Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få og beholde venner?

Anbefalte innlegg

Mer praktisk ting. Ting man kan "gjøre". Hjelper ikke med "teori", jeg har gått til samtaler i mange år.

Jeg klarer fint å føre en samtale, det er ikke problemet. Problemet er at jeg isolerer meg. :)

Anonymous poster hash: 29941...ec4

Trådtittelen synes å indikere at dette var et spørsmål om mer enn bare "hvor kan jeg møte folk". 

Du bestemmer selvfølgelig selv hvilke råd du vil ta, men når du først spør andre om hjelp, så bør du kanskje vurdere å prøve noen av forslagene (selv om du ikke selv mener det er løsningen). 

At du ikke kan lese on bok om menneskelige relasjoner fordi du "ikke har venner" er en dårlig unskyldning. Hele poenget med å lese en slik bok er jo å gjøre det lettere å få venner. Eller faktisk bare det å trives sammen med folk.

Jeg har venner og jeg kan føre en samtale, men jeg fikk fortsatt mye ut av den boka. Skulle ønske noen hadde fortalt meg om den tidligere.

Det virker som om du faktisk unngår å ta tak i det du spør om.  Det skal ikke så mye innsats til for å begynne på oppturen.

Jeg vil anbefale følgende:

1) begynn å les boka

2) begynn på et eller annet. Turgruppe, hobby, frivillig innsats for noe i lokalmijøet, inviter naboer på vaffel, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke lese noen bok om det... bruker forresten ikke andre som "hobbypsykologer", siden jeg ikke prater med noen. Og hvis jeg en sjelden gang blir tvunget til å småprate litt med en gammel bekjent jeg møter på butikken så sier jeg aldri noe personlig eller relatert til problemer eller sykdom.

Beklager bryderiet.

Lenke til kommentar

Skal ikke lese noen bok om det... bruker forresten ikke andre som "hobbypsykologer", siden jeg ikke prater med noen. Og hvis jeg en sjelden gang blir tvunget til å småprate litt med en gammel bekjent jeg møter på butikken så sier jeg aldri noe personlig eller relatert til problemer eller sykdom.

Beklager bryderiet.

Det er ikke noe bryderi. Alle her har lyst til å hjelpe, men vi har selvfølgelig ikke noe fasit.

Hobbypsykolog var et unødvendig sleivspark fra Doge, mulig han ble litt frustrert av at alle forslagene virker å prelle av deg ;)

Lenke til kommentar

boken "how to win friends and influence people" er interessant.

Den erindrer jeg å ha lest for mange år siden. Oppsummert går den vel ut på at alle liker å høre noe positivt om seg selv. Gjør det til en vane å gi små, uskyldige komplimenter, så vil folk huske deg med glede til neste gang dere møtes. Noen bil kalle det "å slikke folk oppover ryggen". Det virker uansett.

Og hvis jeg en sjelden gang blir tvunget til å småprate litt med en gammel bekjent jeg møter på butikken så sier jeg aldri noe personlig eller relatert til problemer eller sykdom.

En av "hemmelighetene" med å skaffe seg venner er nettopp å gi noe personlig av deg selv. Ikke sykdom og elendighet, men noe nært og personlig, slik at andre føler de kommer deg nærmere. Noe du har opplevd, en interesse du har, eller synspunkter på dagsaktuelle tema. Kanskje den andre har opplevd noe lignende som du forteller, er interessert i samme tema, eller kan relatere til det på andre måter. Da lages det et bånd mellom dere.

Dette faller naturlig for "normale" folk, det er ikke noe man tenker spesielt over, det bare skjer at man "avslører" mer av seg selv etter hvert som man blir kjent. For den som har unnvikelsesproblematikk kan det være vanskelig å få andre nær fordi en dominerende mindreverdighetsfølelse gjerne følger med lidelsen. "Hva har jeg å tilby andre, hvorfor skulle andre være interessert i meg, andre liker meg ikke, jeg liker ikke meg selv heller." Når andre kommer nær, som vennskap innebærer, er det fare for at andre vil finne ut at du ikke er noe verd, som er det du tror om deg selv. Noen vil si det mangler egenverd, jeg tror en bedre beskrivelse er mangel på egenkjærlighet. Men dette ville du ikke høre om, så jeg stopper her. :)

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

boken "how to win friends and influence people" er interessant.

Den erindrer jeg å ha lest for mange år siden. Oppsummert går den vel ut på at alle liker å høre noe positivt om seg selv. Gjør det til en vane å gi små, uskyldige komplimenter, så vil folk huske deg med glede til neste gang dere møtes. Noen bil kalle det "å slikke folk oppover ryggen". Det virker uansett. 

Da tror jeg du kan ha godt av å lese den igjen, for boka forklarer flere ganger at smiger og "slikke folk oppover ryggen" er noe man skal holde seg unna. 

Lenke til kommentar

Da tror jeg du kan ha godt av å lese den igjen, for boka forklarer flere ganger at smiger og "slikke folk oppover ryggen" er noe man skal holde seg unna.

Det var ikke jeg som sa det. I praksis vil folk ha en tendens til å overdrive, spesielt de som har sosiale vansker fra før, derfor har noen inntrykk av at det hele handler om overdreven smiger.

Du har godt av å lese dette, tror jeg:

How To Win Friends And Influence People Is Good, But It's Not An Ultimate Guide To Social Skills

Og jeg skal sannelig finne frem boken igjen, fikk litt inspirasjon her.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som sa det. I praksis vil folk ha en tendens til å overdrive, spesielt de som har sosiale vansker fra før, derfor har noen inntrykk av at det hele handler om overdreven smiger.

Du har godt av å lese dette, tror jeg:

How To Win Friends And Influence People Is Good, But It's Not An Ultimate Guide To Social Skills

Og jeg skal sannelig finne frem boken igjen, fikk litt inspirasjon her.

Helt enig i at det ikke er en end-all and be-all bok for sosiale ferdigheter. Men det er en fantastisk bra start. Det er rett og slett vell verdt tiden det tar å lese den. Uansett hvilken situasjon du er i.

Lenke til kommentar

En av "hemmelighetene" med å skaffe seg venner er nettopp å gi noe personlig av deg selv. Ikke sykdom og elendighet, men noe nært og personlig, slik at andre føler de kommer deg nærmere. Noe du har opplevd, en interesse du har, eller synspunkter på dagsaktuelle tema. Kanskje den andre har opplevd noe lignende som du forteller, er interessert i samme tema, eller kan relatere til det på andre måter. Da lages det et bånd mellom dere.

Hva er vitsen når man er "uglesett" av alle. Jeg har bare meg selv å takke for det. Ofte jeg ikke får til å hilse på folk, fordi jeg blir usikker. Men andre ganger kan jeg fremstå som "tøff". Så folk syns jeg er en dritt. Det er flere grunner til det. Går man på NAV er man annenrangs. Det er ikke noe behagelig å leve av NAV når man er paria.

Lenke til kommentar

Paranoide vrangforestillinger hindrer deg i å få kontakt med andre....(I know you, I think, S?, men jeg kan ta feil)

Elsk deg sjæl, så elsker verden deg.

Hva kan du gjøre for å få gode følelser for deg sjøl?

Donere litt av trygda di (som du skammer deg sånn over å motta fordi du føler deg som en snylter), til vanskeligstilte?

Det kunne kanskje gi deg en følelse av å bidra i samfunnet. En nobel handling som det står respekt av.  

Bygg opp en kjærlighet til deg sjøl først og fremst. Alt begynner med din indre tilstand. Faktisk vil jeg påstå at uansett hva du gjør for å få venner nå, er det dømt til å mislykkes pga din nåværende mentale tilstand.

Ditt dillemma minner meg om mine egne dillemmaer. Føler at vi er ganske like..

Fx: Jeg vil vekk fra  jobben, men tør ikke, klarer ikke

Jeg vil ha en partner, men tør ikke, klarer ikke

jeg vil flytte, men orker ikke, tør ikke 

Ikke enkelt, sukk.:/

Endret av kismet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du tar meg for en annen? Jeg har akkurat joinet. Og vrangforestillinger har jeg neppe...

Tar deg vel for en annen da, men vi mennesker har ofte lignende problemer. Mange av oss sliter med det samme som deg. Lever isolert. Vil ha venner, men tør ikke likevel.

Ang. vrangforestillinger, hvis du tror at "alle ugleser deg", er det en  typisk vrangforestilling (men du tror de faktisk gjør det, å nei, folk har mer enn nok med seg sjøl om ikke de ("alle") skulle uglese en naver.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...