Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier nekter bruk av depositumskonto

Marinius

Anbefalte innlegg

God morgen!

Til høsten flytter jeg og fruen for å studere, og i den sammenheng har vi fått oss en leilighet vi skal leie.

Vi holder nå på å tulle med kontrakten, og her slår utleier seg vrang. 

Både  vi (leier) og utleier har underskrevet standard kontrakten fra forbrukerrådet.

Utleier sendte først et forslag til kontrakt der han skrev under selv. Her svarte vi at det skulle være noen forandringer, vi (meg og fruen) ville ha noen flere punkter dokumentert som vi (utleier og leier) hadde blitt enige om. Dette ble gjort og sendt til partene.

Punkter følger:

1. Leietaker betaler 7900 som et depositum før innflytning. Leietaker kan trekke fra 7900,- på siste måneds husleie, hvis leiligheten er tømt, vasket og godkjent av utleier. 

2. Leietaker får redusert husleie for juni og juli 2015, og betaler da 6.500,- i husleie  pr. mnd i disse to månedene.

3. Oppsigelsestiden er 3mnd, men utleier forplikter seg til å søke nye leietakere med en gang oppsigelsen er mottatt. Og leietaker fristilles fra denne husleiekontrakten med en gang nye leietakere kan flytte inn.

Dette har vi alle skrevet under på.

Men nå vil utleier ha depositumet på privat konto og skriver følgende i mail:

Hei, jeg har gitt dere et tilbud med redusert husleie i juni og juli, og redusert depositum til en måneds leie uten depositums konto. Føler vi da har strukket oss langt.

Hvis dere ikke kan godta det, så gjør vi som det sto i annonsen:
.        10.000,- på depositumskonto, hvor vi betaler kostnadene.
       Full husleie fra 1. juni.
       3 mnd oppsigelse.
Må ha en signert kontrakt innen denne uke, hvis ikke blir leiligheten annonsert på nytt.

Hva burde vi gjøre noe? Utleier truer jo med dette som nevnt over, og det er mildt sagt mye penger for oss...  :shrug:

Har vi loven på vår side ettersom vi har skrevet under kontrakt?

Endret av Marinius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spesiell grunn til at han ikke ønsker skikkelig depositumskonto?

Det tar 5 min å opprette via nettbank i Sparebank 1, begge parter signerer på hver sin del via BankID, ingen trenger å møtes eller å dra i banken fysisk.

Koster vel rundt 4-500,- som riktignok trekkes av utleiers konto.

Lenke til kommentar

Uten at jeg er ekspert på området så er det hvertfall dette som står om depositum i husleieloven.

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt.

Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren.

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.

Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her.

Sakset fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Lenke til kommentar

Uten at jeg er ekspert på området så er det hvertfall dette som står om depositum i husleieloven.

§ 3-5. Depositum

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Sakset fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Det kan jeg se, men det virker ikke som utleier bryr seg så mye.

Du bør ogsaa vurdere hvor langt du skal stresse dette. Daarlig stemning med utleier fra første stund er sjeldent positivt, og han har allerede gitt dere 2800 i avslag ved redusert leie i juni og juli. 

Helt enig med deg der. Men om dette forholdsvis lille problemet blir en stor sak, kan jo det si veldig mye om utleier. Da kan vi ende opp med å ha skjegget i postkassen når utleier da står å krever penger på slutten av leieforholdet.

Edit: Det som er så kjedelig er at denne leiligheten var 'ideell'. Nær skolen, fin beliggenhet osv osv osv. Blir vanskelig å få en lik leilighet. 

Endret av Marinius
Lenke til kommentar

Du kan strengt tatt akseptere og flytte inn, gi ham "depositumet" sitt og så betale inn leien på sperret depositumkonto senere. Spesielt siden du har en signert kontrakt på at du skal betale depositum, og ikke tulle-"depositum" på privat konto så bør det være uproblematisk, og det bør gå an å forklare til utleier. Man risikerer selvfølgelig at utleier er skikkelig useriøs og finner måter å "straffe" dere på, men da får du uansett masse trøbbel med "depositumet" og andre ting senere. 

Lenke til kommentar

Er det i det heile tatt eit depositum dere har avtalt?

Dersom eg har forstått avtalen rett så har dere ikkje avtalt depositum (sjølv om dere bruker den betegnelsen), det dere har avtalt er å betale husleiga ein måned i forvegen. Så på fyrste innflyttningsdag betaler dere dobbel husleige, for den måneden dere skal bu der og forskuddsbetalinga for neste måned.

Deretter går leigeforholdet som normalt berre at dere teknisk sett betaler ein måned i forvegen. Dersom dere oppfyller leigetakers plikter ved å flytte ut og vaske som avtalt så trenger dere ikkje å betale noke meir då dere har forhåndsbetalt den måneden.

