Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få og beholde venner?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen venner. Har ikke kontakt med noen andre enn foreldrene mine. Jeg er litt lei, tror jeg. Jeg føler jeg går glipp av noe, i det korte livet vi får utdelt.

Lurer på hva jeg skal gjøre... opprette profil på Facebook? "Alle" er jo på Facebook...

Men jeg har personlighetsforstyrrelser. Unnvikende, paranoid og tvangspreget. Jeg er flink til å isolere meg...

Anonymous poster hash: 29941...ec4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den diagnosen ville jeg, om du ikke allerede har, oppsøkt psykolog om problemet med venner. Er sikkert ikke rett frem å komme med "standard" tips om man sliter med "dype problemer".

Ellers er jo standard tipsene: Meld deg inn i en fritidsaktivitet. Vær engasjert og oppsøkende. Finn likesinnede innenfor en hobby du har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe godt svar på det du spør om, håper du finner det.

Men tror det er sider på nettet der folk som ikke har et nettverk eller har få venner kan møte hverandre og se om de klaffer sammen. Har sett det før, men husker ikke navnet. Kunne dette være noe?

Uansett så tror jeg du har innsett at vi lever bare en gang, og da er det også klart at du må ta sjanser. Jeg er enig i at det kan være rart å gå ut på byn alene, og kanskje er ikke det din greie. Men er du utadvendt, kan du jo ende opp med potensielle venner. Men er ikke bare bra folk der ute.

Ellers så kan du jo begynne på noe? Trenger ikke nødvendigvis være for å få venner, men bare være sosial og rundt andre mennesker. Enten det er turgruppe, sport eller andre hobbier.

Håper andre har bedre forslag, det er alt jeg kom på. Anonymous poster hash: eca4f...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene! Psykolog har jeg gitt opp, har gått der så lenge uten endring...

Men jeg meldte meg på noe greier nå... føler meg som "uønsket" med en gang... men jeg må prøve. Prøvde dagsenter tidligere her, men det var så grått og trist... ikke akkurat det jeg trenger, føler jeg.

Lenke til kommentar

Er ikke så opptatt av å influere folk eller få mange venner, da... går mer på at jeg ikke har noe lyst til å sitte alene hele tiden. Ha det litt hyggelig. Jeg syns ikke det er noe hyggelig å være sosial sånn psyken min er nå, men vil forandre meg. I utgangspunktet liker jeg mennesker.

Lenke til kommentar

Er ikke så opptatt av å influere folk eller få mange venner, da... går mer på at jeg ikke har noe lyst til å sitte alene hele tiden. Ha det litt hyggelig. Jeg syns ikke det er noe hyggelig å være sosial sånn psyken min er nå, men vil forandre meg. I utgangspunktet liker jeg mennesker.

Tittelen på boka er litt misvisende. Den tar egentlig bare opp hvordan man bør kommunisere og oppføre seg for å komme bedre overens med folk. Fantastisk bok skrevet på 30-tallet men fortsatt ytterst relevant (og trykkes fortsatt i store opplag). 

Flere jeg vet om som har sagt at den boka har endra livet deres.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

God bok, leser den selv. Selv om jeg har mange venner, vil gjerne ha fler, og dernest kontakter i forretningsøyenemd.

Lenke til kommentar

Hjelper vel ikke å lese en bok om hvordan kommunisere når problemet er at man ikke har noen å kommunisere med... men takk for tipset da, den høres jo bra ut hadde man vært mer normal enn jeg er.

Jo. Det kan hjelpe.

Første steg i mellom-menneskelig relasjoner er å kommunisere. Hvordan skal du ellers få venner? 

Det finnes ingen fasit, men denne boka gir en fin innsikt i hvordan folk flest tenker og hva de bryr seg om. Det er ganske enkelt, men svært effektivt. Samt at det hjelper på ens egen innstilling. Man får så  mye mer igjen av å faktisk bry seg og være interessert i andre.

Uansett. Av forslagene her er vel denne boka det enkleste å gjennomføre. Så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Hjelper vel ikke å lese en bok om hvordan kommunisere når problemet er at man ikke har noen å kommunisere med... men takk for tipset da, den høres jo bra ut hadde man vært mer normal enn jeg er.

Så hva er det du spør om egentlig? 

Hvor du kan møte folk å prate med? 

Endret av tHz
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Mer praktisk ting. Ting man kan "gjøre". Hjelper ikke med "teori", jeg har gått til samtaler i mange år.

Jeg klarer fint å føre en samtale, det er ikke problemet. Problemet er at jeg isolerer meg. :)

Fiks isoleringsproblemet, hate to break it, men folk liker ikke å være hobbypsykologer, og da blir de aldri vennene dine heller. Uansett om du tror det hjelper ikke bør du lese boka, den er spennende! Og den holdningen du utøver er et dårlig utgangspunkt for å skaffe seg venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...