Gå til innhold

Krypterte xls, doc og pdf filer

Anbefalte innlegg

Hei!

Alle xls, doc og pdf filer på pc vil ikke åpnes. Har ikke fått noe beskjed om at filene er kryptert og at jeg skal betale for å åpne de, men det virker som filene er kryptert likevel av en trojan/virus.

Pc er renset siden det var masse "grums" på den.

Hvordan kan jeg finne ut evt. hvilke trojan/virus som har modifisert filene, når jeg kun har xls, doc og pdf filene å forholde meg til??

mvh

Kåre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva menes med "kan ikke åpnes ?".

Har du prøvd å starte adobe pdf reader først og deretter ta file->open derfra (for å se innholdet i en pdf) eller benyttet "file://c:\minfil.xml" i en browser ?

Jeg tipper OS'et mangler forbindelse mellom filnavn endelse og hvilket program som skal benyttes.

Forteller du hvilket OS du benytter kan noen sikker hoste opp en gaid.

Lenke til kommentar

Hva menes med "kan ikke åpnes ?".

Har du prøvd å starte adobe pdf reader først og deretter ta file->open derfra (for å se innholdet i en pdf) eller benyttet "file://c:\minfil.xml" i en browser ?

Jeg tipper OS'et mangler forbindelse mellom filnavn endelse og hvilket program som skal benyttes.

Forteller du hvilket OS du benytter kan noen sikker hoste opp en gaid.

Bruker Windows 7 og Office 2010. Men har prøvd å åpne Excel, Word og Adobe Reader først og så åpne filene. Alle filene har rett program definert til å åpne seg. Har og prøvd å åpne og reparere uten hell.

Når jeg prøver å åpne så får jeg melding om at "filen har et annet format enn det som angis for filnavnet. Kontrollere at filen ikke er skadet og at den kommer fra en klarert kilde, før du åpner den."

Siden dette er snakk om alle filene jeg har på disken i desse filformata, så er det vel et ransomtrojan/virus som har vært på ferde vil jeg tru, men som sagt hvordan finne ut hvilke trojan/virus har kryptert filene??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden dette er snakk om alle filene jeg har på disken i desse filformata, så er det vel et ransomtrojan/virus som har vært på ferde vil jeg tru, men som sagt hvordan finne ut hvilke trojan/virus har kryptert filene??

Ok.

Det finnes ingen generell metode for å finne hva/hvem som har endret innholdet i en fil på et tidligere tidspunkt, uansett om det er krypering eller andre former for endringer. Slikt kan installeres på servere etc, men kommer ikke "ut av boksen" på hjemme os.

Er det et eller annet virus vil du muligens finne ledetråder i loggen til et antivirus program om du har hatt noe slikt installert mens dette forgikk.

Jeg er redd for at det er stor sannsynlighet for at du har nådd "restore backup" stadiet (om du da har backup).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...