Gå til innhold

Fullføre utdanning som hjelpearbeider.

Anbefalte innlegg

Hei. Er straks i midten av 20-årene og er i ferd med å fullføre en bachelor i økonomi og ledelse.
Før jeg begynte på denne bachelor-graden, så var jeg lærling som elektriker/automatiker. Fikk ikke den opplæringen i bedriften som jeg trengte(ble kun satt til å trekke kabel osv.), og klarte dermed ikke fagprøven. Mistet totalt troen på yrket og søkte meg videre på høyere utdanning.

Men nå, noen år senere, er motivasjonen der igjen. Det faktum at jeg står uten fagbrev(får jeg tatt automatikeren får jeg også anledning til å ta elektrikerfagbrev) føles bittert, så lurer på om noen har erfaring med hjelpearbeider-stillingen?

Trenger å få en liten opplæring igjen, da det er blitt noen år siden sist.

Alt i alt, så ble hele dette utdanningsforløpet litt bakvendt. Men det å fortsette på en master i økonomi er mindre fristende enn å fullføre noe jeg ikke har fått fullført enda. En økonomi-utdanning kommer alltids godt med senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er straks i midten av 20-årene og er i ferd med å fullføre en bachelor i økonomi og ledelse.

Før jeg begynte på denne bachelor-graden, så var jeg lærling som elektriker/automatiker. Fikk ikke den opplæringen i bedriften som jeg trengte(ble kun satt til å trekke kabel osv.), og klarte dermed ikke fagprøven. Mistet totalt troen på yrket og søkte meg videre på høyere utdanning.

Men nå, noen år senere, er motivasjonen der igjen. Det faktum at jeg står uten fagbrev(får jeg tatt automatikeren får jeg også anledning til å ta elektrikerfagbrev) føles bittert, så lurer på om noen har erfaring med hjelpearbeider-stillingen?

Trenger å få en liten opplæring igjen, da det er blitt noen år siden sist.

Alt i alt, så ble hele dette utdanningsforløpet litt bakvendt. Men det å fortsette på en master i økonomi er mindre fristende enn å fullføre noe jeg ikke har fått fullført enda. En økonomi-utdanning kommer alltids godt med senere.

Jeg er litt i samme situasjon som deg, bare at jeg ikke har vgs elektriker/noe erfaring. Men skal søke meg som hjelpearbeider.

Hvor lenge har du gått i lære? Dette vil nok bli fratrukket læretid/hjelpearbeider tid. Jeg som kun har allmenn+bachelor i økonomi, må ta 4,5år i lære eller 5år som hjelpearbeider før et fagbrev.

Som hjelpearbeider har du ikke noe krav på opplæring og er mye "selvlære", men samtiidg så anbefales det via tariffer at arbeidsgiver skal legge til rette for at hjelpearbeidere tar fagbrev.

Hadde jeg vært deg og du har råd til det, så ville jeg tatt læreplass igjen. Da har du krav på læring, samt du har kortere tid før full lønn+goder. Du har vel tatt, 1, kanskje 1,5år i lære før du slutter? Dette vil nok(størstedelen) bli godskrevet den nye læretiden slik at du sikkert for 1, maks 2år som lærling. (ville jeg trodd)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...