Gå til innhold

Hvilken retning i Øk/adm er "tryggest"?

Tunky

Anbefalte innlegg

Kommer jo stadig flere "dommedagsprofetier" om at man i løpet av noen år vil ha flere titusener økonomer for mange her i landet. I den forbindelse lurer jeg på hvilket valg innen økonomi/adm-faget som er den "tryggeste" med tanke på jobbfremtid? Jeg går første året og nå og må snart velge fag for neste år. Jeg har vurderer de fleste av økonomi-linjene (altså økonomistyring, finans, regnskap, revisjon osv) og har vel mer eller mindre utelukket retningene innen administrasjon (markedsføring, organisasjon og ledelse osv). Fortsatt, etter å ha lest en del om alle, er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre videre. Alle virker som greie valg ut fra interesseområdet mitt, og da er det ikke så dumt å velge ut fra fremtidige jobbmuligheter. Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig stor forskjell på organisasjonsfag og finansiell styring, for eksempel, så jeg tror kanskje det kan være smart å komprimere og innsnevre interesseområdet ditt først.

- Liker du lesefag?
- Liker du mattefag bedre eller dårligere enn lesefag?
- Er det gøy å jobbe med tall?

Lenke til kommentar

Hei! 

Anbefaler deg å studere det du ser for deg at du selv vil få bruk for senere, i ditt arbeid, framfor å studere det som kanskje oppfattes som mest trygt. Selv legger jeg heller vekt på hva jeg gjør ved siden av studiene mine, frivillig arbeid, relasjonsbygging, trivsel o.l. 

Men så er jeg en optimist, og jeg studerer fortsatt. 

Lenke til kommentar

Det er veldig stor forskjell på organisasjonsfag og finansiell styring, for eksempel, så jeg tror kanskje det kan være smart å komprimere og innsnevre interesseområdet ditt først.

- Liker du lesefag?

Leste du i det hele tatt første posten min, eller nøyet du deg med overskriften?

Lenke til kommentar

Hei! 

Anbefaler deg å studere det du ser for deg at du selv vil få bruk for senere, i ditt arbeid, framfor å studere det som kanskje oppfattes som mest trygt. Selv legger jeg heller vekt på hva jeg gjør ved siden av studiene mine, frivillig arbeid, relasjonsbygging, trivsel o.l. 

Jeg vet jo ikke helt hva det er jeg egentlig vil drive med senere, og da er det jo vanskelig å velge noe ut fra det. Jeg har også noen verv og jobb ved siden av skolen, så det har jeg og dekket. Er fortsatt litt i villrede om hva jeg skal velge for neste år. Heldigvis låser jeg meg ikke helt uansett hva slags fag jeg velger til høsten. De eneste profileringsretningene jeg kan velge meg bort fra er Revisjonsbachelor eller BØA med spesialisering i regnskapsføring. Disse linjene har satte fagkrav allerede fra 3. semester.

Får tenkte på det i to uker til, før jeg må velge :p

Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg vet jo ikke helt hva det er jeg egentlig vil drive med senere, og da er det jo vanskelig å velge noe ut fra det. Jeg har også noen verv og jobb ved siden av skolen, så det har jeg og dekket. Er fortsatt litt i villrede om hva jeg skal velge for neste år. Heldigvis låser jeg meg ikke helt uansett hva slags fag jeg velger til høsten. De eneste profileringsretningene jeg kan velge meg bort fra er Revisjonsbachelor eller BØA med spesialisering i regnskapsføring. Disse linjene har satte fagkrav allerede fra 3. semester.

Får tenkte på det i to uker til, før jeg må velge :p

Skjønner!

Jeg har fullført en bachelor i Organisasjon og ledelse. Mens jeg valgte bl.a. markedsføring som valgfag, valgte andre pedagogikkfag. Vi hadde ikke mulighet for å spesialisere oss noe utover dette (selv om bacheloroppgave er en slags mulighet for spesialisering), og vi endte alle opp med den samme bacheloren. Vil for eksempel tro at noen med en revisjonsbachelor står sterkere enn de med BØA hvis det er snakk om en revisorstilling. Hvis du fortsatt ikke er helt sikker når det kommer til stykket, så ville jeg nok gått for den tradisjonelle BØA for å stå mer fritt senere.

Lenke til kommentar

- Liker du lesefag?

Leste du i det hele tatt første posten min, eller nøyet du deg med overskriften?

Skal innrømme at jeg mistet det med at du har filtrert ut lesefagene, men poenget står jo fortsatt.

Faktum er at det er ganske stor forskjell på f.eks finansiell analyse og revisjon/regnskap også. Vil du bli bedriftsleder? Revisor? Bankmann?

Er du veldig glad i matte er det for eksempel fordelaktig å gå for finans.

Lenke til kommentar

Du lurer altså på hva du skal velge som fordypning/valgfag på bacheloren? Hvis du tenker å fortsette med en mastergrad, gjør nok valgfagene liten til ingen utslag på hvilke jobber du ender opp med, hvis ikke de utgjør en stor del av graden der du studerer. Selv studerer jeg økad på 3. året og jeg har prøvd litt forskjellige valgfag for å finne ut mer om hva de ulike retningene går ut på og bedre kunne avgjøre hva jeg liker best med tanke på en mastergrad.

Lenke til kommentar

Det er det siste der jeg og tenker på, å velge litt forskjellig før jeg velger profilering på 3. året av bacheloren.

Nå er jeg snart ferdig med første år, og det jeg har likt best og gjort det best i, er regnskaps- og mattefag - altså tallfagene. Samtidig syns jeg regnskapsfagene er ganske så tørre og kjedelige. Jeg får kikke litt på lista over mulige fag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...