Sheasy Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste. Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned. Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år. Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert. Hvis du skal se på det slik så gjelder akkurat det samme for aksjer; man taper bare hvis man må selge. Det er nok tusenvis av fond som har gjort det vesentlig bedre enn 60 % på 3 år, men det er helt klart bedre enn både Oslo Børs og Dow Jones. Jeg sliter dog med å skjønne hvorfor dette (se grafen) skal være så mye sikrere enn dette. Jeg spår ikke noe boligkrakk her, jeg er inne i boligmarkedet selv, men jeg er en stor tilhenger av diversifisering. Derfor sprer jeg kapitalen min mest mulig: aksjer, bolig, bank, BSU, obligasjoner. Du har minimum to utleieboliger, og sannsynligvis eier du egen bolig også. Om det skulle gå skeis så merker du det kraftig, gitt at du ikke er styrtrik og eier masse annet i tillegg. For at jeg skal merke det like godt så må det smelle i boligmarkedet, på Oslo Børs og på børsen i USA. Selv da er det mulig at EU gjør det godt, eller Asia/Afrika. Kanskje obligasjonsmarkedet tar seg opp. Risiko er et totalbilde, og man må vurdere hele porteføljen. I dag også, nå som aksjemarkedet har vært preget av eurofiske tilstander over flere år? Jeg synes det lukter boble når indeksfondene gir avkastning på 30 prosent mens den økonomiske veksten i verdensøkonomien er relativt beskjeden. Dow Jones er opp drøyt 60 % på fem år, Oslo Børs 70 %. Det er ingenting unormalt med dette. Endret 15. april 2015 av Sheasy 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Du har minimum to utleieboliger, og sannsynligvis eier du egen bolig også. Om det skulle gå skeis så merker du det kraftig, Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror dette? Tror du at det magisk over natten skal bli (veldig) mange flere steder å bo når/hvis boligprisene synker? Folk vil fortsatt trenge et sted å bo, uavhengig om boligprisene går opp eller ned. Går boligprisene ned er det fordi verdensøkonomien skjelver/går ned og da blir det også vanskeligere å få lån. De som da har kjøpt over evne (noe jeg langt ifra er i nærheten av) blir da nødt til å selge da de ikke klarer lånet/lånene. En del av dem vil da sansynligvis ikke klare å finansiere kjøp av ny bolig med en gang heller. Dette vil føre til enda flere leietakere. Jeg kan kutte leieprisene mine med 50% og fortsatt gå med overskudd. Jeg kan ikke si at jeg er veldig bekymret uansett hvilken vei det går. Personlig håper jeg på en boligkorigering, men tviler på at den kommer - i hvert fall i området/områdene jeg har lyst til å kjøpe Endret 15. april 2015 av wampster Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg snakker ikke om overskudd eller ikke overskudd, jeg snakker om avkastning. Om du har all din kapital i bolig vil din avkastning per definisjon synke kraftig om avkastningen på bolig synker kraftig. Andre som er bedre diversifisert er mindre utsatt. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg snakker ikke om overskudd eller ikke overskudd, jeg snakker om avkastning. Om du har all din kapital i bolig vil din avkastning per definisjon synke kraftig om avkastningen på bolig synker kraftig. Andre som er bedre diversifisert er mindre utsatt. Hvorfor mener du avkastningen skal gå ned når etterspørselen til og med kanskje går opp? Det at jeg kan sette ned leieprisene mine betyr ikke at jeg må gjøre det. Hvis boligprisene synker spiller det ingen rolle for min del. Jeg har inntekt på dem uansett hvor boligmarkedet er/går og ikke tenkt å selge dem uansett. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Jeg mener ikke at avkastningen skal gå ned, jeg har ikke peiling på hvor den skal. Endret 15. april 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
Dippedupp Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Dow Jones er opp drøyt 60 % på fem år, Oslo Børs 70 %. Det er ingenting unormalt med dette. Ikke i oppgangstider, men med økonomisk stagnasjon lukter det vel boble når aksjemarkedet går så det suser? Aksjer skal vel gjenspeile verdiskapning, og om verdiskapningen (den økonomiske veksten) har vært så stor på fem år, virker tvilsomt for meg. Endret 15. april 2015 av Dippedupp Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Vekst i USA: 2,5 % i '10, 1,6 % i '11, 2,3 % i '12, 2,2 % i '13 og 2,4 % i '14. Dette er ikke dårlig. I Norge er tallene litt dårligere, men fastlandet gjør det omtrent like bra. Lenke til kommentar
