Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt.

c-bool

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg leier fortiden et rom, i et hus. skrev kontrakt der det står at kontrakten er tidsbegrenset og opphører uten oppsigelse 31. juli 2014 (skrivefeil i kontrakten) skal stå 2015.

sendte inn oppsigelse i februar i år. Og utleier sa det var 3mnd oppsigelsestid.

betyr dette at jeg må betale for februar, mars, april og mai? eller er jeg nå ferdig med 3mnd betaling siden jeg betalte for april den 1 denne mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er kriteriene for at oppsigelsestiden skal være 1 mnd?

i husleieloven som du viser til står følgende: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Lenke til kommentar

Hei!

jeg leier fortiden et rom, i et hus. skrev kontrakt der det står at kontrakten er tidsbegrenset og opphører uten oppsigelse 31. juli 2014 (skrivefeil i kontrakten) skal stå 2015.

sendte inn oppsigelse i februar i år. Og utleier sa det var 3mnd oppsigelsestid.

betyr dette at jeg må betale for februar, mars, april og mai? eller er jeg nå ferdig med 3mnd betaling siden jeg betalte for april den 1 denne mnd?

Har du en uoppsigelig tidsbegrenset leiekontrakt på et år er den ikke gyldig med mindre husleieavtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Vilkårene for å avtale et års uoppsigelig husleieavtale er kumulative  det vil si at alle må være oppfylt for at de kommer til anvendelse. Det hjelper lite hvis du leier en loftsleilighet i en enebolig hvis ikke utleier bor der.

Hvis ikke de kumulative vilkårene er oppfylt, faller du tilbake på at du har en tidsubestemt leiekontrakt. Hovedregelen i loven er fristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Sier du opp i februar skal du telle tre måneder fra og med mars, altså 31. mai er siste leiedatoen din. Her må du lese i leiekontrakten hva som står om oppsigelse, og om det står noe om frister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...