Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får brystbrann ofte nå.

Anbefalte innlegg

Hallo.

Hatt diarè i ca 1 mnd, men for 1 uke siden så har jeg fått mer og mer magesyre og mye mer halsbrann, oppimot annenhver dag.

Jeg får såpass anfall at når det brenner bak brystbenet, så kan jeg likegodt slå hodet i veggen i 7-12 timer.

Jeg fikk beskjed av legen på torsdag om å ta 2x 75mg ranitidin hver dag i en uke, + at jeg knasker novaluzid om det kommer.

Er det noen som vet om noe annet jeg kan gjøre? Har vel hatt det 4-5 ganger denne uka, er livredd for å pådra meg noe kronisk eller magesår pga dette..

Og hva kan jeg spise og ikke?

"Ikke fet, stekt eller krydret mat" sier meg ikke så mye, kan jeg spise pølse i brød? Kan jeg spise noe  som er middag i seg selv?

Anonymous poster hash: cbef8...ffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når legen hører at du er så plaget som du er nå, bør han sende deg til sykehus fort som F**!

Er også en mulighet for at du har noe som kalles "reflux", men dette ser legene ved en gastroskopi undersøkelse.

Stråler smertene bakover mot ryggen, så er det store muligheter for at du også kan ha gallestein.

Det er meget smertefullt. Det vet jeg fordi jeg har hatt dette selv.

Endret av S.t.a.l.k.e.r.
Lenke til kommentar

Hva har legen diagnostisert deg med? Kommer anfallene sporadisk, eller er det sammenheng med måltider? Er smertene konstante eller takvise? Har du symptomer om natten / våkner du opp om natten med smerter? Hjelper medisinene du har fått? Drikker du mye alkohol?

Det er flere årsaker til dine symptomer, men siden du nevner halsbrann er det kanskje dette også legen din mener du lider av. Årsaker til halsbrann kan være mangfoldige, bl.a.:

- reflux

- funksjonell dyspepsi

- øsofagitt (betennelse i spiserøret, sekundært til sure oppstøt over tid)

- magesår

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

i første omgang var jeg hos legen for diarèen som varte en mnd, og han tror det er pga for mye magesyre, siden du kan putte et sugerør i et glass med vann og blåse - det er lyden fra magen min til tider.

Jeg antar det kommer med mat, da jeg somregel har spist noe drit alà pizza, kylling&ris i sur-søt-saus, pinnekjøtt, og sånt når det kommer.

Smertene er der konstand, bare i en kort bølge, er som at noen stikker meg med en kniv hvert 3-5 sekund, og dette varer i 7-12 timer.

Ranitidin og novaluzid fungerer tildels, dette er bare noe jeg har fått beskjed om å gå på en uke. Jeg må somregel ha mer enn èn novaluzid, og ranitidinen tar lang tid før den funker, men roer seg ned etter noen timer. Aner ikke om jeg har værre enn andre, men jeg kunne likegodt slått hodet i veggen i alle timene, er umulig å ligge noe som helst i ro eller slappe av.

men nå skal jeg i teorien slutte på disse til torsdag så da ser jeg jo, for før påskeferien så hadde jeg kanskje brystbrann en gang i halvåret, så må være en korrelasjon med noe tror jeg..

Lenke til kommentar

Enkelte har problemer med dette i lengre tid, men som regel i mye mindre grad enn du forteller om. Du er ikke utredet enda, og det er i mine øyne altfor tidlig å bekymre seg for at dette skal plage deg i lengre tid =) Snakk med legen din og fortell at du ønsker videre utredning så snart som mulig. 

Dersom du drikker alkohol er det sterkt anbefalt å kutte det ut helt. 

Lenke til kommentar

Slangeundersøkelsen er gullstandarden i ditt tilfelle, slik jeg oppfatter din situasjon, dessverre. 

Legg merke til om det er sammenheng med måltider (feks om smerten kommer før du spiser, mens du spiser, eller flere minutter/timer etter du har spist). 

Dersom smerten er skarp stikkende (som du jo beskriver..) og lokalisert rett under brystbenet øverst i magen og mot høyre costalbue (under laveste ribben hø. side øverst i magen) og du merker forverring ifm. måltider, kan det dreie seg om steiner i gallegangene evt. galleblærebetennelse. Dette er som regel ufarlig, men svært smertefult. Du bør ta blodprøver hos fastlegen din for å se om det er betennelse. 

Som du ser er "fasiten" å samtale med legen din =)

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar

Tok blodprøve på torsdagen, eneste jeg fikk se der og da var en crp på 7, tror ikke han sjekket for mer?

Smertene kommer alltid typ 1-2 timer etterpå, og smertene kan jeg egentlig ikke beskrive, men er rett under brystbena i midten ja.

Legen må jeg prate med uansett. :)

Lenke til kommentar

En CRP på 7 er relativt normal, ikke tegn til betydelig infeksjon som feks. galleblærebetennelse. 

Som sagt er symptomene dine forenelig med magesår eller kanskje mer sannsynlig sår i duodenum (ulcus duodeni). Duodenum er neste del av tarmen hvor mageinnhold tømmes ut i. 

Du bør diskutere med legen din om du skal testes for tilstedeværelse (i magesekk) av bakterien Helicobakter pylori (H. pylori). Denne bakterien er en vanlig årsak til magesår / duodenalsår. 

Lenke til kommentar

Bare å legge tilside den magesyra for nå er faenma den 1 mnds lange diarèen tilbake, bare jeg får i meg et glass vann så starter helvette, må vente nesten 2 uker på å få spurt legen etter henvisning til gastroskopien.. hakke vært i utlandet eller noe som skulle gitt meg noe matbakterier engang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...