Dippedupp Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Vekst i USA: 2,5 % i '10, 1,6 % i '11, 2,3 % i '12, 2,2 % i '13 og 2,4 % i '14. Dette er ikke dårlig. I Norge er tallene litt dårligere, men fastlandet gjør det omtrent like bra. Det er lavere enn hva man får på høyrentekonto? Så hvorfor aksjemarkedet da skal gi bedre avkastning enn høyrentekonto, forstår jeg ikke. Dessuten kommer det også an på hvordan man måler vekst. Vekst i BNP er ikke det samme som vekst i verdiskapning. Endret 15. april 2015 av Dippedupp Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Du snakket om økonomisk stagnasjon, så jeg viste til vekst i BNP for å si at det ikke er tilfelle. BNP er et mål på hvor mye som produseres i et land, så om det finnes et mål på verdiskaping kan det neppe gjøres bedre enn BNP. Så, det var for å vise hvordan den generelle økonomien går. Aksjekurser, derimot, er relatert til aksjeselskap (naturlig nok). Disse kan selvfølgelig gjøre det bedre enn BNP. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Dow Jones er opp drøyt 60 % på fem år, Oslo Børs 70 %. Det er ingenting unormalt med dette. Ikke i oppgangstider, men med økonomisk stagnasjon lukter det vel boble når aksjemarkedet går så det suser? Aksjer skal vel gjenspeile verdiskapning, og om verdiskapningen (den økonomiske veksten) har vært så stor på fem år, virker tvilsomt for meg. Du glemmer basic verdsetting. Den risikofrie avkastning (bankrenter) har sunket, og det medfører høyere priser på aksjer. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Boligen går gjerne ikke i null, men faller den 15 % er 100 % av egenkapitalen borte. For all del, jeg sier ikke at bolig nødvendigvis er en dårlig investering. Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste. Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned. Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år. Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert. Bare en FYI: KLP AksjeVerden Indeks (bredeste indeksfondet man får i Norge?) har økt med 90% siste 3 år. Har selv heller ikke løftet en finger, og heller ikke vært urolig om børsen går opp eller ned Lenke til kommentar
wampster Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Boligen går gjerne ikke i null, men faller den 15 % er 100 % av egenkapitalen borte. For all del, jeg sier ikke at bolig nødvendigvis er en dårlig investering. Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste. Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned. Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år. Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert. Bare en FYI: KLP AksjeVerden Indeks (bredeste indeksfondet man får i Norge?) har økt med 90% siste 3 år. Har selv heller ikke løftet en finger, og heller ikke vært urolig om børsen går opp eller ned Sikkert. Jeg påpekte at det er FÅ som har 60% stigning (eller mer), ikke at det var ingen. Børsen alene er jo opp 60% siste tre årene så burde ikke være umulig. Forskjellen er at når børsen smeller (som i 08) så går fond/aksjer/etc kraftig ned, mens inntektene mine vil være ganske så uforandret (de var det forrige gang det skjedde i hvert fall). Aksjer/fond har jo (en stor) fordel ved at man på kort tid/varsel kan få solgt dem, mens det med eiendom kan være noe mer langtekkelig. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste. Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned. Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år. Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert. Interessant. Er dette i Oslo-området? 700 000 verdiøkning er voldsomt. Hvor mye kjøpte du for sånn ca? Tror ikke det er vanlig med så høy verdiøkning på så kort tid. Leieinntektene du oppgir, er det før eller etter skatt? Utleie virker veldig gunstig på papiret. Men så er det vedlikehold o.l. Koster både tid og penger. Hvordan har det vært for deg? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Høres vilt ut, men samtidig normalt. Jeg kjøpte en leilighet i 2010 og solgte i 2012, og fikk 500K mer enn jeg ga for den. Leiligheten jeg bor i nå kjøpte jeg i nov.12 for 2,3mill, og naboen min solgte nettopp samme type leilighet for 2,9mill. Samme størrelse, romløsning og det meste likt. Så ting går oppover i absurd tempo.. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Man kan jo lure på hvor mye mer det kan øke, spesielt i Oslo-området. Jo mer prisene stiger, jo vanskeligere blir det jo å kjøpe bolig, i alle fall for de nyetablerte. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste. Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned. Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år. Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert. Interessant. Er dette i Oslo-området? 700 000 verdiøkning er voldsomt. Hvor mye kjøpte du for sånn ca? Tror ikke det er vanlig med så høy verdiøkning på så kort tid. Leieinntektene du oppgir, er det før eller etter skatt? Utleie virker veldig gunstig på papiret. Men så er det vedlikehold o.l. Koster både tid og penger. Hvordan har det vært for deg? Stemmer i Oslo ja. Frogner, 40m2. Kjøpte 1.9 Verdivurdering nå. 2.6 (Har absolutt ingen planer om å selge) 10.000 i mnd før skatt (120.000 pr/år) 15% skattefritt grunnet utleie møblert. Angående tid. Brukt ca 2 timer i året på den. 1 time til Dugnad og 1 time til ny leietaker (hittil 1 gang). Ikke hatt noen utgifter utenom kjøp av møbler for 3 år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå