Gå til innhold

Bærbar PC kjøpt feb. 2014 hos Eljøp. Første feilmelding 25 aug. 2013

Anbefalte innlegg

Syns det er meget merkelig at en Pc kjøpt i 2014 har feilmeldingsrapporter fra august 2013. Elkjøp er kjent for å selge brukte varer som nye. Kan jeg bruke disse feilmeldingene som bevis på at de har solgt en brukt PC? Batteriet fungerer heller ikke, og dette sier de garantien er gått ut på. (1-års garanti).

Feilmeldingsrapportene er fra 25. august til 19. oktober 2013. Så er det et opphold fram til nye i 2015

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien gjelder uansett fra når du kjøpte maskinen. Så om elkjøp selger deg brukt maskin uten å opplyse om det gir deg bare mulighet å heve kjøpet.

Nå trenger vi å vite hvordan feilmeldingsrapporter du henter fra windows hendelselogg?

Man kan jo ikke vite hvis bios er resatt så kan den gå tilbake til fabrikkdato. Gjelder også windows klokken hvis den ikke er satt å hente tid fra nettverket eller windows tidserver.

Så dermed kan man ikke bevise det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hadde noe lignende, og da var det bare windows klokken som hadde vært feil første dagen eller to som laget dato krøllet i loggen.

Du har 1 års garanti (noen produsenter kun 6mnd) på batteriet, men du har ihvertfall 2 års reklamasjonsrett på batteriet. Men det spørs på batteriproblemet, er batteriet helt dødt så kan du kreve nytt på reklamasjonsretten, er kapasiteten bare svært dårlig så kan dette diskuteres om det er vanlig bruksslitasje.

I følge FTU bør PC batterier vare i minst 2,5-3år.

Kilde: http://www.dinside.no/931339/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-aar

Vedtakene fra FTU gjelder i utgangspunktet bare PC-batterier. Og de dreier seg om svikt så alvorlig at PC-en ikke kan brukes normalt.

Med andre ord om kapasiteten bare er dårlig så stiller du mye svakere enn om batteriet er helt dødt.

Lenke til kommentar

Det dukker opp en feilmelding som sier batteriet er oppladet 1 % og at batteriet er unauthorized og ikke safe. Har sjekka batteriet og det er merket Lenovo, Har surfa litt og ser at det er flere som melder om samme problem, og med samme melding jeg får. Det er forøvrig ikke mulig å bruke pc-en uten nettstrøm. Det lader seg overhodet ikke. Pc-en er forøvrig en Lenovo Z710 med i7 prosessor.

Lenke til kommentar

Om pakken var forseglet når du fikk den med deg hjem er det en ny vare ja. Elkjøp har mye rart, men ikke tape fra produsent  :)

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg har nettopp kjøpt denne pc-en brukt fra en person som har kjøpt den hos elkjøp.

Lenke til kommentar

Hun hadde brukt funksjonen "Gjenopprett" så den skulle være ren når hun solgte den til meg. Hvis hun noengang har brukt recovery funksjonen vet jeg ikke. Men det skulle vel ikke resatt Bios på noen måte? Folk flest vet ikke hvordan man gjør det manuelt heller.

Lenke til kommentar

Nei, ingen fysisk kvittering, men den skal ha kosta ca 10.000 kr ny. Jeg glemte i farten å høre med Elkjøp hva den ble kjøpt for, men de fant den elektroniske fakturaen i systemet sitt. Ser den selges for 6995,-  hos Dustin i dag.

Lenke til kommentar

Hm, eska til pc-en fulgte med da jeg kjøpte den. Den har inneholdt en Lenovo pc med i3 prosessor. Det stod oppført kjøp av 2 pc-er på hennes bruker-id. Det kan jo skyldes at hun har kjøpt to Lenovo, en med i3 og en med i7, og så har hun forbyttet eskene. Hvis ikke, har eska ikke vært forseglet. Får finne ut det etterhvert.

Lenke til kommentar

Har nettopp snakka med folka jeg kjøpte pc-en av. De hadde samme dag kjøpt 2 pc-er, men den ene var en 13", og den kom naturligvis i en mindre eske. Så nå har Elkjøp et forklaringsproblem. Eska er forøvrig merka 2013/09/20, altså en måned etter første dato i loggen.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...