Gå til innhold

Vurdering av bysykkel


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en bysykkel, og så de hadde kampanje på den vedlagte, noen som har noen tanker? Jeg kan ikke så mye om sykkel, så gjerne om delene er ok, og om det er noen deler jeg bør være ekstra opptatt av. Den vil brukes til kortere turer i byen, med "vanlige klær" for transport. Den vil ikke bli spesielt godt vedlikeholdt, og vekt er ikke så kjempeviktig. Aner ingenting om merket "Xeed" utover det harry navnet.

 

Det jeg tenker ved første øyekast er negativt er:

 

Gir: Trenger ikke 24 gir, har litt sansen for navgir, men det er ikke så lett å få tak i sammen med andre gode egenskaper.

Dekk: Ser ut som det er noen svære knastedekk på de, så må antakelig kjøpe et ekstra dekksett med noe litt mer brukbart.

 

Andre tanker? Andre forslag? Prisklasse 4-8k.

 

AtW

post-11439-0-19153200-1428958964_thumb.png

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkt på en rimelig cyclocross? Ser at det går an å få en cyclocross helt ned i 7000 kr på XXL. Jeg har en cyclocross, riktignok i en helt annen prisklasse, men har fått veldig sansen for den type sykkel til bysykling, til og fra jobb og annen nyttekjøring.

Lenke til kommentar

Tenkt på en rimelig cyclocross? Ser at det går an å få en cyclocross helt ned i 7000 kr på XXL. Jeg har en cyclocross, riktignok i en helt annen prisklasse, men har fått veldig sansen for den type sykkel til bysykling, til og fra jobb og annen nyttekjøring.

 

Ser ikke helt hva som gjør det til en bedre sykkel for meg? Hva er fordelene? Jeg hadde en veisykkel fra 80-tallet en stund, og den var veldig fin å sykle på, men synes like fullt bukkehorn er litt mer krøkk for å sulle rundt i byen, og husk at jeg gjerne må legge på en tusning, og få mindre funksjonelle deler for å få på bagasjebrett, skjermer støtte og andre nødvendigheter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som gjør det til en bedre sykkel for meg? Hva er fordelene? Jeg hadde en veisykkel fra 80-tallet en stund, og den var veldig fin å sykle på, men synes like fullt bukkehorn er litt mer krøkk for å sulle rundt i byen, og husk at jeg gjerne må legge på en tusning, og få mindre funksjonelle deler for å få på bagasjebrett, skjermer støtte og andre nødvendigheter.

 

AtW

Ja, en cyclocross har bukkestyre, det er helt riktig. Før jeg fikk cyclocrossen var også jeg helt ukjent med bukkestyre. Nå vil jeg ikke ha en sykkel som ikke har bukkestyre, det er så mye mer behagelig enn rett styre. Og de større dekkene ift. rene racere er perfekt for å takle fortauskanter, trikkeskinner osv, sånt man gjerne må forholde seg til i byen. Og jeg synes ikke bukkestyre er krøkkete i byen, sykler i sentrum fra tid til annen. Dessuten, en cyclocross har samme type girsystem som man finner på racere, noe som gjør dem raske. Selv sykler jeg fra de fleste på offroadere, hybrider osv. Det er fullt mulig å sette på skjermer på en cyclocross, har det selv på min. Og på en aluminiumssykkel skulle det heller ikke være store problemer med et bagasjebrett, men sjekk dette med butikken. Sittestillingen synes jeg er langt bedre på en cyclocross enn på en offroad. Jeg ville i hvert fall vurdert det som et alternativ. Og for min del fikk jeg virkelig interesse for sykling etter at jeg fikk cyclocrossen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Ser ikke helt hva som gjør det til en bedre sykkel for meg? Hva er fordelene? Jeg hadde en veisykkel fra 80-tallet en stund, og den var veldig fin å sykle på, men synes like fullt bukkehorn er litt mer krøkk for å sulle rundt i byen, og husk at jeg gjerne må legge på en tusning, og få mindre funksjonelle deler for å få på bagasjebrett, skjermer støtte og andre nødvendigheter.

 

AtW

Ja, en cyclocross har bukkestyre, det er helt riktig. Før jeg fikk cyclocrossen var også jeg helt ukjent med bukkestyre. Nå vil jeg ikke ha en sykkel som ikke har bukkestyre, det er så mye mer behagelig enn rett styre. Og de større dekkene ift. rene racere er perfekt for å takle fortauskanter, trikkeskinner osv, sånt man gjerne må forholde seg til i byen. Og jeg synes ikke bukkestyre er krøkkete i byen, sykler i sentrum fra tid til annen. Dessuten, en cyclocross har samme type girsystem som man finner på racere, noe som gjør dem raske. Selv sykler jeg fra de fleste på offroadere, hybrider osv. Det er fullt mulig å sette på skjermer på en cyclocross, har det selv på min. Og på en aluminiumssykkel skulle det heller ikke være store problemer med et bagasjebrett, men sjekk dette med butikken. Sittestillingen synes jeg er langt bedre på en cyclocross enn på en offroad. Jeg ville i hvert fall vurdert det som et alternativ. Og for min del fikk jeg virkelig interesse for sykling etter at jeg fikk cyclocrossen.

 

 

Ok, men jeg har syklet med bukkehornstyre noen år, det er veldig fint når det går fort og når det går nedover, men jeg er nok ikke lite positiv til de som deg. Jeg trenger ikke å sykle fra folk, jeg sykler i jeans, ikke for å trene, og ikke fordi jeg har interesse for sykling. En offroad er ikke noe alternativ, jeg vil ha en sykkel som god og praktisk i byen, uten dill som demper osv som jeg ikke trenger på en sånn sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er på utkikk etter en bysykkel, og så de hadde kampanje på den vedlagte, noen som har noen tanker? Jeg kan ikke så mye om sykkel, så gjerne om delene er ok, og om det er noen deler jeg bør være ekstra opptatt av. Den vil brukes til kortere turer i byen, med "vanlige klær" for transport. Den vil ikke bli spesielt godt vedlikeholdt, og vekt er ikke så kjempeviktig. Aner ingenting om merket "Xeed" utover det harry navnet.

 

Det jeg tenker ved første øyekast er negativt er:

 

Gir: Trenger ikke 24 gir, har litt sansen for navgir, men det er ikke så lett å få tak i sammen med andre gode egenskaper.

Dekk: Ser ut som det er noen svære knastedekk på de, så må antakelig kjøpe et ekstra dekksett med noe litt mer brukbart.

 

Andre tanker? Andre forslag? Prisklasse 4-8k.

 

AtW

 

Bysykkel som jeg tror har nav gir...

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Herre/City-Comfort-28-3-gir-2000032851/

 

Og her er en uten skjermer, men de koster ca 200 kroner.

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/merida-crossway-redwood-gent-no-15-hybridsykkel/p/1109225_1_style

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Cyclocrosser har ikke dempegaffel, ikke som jeg har sett i hvert fall. Det er egentlig en ombygd racer for bruk på røffere underlag enn asfalt. Har også sett flere som har bysykkel med bukkestyre, men med få/ingen gir.

 

Er ikke så interesert i fixies, er ingen hipster :) Ett gir er mote og ikke praktisk i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så interesert i fixies, er ingen hipster :) Ett gir er mote og ikke praktisk i mine øyne.

 

AtW

Nei, der er vi enige. Ett gir er ganske ubrukelig, i hvert fall her i byen. Kunne gått i KBH. Men her? Å nei. Da vil jeg heller ha landeveisgir på sykkelen, det er mye mer praktisk. Særlig når det blir litt avstander, bakker osv.

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter en bysykkel, og så de hadde kampanje på den vedlagte, noen som har noen tanker? Jeg kan ikke så mye om sykkel, så gjerne om delene er ok, og om det er noen deler jeg bør være ekstra opptatt av. Den vil brukes til kortere turer i byen, med "vanlige klær" for transport. Den vil ikke bli spesielt godt vedlikeholdt, og vekt er ikke så kjempeviktig. Aner ingenting om merket "Xeed" utover det harry navnet.

 

Det jeg tenker ved første øyekast er negativt er:

 

Gir: Trenger ikke 24 gir, har litt sansen for navgir, men det er ikke så lett å få tak i sammen med andre gode egenskaper.

Dekk: Ser ut som det er noen svære knastedekk på de, så må antakelig kjøpe et ekstra dekksett med noe litt mer brukbart.

 

Andre tanker? Andre forslag? Prisklasse 4-8k.

 

AtW

 

En kompis av meg kjøpte 2013-modellen av den sykkelen du viser til, forsåvidt ganske ålreit sykkel. Han endte dog opp med å skifte ut bremsene til den hydrauliske entrymodellen til Shimano, samt skifte ut skjermene da det var litt vel mye sprut (anbefaler selv SKS Longboards). Det var dog billigste sort mekaniske skivebremser på 2013-modellen, så godt mulig at de på årets modell er greie.

 

Ellers, mht. prisklassen det er snakk om (4-8K), skal det være alt inkludert? (Skjermer, bagasjebrett, sidestøtte etc.)

 

Dekkene trenger ellers ikke skiftes ut, de er ikke nevneverdig grove, ålreit rullestripe på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...