Rosa9 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Hei! Jeg er en jente på 16 år. I januar fikk jeg min første jobb, på en bensinstasjon. Og skal jeg være helt ærlig så hater jeg denne jobben, det er ikke noe for meg i det hele tatt.. Får vondt i magen av å se på stasjonen og tenke på det. Jeg har en stund tenkt å allerede si opp i og med at jeg overhode ikke liker meg der.. Men det som er problemet er at en god venn av meg jobber der, og faren hennes er sjefen.. Og hun har skaffet jobben for meg, og jeg får så dårlig samvittighet om jeg skal si opp når hun har prøvd hardt å skaffet meg en jobb.. Også Itilleg så har jeg fått en sommerjobb nå, så om jeg skal jobbe der og på stasjonen så får jeg nesten ikke fri i hele sommer, noe som jeg synes er veldig dumt.. Når jeg nevner dette til mamma og pappa så Blir de så sure og sier at jeg ikke får lov til å si opp allerede, og jeg vil ikke skuffe dem heller liksom.. Jeg får helt seriøst angst av å tenke på denne jobben, vet ikke hva jeg skal gjøre.. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Du bør kanskje si opp, men du bør være klar over at du gir opp noen fordeler ved å ha den jobben. Den åpenbare fordelen er at du får lønn. En annen fordel er, selv om det er en kjip jobb, at du får arbeidserfaring som er verdifull og fin å ha med seg senere. Både på grunn av erfaringen i seg selv, men også fordi du får en fin attest og en referanse når du skal søke på andre jobber. I din alder kan du uansett ikke forvente å få en artig og spennende jobb. Når det gjelder sommeren, er det kanskje mulig å be om å få jobbe litt mindre i den perioden? Lenke til kommentar
Rosa9 Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Jeg tror jeg kommer til å si opp ganske snart.. Men jeg har ikke fått arbeidskontrakt, er det sånn at jeg kan gå på dagen da? Eller hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Snakk med sjefen din på stasjonen og ta opp dette med sommer jobben. Gi beskjed at du vurderer å si opp slik at du kan jobbe i den andre jobben på sommeren. Da vill dere gjerne finne en løsning. Å slutte i en slik jobb fordi det ikke er kjekt/ikke trives er helt bak mål. Det er ingen som trives i en slik jobb, det er noe en gjør ila livet. Klarer man ikke å gjennomføre dette vill en slite senere i arbeidslivet... Lenke til kommentar
blured Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Om du sier opp jobben nå så blir jobben verdiløs å ha på CVen i fremtiden. Men selv så har jeg sluttet å skrive de første jobbene mine på CVen (er litt uti 20 årene), så vil ikke si at det er så krise. Ellers så er det virkelig kritikkverdig at du enda ikke har fått arbeidskontrakt. Men jeg hadde likevel valgt å gå ut oppsigelsestiden. Det er faren til en venninne av deg, så greit å holde det ryddig ovenfor han. I tillegg så er det ikke noe gøy å risikere at han holder tilbake lønn osv, fordi du går på dagen. Oppsigelsestiden de første 6 månedene er uansett bare 14 dager (fra datoen sjefen mottar oppsigelsen), det bør du klare å holde ut. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg mener du bør bite tenna sammen! Har hatt flere drittjobber selv, der jeg virkelig gruet meg til aa gaa paa jobb, men gjorde det uansett. Det kommer til aa bli en viktig erfaring for deg, og det aa finne en ny deltidsjobb er vell ikke akkurat enkelt naar du bare er 16 aar? 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) En sånn jobb kan være gull verdt å ha på CVen i fremtiden hvis du holder på den. Du er 16 år, holder du på den viser du i fremtiden at du er et arbeidsjern, sånne vil arbeidsgivere ha. Det er sånne ting som kan være tungen på vektskålen i en jobbsøkerprosess. Sist jeg var på intervju til en stilling som IT-konsulent ble jeg spurt om min tid på Rimi, var ansatt i Rimi/ICA i over 6 år, de siste årene jobbet jeg der i ferier. Vi snakket nesten mer om Rimi-jobbingen enn om den formelle kompetansen som var nødvendig for den stillingen jeg faktisk skulle ha. Jeg fikk jobben jeg søkte på... Endret 14. april 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 HTFU! Digg med masse cash når sommern er over og det blir alltid tid til litt "ferie" innimellom vaktene. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Ville vertfall jobbet til sommeren. Ofte går slike jobber seg til, jævlig i starten men så etterhvert går det helt greit. Tenk på fordelene. Du får god arbeidserfaring og lønn. Bit tennene litt sammen i starten så er det stor kjangs for at det ikke er fullt så jævlig etterhvert. Husker selv når jeg var 13-16 og gikk med avisen i nabolaget. Hver jævla dag etter skolen, på med avisveskene på sykkelen å sykle rundt 1 time å levere ut aviser, UANSETT vær. Og hver lørdag før klokken 08, var ikke så morro å ligge å svømme på isen med alle avisene strødd utover gata. Men var utrooolig deilig når jeg hadde spart opp penger, kunne kjøpe ting jeg ønsket meg og fikk ett fortrinn når jeg ble 18 år og hadde noe å vise tilbake til. Stå på! