Gå til innhold

Regjeringen fremmer lovforslag om nytt parkeringsregelverk

Mr.M

Anbefalte innlegg

– Regjeringa legg i dag fram eit lovforslag som legg grunnlag for eit nytt parkeringsregelverk. Vi ryddar i parkeringsbransjen og gir sterkare forbrukarvern. Eit etterlengta lovverk kan no kome på plass, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/enklare-parkeringsregelverk-og-sterkare-forbrukarvern/id2405457/

Forbrukerrådet stiller seg avventende:

http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/gode-muligheter-for-mer-forbrukervennlige-p-regler

Så hva slags forventninger kan man ha til dette? Blir det nå slutt på "skrekkhistorier" i media om tildels hårreisende bøtelegging fra parkeringsselskaper rundt omkring etc.?

For egen del synes jeg man burde burde fastslått i reglene at parkeringsvakten må ta et par skritt  frem for å forsikre seg hvorvidt billett mangler eller ei. Slik det er nå, sier forskriften at billett skal være synlig når vakten står plassert foran bilen, men han hun har ingen plikt til å se nærmere etter før bot skrives ut. Det har jo vært en del media-saker om dette, der billett faktisk fantes.

Videre er jeg skeptisk til at parkeringsvakter kan få provisjon av bøtene de skriver ut som lønn. Hvorvidt det er lovlig vet jeg ikke(?), men kjenner til en fyr som fortalte meg at det var slik på de private P-plassene han hadde oppsyn med. Faren med en slik lønns-praksis er at p-vakten kanskje blir vell ivrige og lite fleksible, siden det gir ekstra resultat i lønningsposen. (men ikke noe av dette er nevnt i nye forskriftene såvidt jeg ser.)

Er det andre ting som burde vært forandret  synes dere? Eller er lovforslaget bra nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For egen del synes jeg man burde burde fastslått i reglene at parkeringsvakten må ta et par skritt  frem for å forsikre seg hvorvidt billett mangler eller ei. Slik det er nå, sier forskriften at billett skal være synlig når vakten står plassert foran bilen, men han hun har ingen plikt til å se nærmere etter før bot skrives ut. Det har jo vært en del media-saker om dette, der billett faktisk fantes.

Parkeringsselskapet burde fått en saftig bot av staten for hver utestedelse av bot som i ettertid viser seg å være feil. 

Lenke til kommentar

Eigentleg så burde parkeringsselskapa være flinkare til å bruke borttauing som virkemiddel i staden for berre parkeringsbøter.

På den måten så slepp ein at parkeringsvakta prioriterer bilane som har gjort mindre brudd på parkeringsreglane og i staden fokuserer på dei bilane som står slik til at dei blokkerer for brannbilar, vareleveransar eller på andre måter skaper farlige situasjoner pga manglande sikt. Så kan dei heller kreve høgare bøtsattser frå verstingane.

Personleg så trur eg at mykje av grunnen til at parkeringsvakter har så dårlig rykte til tross for at dei utfører ein viktig jobb for at trafikkavviklinga og næringslivet skal gå som forutsatt er nettopp at mange opplever parkeringsbota er lik uavhengig av om hjulet er 2 cm over kvitestripa eller om bilen står og sperre porten for ambulanseutkjøyringa.

Hadde ein differensiert bøtene betre slik at mindre brudd på parkeringsreglane fører til små bøter medan store brudd fører til store bøter og borttauing så hadde det vært lettare å sett den samfunnsviktige funksjonen til parkeringsvaktene og ikkje berre dei irriterande sidene.

Lenke til kommentar

Parkeringsselskapet burde fått en saftig bot av staten for hver utestedelse av bot som i ettertid viser seg å være feil. 

De hadde kanskje hatt godt av det, men er vel litt juridisk tvilsomt å bøtelegge noen hvis virksomhet handler om å skrive ut bøter. Man må heller gjøre noe med forutsetningene for hvorvidt bot kan skrives i utgangspunktet, som f.eks, å innføre undersøkelseplikt før bot kan skrives.

Da hadde hundrevis av slike saker vært unngått:

– Jeg pekte på billetten, og da sa han "den ligger feil"

http://e24.no/bil/jeg-pekte-paa-billetten-og-da-sa-han-den-ligger-feil/22693506

Mange opplevd det samme

http://e24.no/privat/rettigheter/slik-faar-vi-bot-med-gyldig-p-billett/22615905

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...