Gå til innhold

Kjøpe bolig og leie ut nå?

Gjest Slettet+45613274

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Tittel sier det meste. I en by med ca 50 000 innbyggere. Vil det lønne seg å kjøpe en leilighet til ca 1,5 million og leie ut for å bruke leieinntekter til å betale ned lån? Vet at man må skatte på inntekt og slikt, men hva sier spådommene om boligmarkedet? Vil det kollapse innen 5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt anpå hva du kan forvente å få i leieinntekter...

De har vell sakt at boligmarkedet kommer til å kollapse snart de siste 10 årene, men har ikke sett noe til det enda. Tror mer på at boligprisene flater ut, enn en skikkelig kollaps., men det er bare mine tanker. Det er ingen som vet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvis du kjøper for 1,5 mill og leier ut for 17'000 pr mnd er det en no-brainer. 

Du må fortelle litt om hvilke lånebetingelser du får, hvordan bolig/leiemarkedet er, om det er eiendomsskatt i området, fellesutgifter osv. 

Det kan være en god deal og det kan være en dårlig deal. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For at det skal være særlig lønnsomt å leige ut så er du nesten avhengig av å både få gjort eit godt kjøp og å få leigd ut til ein god pris. I alle fall dersom du må ta opp lån for å kjøpe.

Dersom du har 1,5 mill på bok slik at du ikkje treng å låne penger så blir dette langt meir lønnsomt då verdiakninga på boligen nok vil være høgare enn renteinntektene.

Lenke til kommentar

Boligmarkedet er også på en all time high.

Ja, men en bolig går aldri i null, og har 15% skattefri inntekt på utleie, man kan skrive av renter, man har både leieinntekter samt (forhåpentligvis) verdistigning, man får mindre formue etc. Og hvis (når?) boligmarkedet går nedover så vil fortsatt folk måtte ha et sted å bo.

Altså aksjer er (sikkert) bra det og, men det er mye mer risk, i hvert fall for en som ikke kan/følger med.

Lenke til kommentar

Hvis valget står mellom aksjer og bolig så er det antagelig (selvfølgelig?) aksjefond det er snakk om. Da forhåpentligvis et indeks, men om ikke så er det i alle fall profesjonelle forvaltere som styrer skuta. At TS ikke kan noe om aksjer er ingen ulempe - kanskje til og med en fordel.

Du snakker om rentefradrag, og da er det snakk om boliglån. Da øker risikoen betraktelig. Boligen går gjerne ikke i null, men faller den 15 % er 100 % av egenkapitalen borte.

For all del, jeg sier ikke at bolig nødvendigvis er en dårlig investering.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Takk for svar folkens. Ser at det umulig å gi et godt svar på dette. Det hele avhenger egentlig av når boblen sprekker.

Til diskusjonen rundt aksjer/bolig så ville jeg definitivt gått for bolig. Jeg er ikke noen ekspert på aksjemarkedet og da blir det enklere for meg å forstå at en bolig har du uansett om verdien halveres. En aksje kan du ikke bo i, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Takk for svar folkens. Ser at det umulig å gi et godt svar på dette. Det hele avhenger egentlig av når boblen sprekker.

Til diskusjonen rundt aksjer/bolig så ville jeg definitivt gått for bolig. Jeg er ikke noen ekspert på aksjemarkedet og da blir det enklere for meg å forstå at en bolig har du uansett om verdien halveres. En aksje kan du ikke bo i, for å si det sånn.

Men du kan selge den og kjøpe en bolig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men du kan selge den og kjøpe en bolig :)

Ikke om det ikke finnes kjøpere...  :hmm:

Lenke til kommentar

Boligen går gjerne ikke i null, men faller den 15 % er 100 % av egenkapitalen borte.

For all del, jeg sier ikke at bolig nødvendigvis er en dårlig investering.

Korrekt, men det er KUN hvis man blir nødt til å selge. Med 1.5mill i EK vil det aldri skje (med mindre man kjøper en idiotisk utleieleilighet), og man vil da etter nedgangen være med på oppgangen og sitte igjen med fortjeneste.

Jeg kjøpte selv en utleieleilighet i 2012 (hatt den akkurat i 3 år nå). Den har steget med 700.000 (om jeg velger å selge nå) + at jeg har fått inn 360.000 i leieinntekter. Vi snakker da om en investering på under 2 mill. Dette her er da uten å løfte en finger eller tenke på/være urolig om børsen/fondet går opp eller ned.

Jeg kan veldig lite om aksjemarkedet, men jeg vil tro at det er få fond/porteføljer som har økt med 60% på 3 år.

Det er litt mer traust og ikke like raskt (i starten), men det er etter min mening veldig veldig sikkert.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt anpå hva du kan forvente å få i leieinntekter...

De har vell sakt at boligmarkedet kommer til å kollapse snart de siste 10 årene, men har ikke sett noe til det enda.

Så lenge rentene er lave og det bygges for lite, kan jeg ikke se annet enn at prisene vil fortsette å øke. 

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt 1,5 MNOK på bok hadde jeg satt de i aksjer. Ikke i bolig.

I dag også, nå som aksjemarkedet har vært preget av eurofiske tilstander over flere år? Jeg synes det lukter boble når indeksfondene gir avkastning på 30 prosent mens den økonomiske veksten i verdensøkonomien er relativt beskjeden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...