhold til inntekt, ved rein fartsoverskridelse. Kun ved promille.

 

Men er dårleg på juss og er på litt djupt vatn. Så er langt ifrå sikker på noko. Spesielt jussen.

Lenke til kommentar

Det er faste regler for hvilken alvorlighetsgrad som kvalifiserer til prikkbelastning.

Når førerkortbeslag er involvert, kan jeg garantere at det blir prikker, og da mest sannsynlig 3.

 

Hvis noen lenger opp i tråden har sluppet prikker ved førerkortbeslag, er det nok en glipp, eller så er det gitt prikker uten at du er informert.

 

 

EDIT: Det er veldig viktig å merke seg at førerkortbeslaget og prikkene IKKE er en del av straffen!

Straffen er bot/fengsel!

 

Førerkortbeslaget og prikker er såkalte 'forvaltningsvedtak' som kun er til for å beskytte samfunnet mot 'farlige' sjåfører!

Hva sjåføren synes om det, tenker ikke politiet på, fordi det ikke er ment som straff.

 

Nettopp derfor kommer man ingen vei med å sutre over at "jeg blir straffet mye mer enn ham, fordi jeg er taxisjåfør av yrke"....

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det er faste regler for hvilken alvorlighetsgrad som kvalifiserer til prikkbelastning.

Når førerkortbeslag er involvert, kan jeg garantere at det blir prikker, og da mest sannsynlig 3.

 

Hvis noen lenger opp i tråden har sluppet prikker ved førerkortbeslag, er det nok en glipp, eller så er det gitt prikker uten at du er informert.

 

Da garanterer du feil. Det er kun når overtredelsen i seg selv IKKE fører til tap av førerrett at man blir ilagt prikker.

Jmfr §2 i Forskrift om prikkbelastning

 

 

 

§ 2.Grunnlaget for prikkbelastning

Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3:

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Straffen er bot/fengsel!

 

Førerkortbeslaget og prikker er såkalte 'forvaltningsvedtak' som kun er til for å beskytte samfunnet mot 'farlige' sjåfører!

Hva sjåføren synes om det, tenker ikke politiet på, fordi det ikke er ment som straff.

Det er ganske mange år siden du hadde rett i dette, Norge har endret praksis slik at førerkortbeslag er en del av dommen i dag.

Dette da det er dobbeltstraff å få førerkortet beslaglagt i en egen beslutningsprosess.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig.

Ja, førekortbeslag er en del av dommen. MEN beslaget er ikke en del av STRAFFEN.

Det er kun for å holde deg vekk fra veien.

 

På samme måte som 'forvaring' ikke er en del av straffen til en syk person, men kun for å holde deg vekk fra samfunnet.

 

At førekortbeslaget gis i domstolen er fordi det er de som er best skikket til å vurdere saken.

Lenke til kommentar

Flere som sier at jeg burde klage på målingen siden strekningen ikke har et eneste skilt som sier at det er 50-sone.. Burde jeg gjøre dette eller kan det føre til at jeg får strengere straff? :hmm:

 

Bortkastet. Vegtrafikkloven sier: Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Du skal vell ikkje ha noke å tape på å stille spørsmål om kva som faktisk var fartsgrensa på den aktuelle strekkninga. Dersom du kan klare å slå tvil om du blei tatt i eller utanfor tettbygde strøk så vil det sjølvsagt være ein fordel. Men sannsynlegheita for at du vinner fram med at du eigentleg kjøyrte i ei 80-sone er nok liten.

 

Sidan dette ikkje er snakk om forenkla forelegg så vil ikkje ei klage bety det same som at du ikkje aksepterer eit tilbud om forelegg, denne saka må uansett behandlast i retten så då skal du ikkje risikere noke ved å bringe fram opplysningar som du meiner er rellevante for din sak.

Lenke til kommentar

Flere som sier at jeg burde klage på målingen siden strekningen ikke har et eneste skilt som sier at det er 50-sone.. Burde jeg gjøre dette eller kan det føre til at jeg får strengere straff? :hmm:

 

Er det gul midtoppmerking der? Det er forskjellig lengde på strekene og mellomrommene opp til og med 50 km/t og over 50 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...