Gå til innhold

Hvilket kompaktkamera bør oppgraderes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som alle utenom A er satt opp med for mye fargemetning og kontrast sånn at de blåser ut deler av hovedmotivet. C har en slags astigmatisme i områdene ute av fokus så det ser nesten ut som som fotografen faller mens bildet blir tatt.

Av de bildene så synes jeg (jeg liker naturlige og nøytrale bilder, hater overdrevne HDR bilder):

A/D <- Best

B

C <- Dårligst

Så for JPEG bilder tatt i godt lys og ikke lov til å justere på kameraet så ville jeg vurdert å beholde A, hvis jeg fikk bestemme instillingene så hadde det blitt D. De andre to hadde jeg personlig ikke giddet å bry meg med.

Lenke til kommentar

Litt for forskjellige bildevinkler til å sammenligne helt - og for lav oppløsning til å bestemme detaljnivå.

C ser ut som om det ble tatt mens det ble zoomet - hvis er det noe som ikke ser pent ut i hvordan det tegner.

A hadde klart minst dybdeskarphet - men vanskelig å si om kandidatene skjøt på full blender.

Som sagt - for ulike til å si sikkert - men likte C klart dårligst her.

Lenke til kommentar

Siden RX100 har 3:2-sensor er det lett å gjette på at det er A, mens de tre andre har samme type sensor som i utgangspunktet gir veldig lik bildekvalitet. Litt forskjellige utsnitt blir det veldig vanskelig å si noe om bildekvalitetsforskjeller. Jeg kan være enig med Kristallo at C er litt dårligere enn de andre, men hvis fargene er JPG med standardinnstilling er det jo fritt frem å justere disse (og kontrast) i kamera eller i etterbehandling.

Skulle jeg valgt et av kameraene med liten sensor hadde det blitt TZ60 som har RAW og dermed gir litt mer fleksibilitet i etterbehandling.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...