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg tror jeg kommer til å si opp ganske snart.. Men jeg har ikke fått arbeidskontrakt, er det sånn at jeg kan gå på dagen da? Eller hvordan fungerer det? Du har rett på arbeidsavtale frå dag 1. Unntaket er at dersom jobben er meint å vare i meir enn 1 måned totalt sett, då er det godt nok at arbeidsavtalen er på plass seinast 1 måned etter arbeidsstart. Uavhengig av arbeidsavtalen så har du ein muntlig avtale om å arbeide, denne avtalen er du bunden av slik at du ikkje berre kan kan gå på dagen. På samme måte kan heller ikkje arbeidsgiver seie deg opp på dagen. Dersom ikkje anna er avtalt så vil standard oppsigelsestid være ein kalendermåned. Men reint praktisk sett så er det ikkje værre enn at du snakker med arbeidsgiver om at du ønsker å slutte. Då kan det godt tenkast at du får lov til å gå på dagen, alternativt at dere avtaler at du jobber f.eks. ei veke til slik at arbeidsgiver får gitt jobben til nokon andre. Når det gjeld dette om du skal seie opp eller ikkje så vil ein slik jobb ta seg godt ut på CVen. Men dersom du ikkje liker jobben, og du har fått ein anna sommarjobb så ville eg sagt opp bensinstasjonjobben for å kunne ta den andre sommarjobben. Om ikkje anna kan du begrunne det med at du er ung og vil gjerne prøve forskjellige yrker og at du av den grunn ikkje vil jobbe i den same jobben for lenge. Uansett kva du bestemmer deg for så bør du ta kontakt med arbeidsgiver for å få på plass ein arbeidsavtale, eller i det minste få stadfesta kva vilkår du er ansatt på. Dersom du skal seie opp for å ta sommarjobben så er det viktig at du har levert oppsigelsen så tidlig at oppsigelsestida er over innan fyrste arbeidsdag på sommarjobben (i alle fall dersom jobbane ikkje kan kombinerast). Lenke til kommentar
aadnesvik Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jobben kan føre med seg mye bra, ikke bare penger, men arbeidsmoral, verdifull arbeidserfaring m.m. som er bra å ha med seg videre. Men, om du faktisk får vondt i magen og angst bare av å tenke på jobben så bør du ta det på alvor. Det er ditt, og ikke foreldrene dine sitt valg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvis du får angst og vondt i magen burde du absolutt ta jobben, og samtidig jobbe med å ta knekken på skrekken. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hva er det som gjør at du får angst av å tenke på denne jobben? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvis du får angst og vondt i magen burde du absolutt ta jobben, og samtidig jobbe med å ta knekken på skrekken. Og mestrer du det kan det bli en VELDIG god historie når du sitter på jobbintervjuet på drømmejobben etter endt utdannelse. Som sagt, det er sånne ting som kan avgjøre om man får drømmejobben eller ikke. Lenke til kommentar
aadnesvik Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvis du får angst og vondt i magen burde du absolutt ta jobben, og samtidig jobbe med å ta knekken på skrekken. Om man opplever dette i vanlige sosiale settinger eller ved relativt simple arbeidsoppgaver så er jeg enig. Men, det kan også være at det er en annen grunn bak det hun opplever og som isåfall bør tas seriøst. Jeg støtter det å gå ut av komfortsonen og utfordre seg selv til å gjøre mer av det man er litt redd for, for å utvikle seg, men magesmerter og angst er ikke det samme som av og til grue seg til å gå på jobb. Kommer selvsagt an på, men her bør man være litt obs, tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
Rosa9 Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Hva er det som gjør at du får angst av å tenke på denne jobben?Jeg blir lært opp av en dame som sitter på bakrommet, og sminker seg mens jeg står i kassa, og det er kjempe lang kø. Jeg får høre av kunder at jeg virker usikker, er treig osv.. Men de vet faktisk ikke at jeg er helt ny og ho jeg skal bli lært opp av er på bakrommet å spiser eller sminker seg. Jeg orker ikke dette mer, jeg har prøvd å sagt ifra men ingen bryr seg virker det som.. Og jeg kjenner jeg overhode ikke liker meg der! Jeg har veldig lyst til å ha jobb, men jeg tenker det er best for meg å si opp denne jobben, ta sommerjobben også får jeg bare søke masse etter ferien. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Skriv en lapp og sitt ved kassen, som sier at du er under opplaering. At du har "prøvd aa si i fra", er ofte ikke godt nok. Du bør si i fra tydelig, saa sjefen forstaar at det er et problem. Usikkerheten og det vil jo go over etter en liten stund. Saann er det alltid i en ny jobb. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Det å bli kastet ut på dypt vann for så å mestre situasjonen er en kjempefin lærdom å ta med seg senere. Og det vil som sagt gi et fortrinn. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Send en melding eller si fra til sjefen din at du ønsker å snakke med han. Fortell han situasjonen, du vurderer å slutte grunnet du ikke får ordentlig opplæring og ikke trives slik som situasjonen er nå... Tar han ikke tak da støtter jeg deg i at det ikke er en plass å jobbe, men ville tatt ett ordentlig møte og prøvd å fått orden på situasjonen før jeg hadde gitt opp. edit: Som 16åring, får du stå i kassen alene? Er det ikke noe regler at du må ha en der som er 18 for å selge røyk osv? Og denne gode vennen din som jobber der, har hun/han samme inntrykk? Når dere er så gode venner kan du jo nevne til hun/han situasjonen så kan hun/han evt. snakke med faren sin/din sjef? Endret 14. april 2015 av PerAndre123 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå