Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 1 Lydkilde og 2 avspillingsenheter. Hvordan få dette til å fungere i Windows 7?

Anbefalte innlegg

Velkommen,

Jeg har et lite irriterende problem. Her er en beskrivelse av opplegget:

Windows 7 Ultimate har en "Lydkilde" som kommer fra et spill (for eksempel GTAV) på denne datamaskinen. Det er et "Headset" koblet til datamaskinen via USB 2.0 port som spiller av denne lyden i øretelefonene.

Det er også et "Capture Card" koblet til denne datamaskinen via PCI på hovedkortet. Dette "Capture Card" mottar lyd og bilde via HDMI fra skjermkortet til HDMI IN på "Capture Card", deretter går det en ny HDMI kabel fra HDMI OUT på "Capture Card" til PC monitor (uten høytaler). 

Når jeg for eksempel skal ta opp video fra PC spill, så blir ikke lyden tatt opp av "Capture Card", dersom "Headset" også er koblet til. Men lyden blir tatt opp av "Capture Card", dersom jeg kobler ut "Headset".

Jeg får samme problem dersom jeg gjør følgende:

Det går en HDMI kabel fra skjermkortet til PC monitor (uten høytaler), og enda en HDMI kabel fra skjermkortet til "TV". Nå vises det bilde på begge skjermene, og lyd blir avspilt på TV. Men dersom jeg nå hadde koblet til "Headset" til en av USB portene på datamaskinen så er det enten lyd på "TV" eller "Headset", men ikke begge to om gangen. Det er alltid enten eller. 

Det virker som om Windows 7 bare kan ha en "innspillingenhet" og en avspillingsenhet" om gangen. 

Tekniske opplysninger:

Capture Card: Avermedia Live Gamer HD

Headset: Logitech G35

Hovedkort: Gigabyte X58A-UD7

Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit

Skjermkort: Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"

Så hvordan kan jeg løse dette problemet? Må jeg ha et lydkort?

Exxon Valdez

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt dette:

Jeg oppdaterte driveren til mitt integrerte lydkort på hovedkortet, "Realtek High Definition Audio" fra Realtek.com. Deretter gikk jeg inn på kontrollpanelet for "Lyd" (via lyd ikonet nede i høyre hjørne på skrivebordet), hvor jeg gikk inn og aktiverte "Stereo Mix" inne på "Innspilling". 

Så gikk jeg inn på egenskaper for "Stereo Mix" og krysset av på "Hør på denne enheten" inne på "Lytt". Deretter oppga jeg TV som "Avspilling via denne enheten". 

"Headset" var oppgitt som "Standardenhet" inne på "Avspilling" på kontrollpanelet for "Lyd".

Dermed skulle dette i teorien fungere, hvor all lyd som blir spilt av på PC skulle bli spilt av i Headset, og så skulle "Stereo Mix" også lytte til all lyd som ble avspilt på PC og sende lyden til "TV" slik at samme lyden som på "Headset" ble også avspilt samtidig på "TV".

Dette fungerte ikke likevel da jeg fant ut at det bare fungerte på Analoge enheter, og ikke digitale enheter som går på HDMI. 

Er det virkelig ingen datakyndige her som klarer å løse dette simple problemet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Vanskelig å forklare, enda vanskeligere å konfigurere, men det er etter hva jeg vet eneste muligheten hvis det fortsatt virker.

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg kanskje har fått dette til å fungere med Virtual Audio Cable, men den sier "trial" istedenfor å spille av aktuell lyd. Dette er sikkert sperret fordi det er en "trial version". Jeg vil prøve en Torrent fullversjon om et lite øyeblikk. 

Jeg har fått det til å fungere nå, med versjon 4.13. For andre som har samme problem gjør følgende:

1. Installer VAC
  2. Åpne "Virtual Audio Cable Control Panel" som Administrator (viktig).
  3. Under "Driver parameters", sett "Cables" til "2". Dette for å få "Line 1" og "Line 2".
  4. Nå lukk VAC kontrollpanel. 
  5. Åpne "Audio Repeater 1.82 (KS)" og sett "Wave in" til "Line 1" og "Wave out" til "Line 2". Ikke lukk denne. 
  6. Åpne kontrollpanel for "Lyd", for eksempel via Lyd ikonet nede til høyre hjørne på skrivebord. 
  7. Gå til "Avspilling", Sett "Line 1" som "Standardenhet".
  8. Gå til "Innspilling", deretter "Egenskaper" for "Line 1":
    1. Gå til "Lytt" 
    2. Kryss av på "Hør på denne enheten".
    3. Sett ønsket enhet som "Avspilling via denne enheten", for eksempel TV.
  9. Tilbake på "Innspilling", gå til "Egenskaper" for "Line 2":
    1. Gå til "Lytt"
    2. Kryss av på "Hør på denne enheten".
    3. Sett ønsket enhet som "Avspilling via denne enheten", for eksempel Headset.
  10. Ferdig!

Lyden vil nå spilles av automatisk på både TV og Headset helt synkront. 

Oppdatert: Endret fra "Audio Repeater 1.51. (MME)" til "Audio Repeater 1.82 (KS)". Dette var for å synkronisere lyden og eliminere forsinkelse mellom TV og Headset. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...