Eit depositum skal vell per definisjon være for å dekke ubetalt husleige og skader på husrommet? Ikkje berre for å dekke siste måneds husleige?

Med ei slik løysning som ikkje er ein depositumskonto så treng dere ikkje å opprette ein depositumskonto då dere uansett får igjen det beløpet dere har betalt inn, her i form av husleige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det i det heile tatt eit depositum dere har avtalt?

Dersom eg har forstått avtalen rett så har dere ikkje avtalt depositum (sjølv om dere bruker den betegnelsen), det dere har avtalt er å betale husleiga ein måned i forvegen. Så på fyrste innflyttningsdag betaler dere dobbel husleige, for den måneden dere skal bu der og forskuddsbetalinga for neste måned.

Deretter går leigeforholdet som normalt berre at dere teknisk sett betaler ein måned i forvegen. Dersom dere oppfyller leigetakers plikter ved å flytte ut og vaske som avtalt så trenger dere ikkje å betale noke meir då dere har forhåndsbetalt den måneden.

Eit depositum skal vell per definisjon være for å dekke ubetalt husleige og skader på husrommet? Ikkje berre for å dekke siste måneds husleige?

Med ei slik løysning som ikkje er ein depositumskonto så treng dere ikkje å opprette ein depositumskonto då dere uansett får igjen det beløpet dere har betalt inn, her i form av husleige.

Men avtalen forutsetter jo også at utvask skjer før normal betaling av siste måned, slik at vilkårene for å trekke dette fra siste måneds leie normalt ikke vil være oppfylt...

Lenke til kommentar

Hei, jeg har gitt dere et tilbud med redusert husleie i juni og juli, og redusert depositum til en måneds leie uten depositums konto. Føler vi da har strukket oss langt.[/size]

3 mnd oppsigelse.

Må ha en signert kontrakt innen denne uke, hvis ikke blir leiligheten annonsert på nytt.

Det uthevede virker selvmotsigende. En depositumskonto er en spesiell type konto som skal stå i leiers navn. Kontoen opprettes vanligvis hos utleiers hovedbankforbindelse (best vilkår for utleier). Rentene tilfaller leier, mens kostnadene tilfaller utleier. Det er dette som er en depositumskonto, ikke en tilfeldig bankkonto der man velger å dumpe et beløp på lykke og fromme.

Høres ut som utleier ikke helt skjønner konseptet depositumskonto. Du må gjerne sette deg godt inn i begges fordeler og påta deg litt vennlig voksenopplæring så dere begge får nyte godt av fordelene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har gitt dere et tilbud med redusert husleie i juni og juli, og redusert depositum til en måneds leie uten depositums konto. Føler vi da har strukket oss langt.

3 mnd oppsigelse.

Det uthevede virker selvmotsigende. En depositumskonto er en spesiell type konto som skal stå i leiers navn. Kontoen opprettes vanligvis hos utleiers hovedbankforbindelse (best vilkår for utleier). Rentene tilfaller leier, mens kostnadene tilfaller utleier. Det er dette som er en depositumskonto, ikke en tilfeldig bankkonto der man velger å dumpe et beløp på lykke og fromme.

Høres ut som utleier ikke helt skjønner konseptet depositumskonto. Du må gjerne sette deg godt inn i begges fordeler og påta deg litt vennlig voksenopplæring så dere begge får nyte godt av fordelene.

Synes ikke det virker selvmotsigende. Utleier har gitt TS et bedre tilbud enn annonsert, men da vil han ha depositum paa sin egen konto (kanskje for aa spare penger). 

Hvis ikke det er greit, er vil han ha det slik som opprinnelig annonsert. (Han faar da full leie i juni og juli, mens i tilbudet til TS er den redusert med 1400 kroner per mnd.)

Lenke til kommentar

Jeg hang meg opp i at han skrev på depositumskonto når han mente det stikk motsatte.

Kanskje han opprinnelig vil ha pengene paa depositumskonto, men siden TS fikk et bedre tilbud, ville han spare kostnadene der, og heller ha de paa en privat konto?

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Glem det, nå er det jeg som surrer og tenkte punktene i sitatet gjaldt det nye tilbudet.

Nå har jeg funnet noe annet å plukke på. Forklaringen om at det skal brukes vanlig konto på grunn av utleiers kostnader (4-500 kr engangsbeløp) høres merkelig ut ettersom vedkommende vil tape betydelig større beløp på redusert leie de to sommermånedene (hvert år).

Lenke til kommentar

Siste leien skal jo betales med de pengene, saa det er jo ikke penger dere skal ha tilbake uansett!

Det henger jo ikke på greip. Ett depositum er vel en sikkerhet for eventuelle skader?

Og utleier får jo ikke inspirert før man er flyttet ut. Så å bruke depositum til å betale siste husleie høres rart ut.

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...