Gå til innhold

Problemer med SMB-deling og Linux/OS X -klienter. Alternativer til SMB?

Anbefalte innlegg

Hei.

Her hjemme har jeg all mutimedia liggende på en server som kjører Vista. Dette er så delt over hjemmenettet vha SMB "hjemmegruppe". Dette fungerer utmerket for alle Windows-klienter, men har litt problemer med Linux og OS X.

Det jeg har lagt merke til er at hvis jeg overfører filer til/fra server vha. en Windows-maskin (også over FTP), så mister Linux og OS X -maskinene serveren. Den bare forsvinner, og jeg får ikke til å koble opp før jeg har restartet serveren. Maskinen jeg bruker for å overføre filer kjører Windows 7, men jeg har også opplevde det samme ved å sitte på serveren og hente filer vha FTP fra en linux-maskin.

Er det noen som vet hvorfor dette skjer, og hva som kan fikse problemet?

Eller kanskje enda bedre: Et alternativ til SMB som alle maskinene i hjemmenettet kan koble seg opp til serveren på? NFS?

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Først. Om du skal ha en sentral server, så er et server operativsystem å foretrekke.

Vista egner seg kun som et dårlig eksempel, desverre.

Lenke til kommentar

Takker for svar  :)

Vet at jeg hadde vært bedre hjulpet hvis jeg hadde hatt en ren server, men jeg har en lisens som jeg utnytter på denne måten, og jeg kjører også flere ting på den PC-en. Vurderer å starte fra scratch når ting trenger å fornyes/utvides, og da kommer sikkert et server-OS.

Inntil da, er det noen som har erfaring med f.eks. FreeNFS, muligheter/begrensninger? Andre alternativer?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du kjører, men om du ikke absolutt må ha ren hardware tilgang, så ville jeg virtualisert Windows maskinen og kastet den på en Linux host istedet.

Da øker du valgmulighetene, samt at du kan erstatte deler av det arkaiske steinalder filsystemet til Windows med noe mer robust enn NTFS / Ext4.

Har selv en virtualisert Windows maskin jeg bruker som server for spill til eksempel ved behov, men denne kjører da på en Linux host maskin.

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Jeg får se på det litt nærmere den dagen jeg skal oppgradere.

Litt av problemet er jo at dette er en arbeidsstasjon som sakte men sikkert har fått nye roller. Den brukes fortsatt litt (redigering o.l), men er vel mest server nå. Kjører nettside (Wamp), FTP-server og så denne hjemme-serveren. Det er stadig lagt til flere disker som slås sammen ved hjelp av Drive Bender.

Håper fortsatt noen kan hjelpe meg med spørsmålene mine  :)

Jeg forsøkte å sette opp FreeNFS på Win7 maskinen min, la inn ett unntak i brannmuren, men finner ikke den delte mappen i osx. Noen som har erfaring? 

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke prøvd, men kan forsøke å teste. Det blir i så fall mot osx, da jeg bruker FTP for overføring fra linux, og denne blir ikke påvirket.

Det jeg mener å huske har skjedd er at streaming av film fra server til linux-klient har stoppet pga feilen da jeg samtidig startet overføring av filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...