Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å velge stasjonsvogn - Toyota avensis?

cooa

Anbefalte innlegg

Er en førstegangskjøper som trenger bil til flytting over lang avstand og til senere bruk for A4 familiebruk (barn etc). 

Dermed blir det naturlig med "klisjebil" som stasjonsvogn med god bagasjeromsplass. I første omgang så jeg på de vanligste, VW passat og Audi A4, som skulle være ganske kurante. Men så har alle mekanikerene som jeg snakket med sagt at Toyota avensis vært det som gir absolutt det mest driftsikre alternativet. 

Nå ligger jeg på en rundt +/- 100 000 tilgjengelig som allerede er klarert med banken, så får jeg justere meg om det finnes gode kjøp eventuelt.

Så det er jeg lurer på er om det er aspekter verdt å ta hensyn til som jeg ikke vet om? Foretrekker forhandler først og fremst ut fra sikkerhet ved kjøpet.

Snuser på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57443776

Kan jeg prute? Er det for gammel bil? Hva bør jeg fysisk se etter for å luke ut dårlige eksemplarer? Føler jeg går i blinde her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør være obs på at 1,6l er i aller minste laget for en så stor bil. Det blir mye giring. 1,8 vil være et bedre alternativ. Ellers er Avensis et trygt kjøp.

Ser du for deg at bilen blir brukt mest til langkjøring eller småkjøring?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å tilrå noen å kjøpe en *diesel* nå som diesel snart blir forbudt er ikke pent :)
I tillegg er motorttype D4D 2.0 - Toytota (uansett modell) en motor som dessverre har gitt Toyotas "driftsiikerhet" ett skudd for baugen.

Gå heller for en brukt bensin - 1.8.
Den går billig (langtur) og har bra ytelse (alt er relativt),

Har register*kjede* som også gir billig(ere) veldikehold (over tid).

Lenke til kommentar

Kjørte Avensis en del da foreldre hadde slike i 15 år. Dørgende kjedelig bil, men går og går. De hadde svært lite og få problemer med sine.

Med såpass lav prisforskjell hadde jeg klart vurdert MB C-klasse som foreslått over her. Noe dyrere reservedeler, men bilen tåler svært mange km.

Diesel vs bensin bør absolutt vurderes. Skal ikke se bort ifra at flere byer går for tidsbegrensning på diesel.

Lenke til kommentar

Å tilrå noen å kjøpe en *diesel* nå som diesel snart blir forbudt er ikke pent :)

I tillegg er motorttype D4D 2.0 - Toytota (uansett modell) en motor som dessverre har gitt Toyotas "driftsiikerhet" ett skudd for baugen.

Gå heller for en brukt bensin - 1.8.

Den går billig (langtur) og har bra ytelse (alt er relativt),

diesel blir forbudt?

tror du virkelig at det skjer?

fann en Mercedes E klasse til 124 tusen, kjørt 125 000...veighetsmaskin ( diesel ja)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

diesel blir forbudt?

tror du virkelig at det skjer?

Håper jo ikke det egentlig, men at det blir "forbudt", dvs restriksjoner på bruk i f.eks. by er vel ikke utenkelig i nær framtid.

Det er jo ihvertfall ett politisk parti som gjerne så at diesel(motor) ble forbudt.

Ikke særlig reelt å få gjennomslag for enn så lenge.

:)

Lenke til kommentar

Toyota Avensis (2003-2008) er kåret til de mest driftsikre og bunnsolide bruktbilkjøpene du kan gjøre. Jeg kan gå god for dette siden jeg eier 2 stk. selv. Vær midlertidig obs på at dette gjelder mest for bensin-motorene. Dieselen er mer plaget med både dyser og svinghjul, som er svært dyre reparasjoner.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du bør være obs på at 1,6l er i aller minste laget for en så stor bil. Det blir mye giring. 1,8 vil være et bedre alternativ. Ellers er Avensis et trygt kjøp.

Både og vil jeg tro. Skal bo på Sunnmøre hvor det fort kan bli distanser.

Kunne fint tenkt meg denne som har 1,8, men trenger hengerfeste, som jeg forstår fort kommer på 10 000,- for ettermontering:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57710018

Hvorfor skal det være så tungvint!

Lenke til kommentar

Både og vil jeg tro. Skal bo på Sunnmøre hvor det fort kan bli distanser.

Kunne fint tenkt meg denne som har 1,8, men trenger hengerfeste, som jeg forstår fort kommer på 10 000,- for ettermontering:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57710018

Hvorfor skal det være så tungvint!

på sunnmøre?`...distanser? are you kiddin me,SIR :p  bodde i Ålesund i 5 år....kjørte heeele 12/13 000km per år- inkludert pendling til jobb.   Bor i Fredrikstad nå. kjøpt en audi a6 i begynnelsen av oktober...har kjørt 23 000 hittil :p xD

Lenke til kommentar

som mange sier er avensisen ganske så driftsikker og det er billigere med verksted og reprasjoner med en toyota enn mercedesen...

men spørs om du vil ha en kjedelig rægge på 4 hjul eller en med litt mer spenning i.

Jeg ville kanskje også anbefalt VOLVO V50, de er ganske driftsikre og ganske billig å ta service etc. i Sverige :woot: 

jeg har en selv, og er kjempe fornøyd. det finnes nok av de ute på finn å.

men naturligvis det beste uansett bil er å kjøpe så ny som mulig.

også spørs det hvor stor stasjonsvogn du trenger, du kan få mer for pengene med en litt mindre :D 

Lykke til hvertfall!! :grin2:  :grin2:  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...