nibelung Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Noen her som pendler over et lengre stykke til og fra skolen? Det er snakk om reisetid med kollektivtrafikk på rundt en time i tillegg til 5 min kjøring fra holdeplass og hjem. Synes dere som pendler i en times tid (eller lengre og forsåvidt) til skolen det er overkommelig? Har ikke så lyst til å flytte inn i byen da leieprisene på hybler er skyhøye og det kun snakk om å stå opp en time tidligere for å rekke skoledagene. Endret 13. april 2015 av nibelung Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Når eg gjekk på vidaregåande så hadde eg vell ei pendletid på ca 45 min kvar veg med buss. Det er på ingen måte uoverkommelig. Seinare har eg hatt ein jobb der eg pendla 1,5 timar kvar veg i ei periode, det blei i meste laget for min del. Pendletida vil ta vekk ein del fritid då du må stå opp ein time tidligare og du kjem heim ein time seinare, så totalt sett så mister du litt over 2 timar fritid. Du bør også tenke litt over kva du får igjen for pendlinga. Er det andre klassekammeratar som også tar den same bussen slik at du har nokon å snakke med? Er du strukturert nok til at du kan bruke pendletida på å gjere lekser slik at du slepp å bruke kvelden på dette?Får du til å sove på bussen? Dersom du tar ein ettermiddagskvil på returbussen så vil dette gjere at du kanskje ikkje treng å legge deg så tidlig om kvelden. I tillegg så blir det sjølvsagt ei avvegning mellom om husleiga som du må betale for ein hybel er verdt meir eller mindre for deg enn å bruke to timar om dagen på pendling. I tillegg til husleiga så vil du også få ein del matutgifter og liknande (antar at du bur heime med forelda dine og får kost og losji der) dersom du velger å bu på hybel. Dersom hybelutgiftene blir så store at du må ha ein deltidsjobb for å få råd til det så vil eigentleg berre bytte pendletida som du ikkje kan rå over slik som du sjølv vil, med arbeidstid som du heller ikkje kan rå over slik som du vil. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Du bør og vurdere det sosiale inn i dette. Regner med dette er snakk om Høgskole, siden du har en annen traad om HiST. Det foregaar mye sosialt paa kveldstid, noe som kanskje blir litt vanskelig/tungvint aa vaere med paa hvis du maa ta buss en time hver vei. Jeg har prøvd selv, og for min del fungerte det ikke. Jeg bodde hjemme, og tok buss ca 1 time hver vei til skolen. Det ble ofte til at jeg ikke ble med paa det sosiale, da det ble tungvint aa komme seg hjem om kvelden, eller at det ble for mye reising. Endte med at jeg sluttet paa linjen, og søkte meg lenger vekk, og flyttet. Ikke angret paa det! Lenke til kommentar
aadnesvik Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hei!På videregående pendlet jeg ca. to timer hver dag, og det samme gjør jeg nå når jeg studerer i utlandet. Her er noen flere fordeler utover de som allerede er nevnt: Lade batterier i en ellers travel hverdag Lese bøker / svare på e-poster / se på TV-serier, film Overgang som kanskje gjør det lettere å skille mellom skole og fritid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå