Gå til innhold

Diskoppsett til videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei

Problem:

Det er på tide å oppgradere harddiskene mine ettersom de begynner å bli gamle og har lite plass igjen. 1TB diskene er fem år gamle, snart seks. De begynner å trekke på årene.

Er usikker på hvilket oppsett som vil være mest optimalt.

Dagens oppsett:

Koblet til HK:

2x 240GB SSD RAID 0 (OS og programmer)

1x WD RED 4TB (Lite viktig data)

Koblet til HighPoint Tech RocketRAID 2720 raid kontroller:

6x Samsung F3 1TB i RAID 5

1x SSD 120GB for katalogfiler og previews

Er klar over at dette er en low end software-raid kort. Har fungert greit i RAID5. Har ikke prøvd RAID6.

Backup:

Flere gamle harddisker offline

Bruk:

Foto og videoredigering.

Fotoredigering trenger ikke mye båndbredde, men det gjør derimot video. Mange store filer som skal kunne flyttes effektivt. Har kommende prosjekter i høy bit-rate 4K. Regner med at jeg også må oppgradere CPU og RAM for dette, men det er en annen historie.

Maskinen brukes ellers til alt annet. Spesifikasjoner i signaturen min. Oppsettet jeg har nå har levd i mange år. RAIDen som jeg har idag er 5-6 år gammelt, og det nye vil ideelt leve så lenge også.

Budsjett:

Det som er strengt tatt nødvendig for et bra oppsett som skal holde et par år fremover.

Forslag til løsning:

1

Ideelt 6x4TB WD RED RAID6, men dette blir noe dyrt og jeg er ikke fan av URE på 1x10^14.

Løsning to er å bruke 4TB WD RED PRO da disse har URE på 1x10^15, men koster betydelig mer. Er tross alt student også.

Siden diskene er så store har jeg lyst til å bruke RAID6. Har også offline backup selvfølgelig, men liker den ekstra tryggheten av RAID6.

2

En annen løsning er å ha 4x4TB RAID10 og resten (gamle filer) på disker offline.

Altså:

Noen innspill på hvilken løsning som er best? Annet bedre enn WD RED? Vil jeg ha utbytte av en skikkelig RAID kontroller?

Håkki

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mest holdbare diskene i følge backblaze, er Hitachi (HGST)  Høyt på lista ligger Seagate 4TB disker som jeg også har mange av med godt resultat.

Med videoredigering, så vil man ha HØY sekvensiell les og skrivehastighet. Med f.eks en Areca 1882/1883 kontroller så får man over 1GB/s les- og skrivehastighet i Raid-6. Om det er verdt pengene, er det bare du som kan svare på. Jeg hater å vente på å overføre store filer, så jeg har Areca i begge ender med raid-6 og 10Gbit Lan imellom hovedmaskin og server. Overkill for mange, men akkurat passe for andre. Med over 1GB/s over lan, så blir det akkurat som å ha filene på samme pc. Ganske kjekt når det taes stadig vekk backup av noe terrabyte. Man kan også da jobbe direkte fra server, uten at det går utover hastigheten.

Kanskje litt dårlig å høre på meg siden jeg har lagringsfetish  :xmas:

What Hard Drive Should I Buy?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...