haavard1979 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg kjøpte nylig en "gammel" pc fra 2012. Den har en Intel G630/2,7 GHz prosessor og 2 GB RAM. Da jeg kjørte recovery på den til Windows 7 som lå inne, var den like etterpå kjapp og fin. Men etter å ha kjørt Windows update og lastet ned et par gigabyte med oppdatteringer er den treeeeg. Alt henger med et par sekunder. Jeg har bestilt 8 GB RAM. Ville dette gjøre susen? Vil evt. Win8 eller Win10 når det kommer være et "lettere" OS på denne maskinen? Takk for innspill og tips Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Er Linux et alternativ? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg kjøpte nylig en "gammel" pc fra 2012. Den har en Intel G630/2,7 GHz prosessor og 2 GB RAM. Da jeg kjørte recovery på den til Windows 7 som lå inne, var den like etterpå kjapp og fin. Men etter å ha kjørt Windows update og lastet ned et par gigabyte med oppdatteringer er den treeeeg. Alt henger med et par sekunder. Jeg har bestilt 8 GB RAM. Ville dette gjøre susen? Vil evt. Win8 eller Win10 når det kommer være et "lettere" OS på denne maskinen? Takk for innspill og tips Security essentials tar fort mye resursser. trykk på ctrl-alt-delete og se hva som bruker cpu. Husk å trykke på "show processes from all users". Jeg har en 1.46ghz laptop med win7 på, 2gb ram. Fungerer helt fint og kjører ganske tunge programmer også. Oppgraderte nettopp til T8300 cpu i dag (2,4ghz), kostet 140kr inkl frakt, nå er maskinen en drøm å bruke. Kan til og med spille av videoklipp i 480p og 720p. Og spille flash-spill på internett. Jeg har oppgradert til ssd-disk tidligere og venter på 4gb ram i posten. Maskinen du har er mange ganger kraftigere enn min, mer ram vil hjelpe om du kjører tunge programmer. Men jeg tror du har noen prosesser i bakgrunnen som bruker cpu, f.eks. windows update herjer mye på i bakgrunnen, spesielt når den jobber med oppdateringer etter en formatering. Hvis ikke du har SSD-disk ville jeg kjøpt det, kan gjerne være en billig en de er raske alle sammen. Lenke til kommentar
haavard1979 Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Er Linux et alternativ? Ikke i første omgang Lenke til kommentar
haavard1979 Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Jeg kjøpte nylig en "gammel" pc fra 2012. Den har en Intel G630/2,7 GHz prosessor og 2 GB RAM. Da jeg kjørte recovery på den til Windows 7 som lå inne, var den like etterpå kjapp og fin. Men etter å ha kjørt Windows update og lastet ned et par gigabyte med oppdatteringer er den treeeeg. Alt henger med et par sekunder. Jeg har bestilt 8 GB RAM. Ville dette gjøre susen? Vil evt. Win8 eller Win10 når det kommer være et "lettere" OS på denne maskinen? Takk for innspill og tips Security essentials tar fort mye resursser. trykk på ctrl-alt-delete og se hva som bruker cpu. Husk å trykke på "show processes from all users". Jeg har en 1.46ghz laptop med win7 på, 2gb ram. Fungerer helt fint og kjører ganske tunge programmer også. Oppgraderte nettopp til T8300 cpu i dag (2,4ghz), kostet 140kr inkl frakt, nå er maskinen en drøm å bruke. Kan til og med spille av videoklipp i 480p og 720p. Og spille flash-spill på internett. Jeg har oppgradert til ssd-disk tidligere og venter på 4gb ram i posten. Maskinen du har er mange ganger kraftigere enn min, mer ram vil hjelpe om du kjører tunge programmer. Men jeg tror du har noen prosesser i bakgrunnen som bruker cpu, f.eks. windows update herjer mye på i bakgrunnen, spesielt når den jobber med oppdateringer etter en formatering. Hvis ikke du har SSD-disk ville jeg kjøpt det, kan gjerne være en billig en de er raske alle sammen. Takk for tips. Hadde helt glemt den funksjonen. Når ingen programmer kjører bruker den bare 5-15 prosent av prosessoren, MEN 70 prosent av minnet. Så da kan det vel tenkes at forklaringen ligger der? Jeg trodde Security essentials var en av de snillere antivirus-alternativene når det gjelder ressursbruk. Hva anbefaler du? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Takk for tips. Hadde helt glemt den funksjonen. Når ingen programmer kjører bruker den bare 5-15 prosent av prosessoren, MEN 70 prosent av minnet. Så da kan det vel tenkes at forklaringen ligger der? Jeg trodde Security essentials var en av de snillere antivirus-alternativene når det gjelder ressursbruk. Hva anbefaler du? Forklaringen ligger nok der, hva er det som bruker så mye minne? CPU-bruken kan komme av at MSE (security essentials) har en bug som gjør at den ustanselig søker gjennom sin egen .exe-fil, dette kan du fikse ved å ekskludere filen i MSE slik at den ikke søker gjennom seg selv. Jeg har ikke funnet noe antivirus som fungerer fint på en aldrende pc, effektiv antivirus ser ut til å kreve mye ressurser. Jeg gjør det heller enkelt å formatere og reinstallere windows ved å partisjonere disken og dermed ha backup og drivere lokalt på maskinen. Endret 15. april 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå