Primer4 Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Har veldig begrenset erfaring med 2 hjul, (bortsett fra bmw/freestyle/downhill i mine yngre ungdomsdager og litt råning med moped) Er 22 år, fyller 24 i nov. 2016, tar A2 førerkortet i vår så må belage meg på å kjøre to sesonger med kun A2 førerkort. spørsmålet er om jeg skal kjøpe nedtrimmet 600/650 eller en fulleffekt 300cc, lener meg litt mot 300cc pga mindre vekt med litt i tvil med tanke på at med nedtrimmet sykkel kan få han justert til org. effekt når man får litt erfaring og tungsykkel lappen uten å måtte bytte sykkel. De mest interessante små syklene er Yamaha YZF-R3, Ninja 300 og Ktm Duke 390/rc390, eventuelt Honda CBR 500, disse har jeg også råd til å kjøpe uten og ta noe lån. Av sykler man kan få nedtrimmet er det duke 690 og ducati monster 696 som virker mest interessante. Ellers kan jeg få den gamle 96' gsx600f'n til fadern tilnærmet gratis (blir vel rundt 4000,- for å plombe®istrere den ned) men synes den virker litt tung, uhåndterlig og "klumpete" selv om det er gjort mye med den (nytt styre, nyere framgaffel, bandit svingarm, leovince 4-1 eksos større bremser forran, 180 bakkdekk, større bakdrev, nytt framdrev, alu-kjede+++ samt mye kosmetisk, får med en 750 gsxr motor med trimforgasser. Ble veldig rotete men er det noen som har innvendinger?, er jo for eks. ikke like surt å velte en haugammel gsxf som det er å velte en spillerny ducati men har samtidig inntrykket av at små nye 300cc'er med abs er mer tilgivelige enn en plombet, tung mellomstor touring sykkel fra nittitallet som gjør at man kanskje får mer selvtillit og tørr å presse sykkelen mer og igjen kan få større læringsutbytte.?? Ble en rotete post men kanskje noen har noen innvendinger? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Je ghar ikke all verdens erfaring med A2 sykler og reglene rundt dette, men jeg ville mye heller kjøpt en nedtrimmet 600cc enn en fulleffekt 300cc. Dette fordi antall hester ikke bør være avgjørende men momentet. Høyt moment og liten effekt oppleves morsommere å kjøre enn omvendt. Kan være jeg tar feil, men det er vertfall slik jeg ser saken... Jeg har kjørt en Kawasaki J300 (Scooter) og denne skal vist ha tilnermet samme effekt med tanke på aksellerasjon som Ninja 250R. I mine øyne fantes ikke denne sykkelen morsom i det hele tatt med tanke på motoreffekt. Faktisk det kjedeligste jeg har kjørt noen sinne. Jeg annslår 0-100 på rundt 7-8 sek. og det er jo noe de aller fleste nye biler med respekt for seg selv gjør i dag. Så klart er sikkert en Ninja 250R etc. mer svingvillig etc. men jeg tenker da kun på selve motorkraften her. Jeg vil mye heller ha et moment på 70NM. og 45 HK'er enn 30NM. og 45 HK'er. Man får ikke (så vidt jeg vet) så mye moment fra en motor med lite kubikk. Så konklusjonen MIN er at vertfall JEG ville valgt en nedstrupet 600 kontra en fulleffekt 300cc. Duke 690 skal være en morsom sykkel som kan regges som A2. Det finnes sikkert en drøss andre gode alternativer også. Liker du cruisere så kan jo Yamaha Bolt og Harley Sportster anbefales. Begge disse vil nok kjøre fra en 300cc i dragrace. Om ikke annet vil dem vertfall føles morsommere. Endret 12. april 2015 av Bjerknez Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg testet Kawasaki Z300 på onsdag. Det positive var at den var god å sitte på og var lettkjørt, men den dro ikke spesielt godt. 300cc med 27Nm v/11000 rpm. er ikke veldig sprekt sammenlignet med de to andre A2 syklende jeg har kjørt. Honda CB500F 43Nm v/7000rpm og Suzuki Gladius 650cc 64Nm v/6500rpm Jeg har også kjørt KTM Duke 690R fulleffekt 67Nm v\5500rpm den var sprek og ekstremt lettstyrt. Sikkert veldig morsom som A2 sykkel også, men de koster en del i forhold til feks Yamaha MT-07 som jeg også kunne tenke meg. Uansett så mener jeg også at dreiemoment er viktig, og kommer ihvertfall til å gå for minst 600cc når jeg skal handle A2 sykkel. Lenke til kommentar
turbo911 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hva med Ktm Exc 500? Alle disse er registrert som a2 og har rundt 50-60 hester. Litt mer vedlikehold i forhold til de du har snakka om men.. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Ktm Exc 500 med gatedekk hadde vært rått, er allt for mye å velge mellom Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Duke 690 er et sikkert valg Angrer ikke på kjøpet av min, og den har til nå gitt mye glede. Tror det kan være en gøyal og lettkjørt sykkel selv i nedtrimmet tilstand. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Og om man føler seg trygg nok på 35kw og får setter den tilbake til orginal effekt skal det vel ganske mye for å bli "tatt" for det og? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Latterlig mange som kjører rundt med fulleffekt selv om det står mellomklasse i vognkortet, så sannsynligheten for å bli tatt er vel liten. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Bare behersk deg selv. Husk motorsykkel er meget farlig, og spesielt når du er ung og uerfaren. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hvor kraftig motorsykkel man har har ingenting å si med hvor fort det går fra A til B, vertfall ikke når man er fersk. Kjøp deg en Hayabusa 1400 turbo og kjør sammens med en som er erfaren på vanlig norsk vei så skjønner du hva jeg mener. Med en Duke 690 A2 kjører dritten av en BMW S1000RR hvis sjaføren er uerfaren. Jeg anbefaler deg og vente med å fjerne sperren til teknikken sitter og du har fått litt erfaring. Det er fort gjort å "bare teste en gang". Man ser på mils avstand om sjaføren av en motorsykkel er uerfaren eller ikke. Jeg er ikke akkurat noen mester jeg heller da jeg fikk lappen i fjor, men jeg har kjørt 35.000km. siden jeg fikk lappen for ett år siden og det er mer enn de fleste kjører på 3-5 år. Det hjelper lite om man har hatt lappen på sykkel i 30 år når man bare lufter den litt hver sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå