Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt lege?

Muncie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være en bakgrunnshistorie som du ikke kjenner til... Har han mye inkasso/gjeld? Har han adferds/kognisjonsdiagnoser fra barndommen? Er du helt sikker på at han har fortalt det hele uten å tilbakeholde informasjon? Det tenderer i slike saker at bare den ene siden av historien kommer frem.

NAV kan godt ha kommet med bekymringsmeldningen til legen om at den omtalte ikke klarte å holde orden på økonomien sin. Derimot har NAV ikke noe med vurderingen av vergemål å gjøre. Det er fylkesmannen som oppretter vergemål. Vergemål opprettes etter at en lege har gjort vurderingen at en person mangler rettslig handleevne på et bestemt område. Erklæringen om manglende samtykkekompetanse sendes til fylkesmannen. Manglende samtykkekompetanse er ikke en diagnose, men en tilstand som kan være både midlertidig eller varig. Manglende samtykkekompetanse er ikke det samme som at man ikke er myndig.

Vergemål er altså ikke en umyndiggjøring. Å bli satt under vergemål kan oppfattes som en frihetsberøvelse, men det er ikke en straffereaksjon. Tvert om er vergemål i utgangspunktet et beskyttende tiltak som skal sørge for at personer får sine rettigheter ivaretatt når de ikke kan det selv. Således handler det mer om en rettighet.

Dersom jeg blir så dement at jeg ikke kan sørge for at min egen økonomi er på stell, håper jeg inderlig at staten gjennom en verge sørger for at jeg ikke kommer i et uføre.

www.vergemaal.no

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...