Mompen Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hei Har hatt min 2-3 mnd gamle Xperia Z3 inne til reperasjon hos verksted. Betalte 2300 for ny skjerm da den gamle fikk en liten sprekk i seg så touch-funksjonen i halve skjermen sluttet å fungere. En uke eller to etter reperasjon ser jeg tydelig at det samler seg støv ved linse foran. Dette blir verre og verre, og nå er snart frontkameraet ubrukelig. Verkstedet nekter å reparere noe som jeg mener er en senskade som følge av reperasjonen, og i tillegg at jeg må koste ny skjerm om den gamle blir ødelagt om de åpner den for å rense ved linsa. Hva er mine rettigheter her som forbruker? Har jeg rett til hjelp ang saken? Eller må jeg faktisk betale ny skjerm om DE skulle ødeleegge den ved åpning? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 (endret) Samler støvet seg utenpå eller inni? Er det lenge siden telefonen ble reparert? Endret 18. april 2015 av geir__hk Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Nederst på denne siden: http://support.sonymobile.com/no/xperiaz3compact/dm/water-and-dust-resistance/ Garanti, reparasjoner og kundeservice Vær oppmerksom på at garantien din ikke dekker skader eller defekter som skyldes misbruk eller feilaktig bruk av enheten, inkludert bruk i miljøer der de relevante IP-sertifiseringsbegrensningene blir overskredet. Vær også oppmerksom på at kompatibelt tilbehør, for eksempel batterier, ladere, håndfrienheter og mikro-USB-kabler, ikke er vanntette eller støvbestandige i seg selv. Hvis du sender inn en vann- eller støvbestandig enhet til et Sony-servicesenter for reparasjon, vil reparasjonsmedarbeiderne våre utføre tester for å forsikre seg om at enheten din fortsatt overholder kravene i den aktuelle IP-sertifiseringen. Hvis du har spørsmål om bruken av enheten din som ikke er besvart her, kan du se kundestøttetjenesten vår for å få hjelp. For å få relevant informasjon om garantien kan du dessuten se dokumentet Viktig informasjon, som er tilgjengelig via oppsettsveiledningen på enheten din. Da er spørsmålet hvilket verksted som byttet skjermen for deg, og om dette verkstedet er godkjent av Sony for å utføre denne jobben. Det kan også stilles spørsmål ved etterkontrollen på verkstedet etter reparasjon var utført. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Den ble levert og reparert på Mobilfiksern på Jessheim. Jeg signerte på generelt papir som sa at telefonen mest sannsynlig ikke ville være vanntett etter reperasjon (det var forsåvidt greit for meg, hadde aldri turt å duppe den i vann allikevel). Gjaldt også litt at data kunne bli borte ved service osv osv, standard vilkår. Så da spørs det om jeg faktisk har en sak i det hele tatt iogmed at jeg signerte på det? Det står ingenting om støvtetting. Kun vann. Støvet samler seg inni telefonen. Kun sett støv ved linsa. Et annet problem som også har dukket opp er at når jeg ringer noen, så går skjermen i svart. Det er antakelig pga støv på sensoren som registrerer om man holder telefonen opp til øret. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Bump Noen glupe sjeler der ute? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Den ble levert og reparert på Mobilfiksern på Jessheim. Jeg signerte på generelt papir som sa at telefonen mest sannsynlig ikke ville være vanntett etter reperasjon ... Når du har brukt et så useriøst verksted så har du gitt deg selv problemer. At de ikke garanterer IP-sertifiseringen betyr at det ikke er et autorisert verksted. Og sansynligvis er useriøse. Jeg hadde aldri levert inne en så ny og kostbar telefon et slikt sted. Hvis du senere skulle få feil på telefonen, så vil garanti/reklamasjon bli avvist av Sony og deres autoriserte verksteder fordi det er gjort uautorisert inngrep i apparatet. ... Hva er mine rettigheter her som forbruker? Har jeg rett til hjelp ang saken? Eller må jeg faktisk betale ny skjerm om DE skulle ødeleegge den ved åpning? I utgangspunktet har du rettigheter og kan reklamere på dårlig arbeid. Men slike verksteder bryr seg ikke om dette, slik som du har erfart. Du kan prøve å få hjelp hos Forbrukerrådet. Problemet er vel om verkstedet følger evt. løsninger fra Forbrukerrådet, og om de klarer å gjøre "reparasjonen" bedre... 1 Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 30. april 2015 Forfatter Del Skrevet 30. april 2015 Takk for godt svar fra deg også Mr D Jeg regner med at dette blir en dyrkjøpt erfaring, men det får gå. Jeg skal ta saken videre med Forbrukerrådet, så får vi se hvor dette ender. Skal holde dere oppdatert om det er interessant. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hvis du senere skulle få feil på telefonen, så vil garanti/reklamasjon bli avvist av Sony og deres autoriserte verksteder fordi det er gjort uautorisert inngrep i apparatet. Sony kan ikke avvise reklamasjon fordi det er gjort uautorisert inngrep i telefonen, med mindre inngrepet er skyld i skaden/feilen som har oppstått. Garantien vil imidlertid mest sannsynlig fordufte. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hvis du senere skulle få feil på telefonen, så vil garanti/reklamasjon bli avvist av Sony og deres autoriserte verksteder fordi det er gjort uautorisert inngrep i apparatet. Sony kan ikke avvise reklamasjon fordi det er gjort uautorisert inngrep i telefonen, med mindre inngrepet er skyld i skaden/feilen som har oppstått. Garantien vil imidlertid mest sannsynlig fordufte. Når jeg skriver at en eventuell reklamasjon vil bli avvist så er det min erfaring av hva som skjer i praksis, ikke en juridisk vurdering av hva som er korrekt etter loven. Da hadde jeg skrevet omtrent det samme som deg. I dette konkrete tilfellet er jeg veldig skeptisk til arbeidet som er gjort (og hvordan det kan se ut på innsiden) når en, i utgangspunktet vanntett telefon, er så utett at den samler så mye støv som TS beskriver. Når en IP-sertifisert telefon er like tett som en sil kan man vel over tid riskere at funksjonssvikt skyldes masse støv i seg selv. Faren for væskeskade er vel også større i denne telefonen nå enn en vanlig ikke vanntett telefon når den er så utett... Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Blitt enda mer skeptisk til arbeidet som har blitt gjort. Nå har faktisk hele skjermen LØSNET. Herregud. Ta turen tilbake til det useriøse verksted eller hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Du må først dra tilbake og reklamere på dårlig arbeid. Så får du se hvor seriøst de håndterer reklamasjonen og evnt gå videre til Forbukerrådet for hjelp. 1 Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg dro tilbake i dag, og de tok telefon inn til reperasjon umiddelbart når de så at skjermen var løst. Renset for støv ble den også. Har lært nå at slike verksteder kanskje er greiere om man har en eldre telefon det ikke er så nøye med, men på nyere er det kun autoriserte verksted som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå