ilpostino Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg har konfigurert en virtuell maskin i vSphere 5.5 som skal brukes som mal for virtuelle kursmaskiner som skal brukes neste uke. Det er mulighet for både klone og kopiere VMs men hva er egentlig forskjellen? Under kloning virker det som den endrer MAC-adressen på nettverkskortet men man må endre netBIOS-navn selv og eventuell statisk IP. På hvilken måte skiller dette seg ut fra kopiering av en VM? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg har konfigurert en virtuell maskin i vSphere 5.5 som skal brukes som mal for virtuelle kursmaskiner som skal brukes neste uke. Det er mulighet for både klone og kopiere VMs men hva er egentlig forskjellen? Under kloning virker det som den endrer MAC-adressen på nettverkskortet men man må endre netBIOS-navn selv og eventuell statisk IP. På hvilken måte skiller dette seg ut fra kopiering av en VM? Det er som du sier, kloning endrer MAC-adresse og UUID, mens kopiering beholder begge deler. Kopiering blir med andre ord en sikkerhetskopi av nøyaktig den samme VMen, mens kloning blir to "tvillingmaskiner" som tross alt har forskjellig ID i nettverket... Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg har konfigurert en virtuell maskin i vSphere 5.5 som skal brukes som mal for virtuelle kursmaskiner som skal brukes neste uke. Det er mulighet for både klone og kopiere VMs men hva er egentlig forskjellen? Under kloning virker det som den endrer MAC-adressen på nettverkskortet men man må endre netBIOS-navn selv og eventuell statisk IP. På hvilken måte skiller dette seg ut fra kopiering av en VM? Så når du nevner ordet mal, er det klone du skal bruke. Har du vCenter i tillegg, så har du jo templates der som gjør det enda mer elegant. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Så når du nevner ordet mal, er det klone du skal bruke. Har du vCenter i tillegg, så har du jo templates der som gjør det enda mer elegant. Nå spørs jeg kanskje dumt men hva er egentlig forskjellen på templates og å klone? Har jeg en ferdig installasjon/virtuell maskin med standard programvare - går det fint ann å gjøre den til template? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvis jeg har forstått "Template" riktig så er det mer en "Config fil" på hvordan VM'en skal se ut. Altså specs på selve VM'en. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvis jeg har forstått "Template" riktig så er det mer en "Config fil" på hvordan VM'en skal se ut. Altså specs på selve VM'en. Ja, hvis man gjør justeringer i egenskapene til selve VMen (f.eks. i .vmx filen) og man vil ha med dette i de VMene man oppretter, så vil Template være mer riktig å bruke fremfor å klone. Dessuten, man slipper unna med færre steg med en template fremfor å klone. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Et siste spørsmål: På maskinene som er klonet er det dynamisk IP-adresse og gjennom kloningen blir MAC-adressen på nettverkskortet endret. Hva med SID'en til maskinen? edit: maskinene er ikke meldt inn i domenet men får jo IP-adresse fra DHCP-serveren. Endret 14. april 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Et siste spørsmål: På maskinene som er klonet er det dynamisk IP-adresse og gjennom kloningen blir MAC-adressen på nettverkskortet endret. Hva med SID'en til maskinen? Tenker du da på SID, som i Security ID i Windows? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Tenker du da på SID, som i Security ID i Windows? Jups. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Nå er ikke jeg Windows-ekspert. Dessuten foretrekker jeg å gjøre nydeploy av OS på VMer fremfor å klone opp VMer med OS ferdiginstallert. På Linux (typisk RHEL/CentOS) gjøres det typisk med kickstart-oppsett. På Windows kan man bruke WDS, melde maskinen inn i OU og så bruke GPO. Men har hørt noe om at du må kjøre sysprep for å endre SID på den klonede VMen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Maskinene skal brukes ifm med et kurs med software vi ikke bruker enda så istedenfor for å styre med å installere nye laptops til kursdeltagerne er det mest hensiktsmessig at de bruker virtuelle maskiner. Vi bruker et tredjeparts verktøy for å deploye maskiner. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Et siste spørsmål: På maskinene som er klonet er det dynamisk IP-adresse og gjennom kloningen blir MAC-adressen på nettverkskortet endret. Hva med SID'en til maskinen? edit: maskinene er ikke meldt inn i domenet men får jo IP-adresse fra DHCP-serveren. Det store spørsmålet er: Har du vCenter eller ikke? Har du vCenter, så lager du Customization Specifications i vCenter. Dette i bunn og grunn XML filer som sier hva som skal skje med en VM du deployer fra en Template. F.eks melde inn i domenet, sette admin passord, legge inn ProductID, kjøre Sysprep osv. Ref: Customization Specifications: Ref http://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp#com.vmware.vsphere.vm_admin.doc/GUID-F40130B0-0194-4A41-91FA-1A967721924B.html Hvis ikke du har vCenter, må du manuelt kjøre Sysprep på maskinene så de får ny SID. Men hvis maskinene ikke skal aksessere noen filshare på en server/autentisere seg mot noe, så trenger du strengt tatt ikke noen ny SID. Ikke all software er glad i å bli lagt i et image slik en template er, da må det installeres etterpå pr maskin. Er derfor Task Sequence i SCCM er en fin ting å bruke på sånne scenarioer. Endret 14. april 2015 av xcomiii Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 *snip* Takk for veldig informativ lenke.Jeg har ikke gjort så mye i vCenter enda så har litt å lese meg opp på. Jeg har vCenter men vi bruker et tredjeparts verktøy istedenfor CSSM og det er dette som ble brukt for å installere "moderinstallasjonen" for de virtuelle maskinene som "trykkes opp". Jeg har holdt meg litt unna vCenter så mistenker jeg har litt å lese meg opp på for å ta fullt utnytte av det. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 *snip* Takk for veldig informativ lenke.Jeg har ikke gjort så mye i vCenter enda så har litt å lese meg opp på. Jeg har vCenter men vi bruker et tredjeparts verktøy istedenfor CSSM og det er dette som ble brukt for å installere "moderinstallasjonen" for de virtuelle maskinene som "trykkes opp". Jeg har holdt meg litt unna vCenter så mistenker jeg har litt å lese meg opp på for å ta fullt utnytte av det. vCenter er jo hele moroa med VMWare Anbefaler på det sterkeste å lese/lab'e litt på det. SCCM (System Center Configuration Manager) er også kjekt, men det er definitivt et verktøy i enterprise klassen, som man ikke finner i norske småbedrifter. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2015 Forfatter Del Skrevet 15. april 2015 vCenter er jo hele moroa med VMWare Anbefaler på det sterkeste å lese/lab'e litt på det. SCCM (System Center Configuration Manager) er også kjekt, men det er definitivt et verktøy i enterprise klassen, som man ikke finner i norske småbedrifter. Når jeg får ut fingeren skal jeg sette opp en NAS hjemme med ESXi og da blir det litt mer testing. Redusert størrelsen på en harddisk i dag på en VM. Var jo en litt hasardiøs øvelse bare det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå