Ladort Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Hei, Har nå hatt en pc med vannkjøling (for CPU/GPU) kjørende i ca 3 år, uten noen form for rensing. Uvisst hvilken grunn, så har tempen blitt meget mye høyere og resultert i 2 uhell i senere tid. Nå må jeg uansett erstatte selve "vannet" med nytt og lurer på om det også er lurt å kjøre en rensing av systemet (ref http://techbay.no/category.html/rensing)? I tillegg, tenker jeg også kjøpe nye slanger (nåværende slanger er ikke lenger gjennomsiktige)... Er det noen som har en beskrivelse av selve renseprossesen? Endret 14. april 2015 av Ladort Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg har studert litt på dette med flushing av vannsystemer. Industrielt kan man bruke f.eks en svak blanding av sitronsyre/vann for å fjerne oppbygning av kalk/smuss osv. Man må da sirkulere og tømme systemet flere ganger for å få ut mest mulig. Etterpå vil man gjerne justere opp pH (pass på at systemet er tomt slik at man ikke danner salter), for så til slutt flushe systemet gjentatte ganger med rent vann. Dette har jeg selv gjort på større systemet (200m³) hvor man har hatt relativt god effekt spesielt i vekslere. Selv om dette på papiret kan utføres på et vannkjølingsystem til en PC vil jeg ikke anbefale det av ulike grunner. F.eks så finner jeg ikke nok data på materialkvaliteten til de ulike komponentene (nipler, blokker osv) i en loop til at jeg tør anbefale en syre- eller lutblanding. Effekten av flushing av det totale systemet er nok relativ lav, da det viser seg at mye av oppbygningen i loopen ikke lar seg løse av syre. Det er rett og slett partikler/lo, og ikke kalk e.l. Disse partiklene må fjernes mekanisk. I tillegg til dette må man ved flushing av et system bruke enorme mengder vann og vaskemidler. Det er altså veldig tidkrevende og du må tømme og fylle systemet ditt enormt mange ganger, først for å vaske det skikkelig og så for å nøytralisere systemer/få ut all vaskeløsning (syre). Det jeg vil anbefale er følgende: Demonter og tøm hele loopen. Bytt alle slangene og skru fra hverandre CPU-blokk for mekanisk rengjøring (hvis dette lar seg gjøre). Rengjør også reservoir og (forsiktig) pumpehuset mekanisk. Med mekanisk rengjøring mener jeg altså forsiktig skrubbing til alt er vasket vekk. Nipler og svivler kan du også rengjøre mekanisk, f.eks vba en liten børste. GPUblokk og radiator er som regel værre å skru fra hverandre. Jeg vil derfor anbefale at du først gjør det jeg skisserer ovenfor. Hvis du fortsatt mener effekten i systemet ditt ikke er 100% så kan du se på flushing av de resterende komponentene vba en svak syreblanding. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 [...]Hva med korrosjonbeskyttelse? Har du anbefaling på kjøleveskeblanding? Så vidt jeg vet er det fortsatt visse ulemper med disse fargeblandingene folk har i systemene sine. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg bruker ferdigblandet, klar væske fra EK eller AquaComputer. Tilsetter ingenting ekstra, bytter den heller litt oftere. http://techbay.no/product.html/aquacomputer-double-protect-ultra-1-liter?category_id=149 http://techbay.no/product.html/ek---ekoolant-klar-1-liter?category_id=149 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) [...]Lurer på hvordan Methylene Blue hadde fungert i en loop. Jeg mistenker at det hadde gått veldig bra, om det gikk bra sammen med gummien. Endret 14. april 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå