madammim Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Hei. Her hjemme har jeg all mutimedia liggende på en server som kjører Vista. Dette er så delt over hjemmenettet vha SMB "hjemmegruppe". Dette fungerer utmerket for alle Windows-klienter, men har litt problemer med Linux og OS X. Det jeg har lagt merke til er at hvis jeg overfører filer til/fra server vha. en Windows-maskin (også over FTP), så mister Linux og OS X -maskinene serveren. Den bare forsvinner, og jeg får ikke til å koble opp før jeg har restartet serveren. Maskinen jeg bruker for å overføre filer kjører Windows 7, men jeg har også opplevde det samme ved å sitte på serveren og hente filer vha FTP fra en linux-maskin. Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva som kan fikse problemet? Eller kanskje enda bedre: Et alternativ til SMB som alle maskinene i hjemmenettet kan koble seg opp til serveren på? NFS? Endret 14. april 2015 av madammim Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 NFS er et godt alternativ. DLNA kan også brukes om det bare er media du vil dele. Jeg ville trolig brukt både SAMBA og NFS, slik at Windows-maskinene kan bruke SMB. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Først. Om du skal ha en sentral server, så er et server operativsystem å foretrekke. Vista egner seg kun som et dårlig eksempel, desverre. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Takker for svar Vet at jeg hadde vært bedre hjulpet hvis jeg hadde hatt en ren server, men jeg har en lisens som jeg utnytter på denne måten, og jeg kjører også flere ting på den PC-en. Vurderer å starte fra scratch når ting trenger å fornyes/utvides, og da kommer sikkert et server-OS. Inntil da, er det noen som har erfaring med f.eks. FreeNFS, muligheter/begrensninger? Andre alternativer? Endret 14. april 2015 av madammim Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Når du mister kontakt fra linux / osx kan du fremdeles pinge maskinen fra windows 7 klienten og / eller linux/ osx klientene(kan være du må åpne for dette i brannmuren)? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Hei og takk for svar. Fra Windows-klienter kan jeg i alle fall pinge, de mister jo ikke kontakten. Har ikke testet fra Linux/osx. Kan foreta en test på dette. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Har nå testet ping både fra Linux og osx, og ping virker etter at disse har "mistet" serveren. Overførte noen filer, bekreftet at begge hadde mistet kontakt med serveren, og gikk inn på begge og pinget server uten problemer. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Nå vet jeg ikke hva du kjører, men om du ikke absolutt må ha ren hardware tilgang, så ville jeg virtualisert Windows maskinen og kastet den på en Linux host istedet. Da øker du valgmulighetene, samt at du kan erstatte deler av det arkaiske steinalder filsystemet til Windows med noe mer robust enn NTFS / Ext4. Har selv en virtualisert Windows maskin jeg bruker som server for spill til eksempel ved behov, men denne kjører da på en Linux host maskin. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 Takk for tipset. Jeg får se på det litt nærmere den dagen jeg skal oppgradere. Litt av problemet er jo at dette er en arbeidsstasjon som sakte men sikkert har fått nye roller. Den brukes fortsatt litt (redigering o.l), men er vel mest server nå. Kjører nettside (Wamp), FTP-server og så denne hjemme-serveren. Det er stadig lagt til flere disker som slås sammen ved hjelp av Drive Bender. Håper fortsatt noen kan hjelpe meg med spørsmålene mine Jeg forsøkte å sette opp FreeNFS på Win7 maskinen min, la inn ett unntak i brannmuren, men finner ikke den delte mappen i osx. Noen som har erfaring? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Hva skjer hvis du starter overføring av en stor fil fra linux maskinen, også samtidig starter en overføring fra win7 maskinen? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Det har jeg ikke prøvd, men kan forsøke å teste. Det blir i så fall mot osx, da jeg bruker FTP for overføring fra linux, og denne blir ikke påvirket. Det jeg mener å huske har skjedd er at streaming av film fra server til linux-klient har stoppet pga feilen da jeg samtidig startet overføring av filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå