Gå til innhold

Landeveissykkel/cyclocross med oppreist sittestilling. Hjelp?


Anbefalte innlegg

God aften, godtfolk!

 

Jeg tenker på å kjøpe sykkel. I utgangspunktet tenkte jeg en hybrid. Har litt problemer med nakke og rygg, så tenkte oppreist sittestilling og vanlig styre ville være lurt. Landeveissykkel og fullt utstyr er litt krampe, tenkte jeg. Interwebs har opplyst meg litt. Først i form av at det finnes en variant kalt cyclocross. 

 

Jeg har sjekka litt rundt på nett og testa ut noen sjapper på lørdag. Det finnes visst landeveissykler som er designet for litt meg komfort, også. Var på sykkellåven i tønsberg (http://www.sykkellaven.no/racer.html) og testet først en Giant Revolt_1, cyclocross. Det var så sweet! Var ikke klar over hvor stor forskjellen var mellom racersykkel og offroad. Prøvde deretter en treningsracer, Giant  Defy 1. Å-hei! Der snakker vil trill! Plutselig ville jeg ha landeveissykkel. Så gøy å få så god fart, med så lite energibruk!

 

Var en kjapp tur innom bikeshop og xxl, men det var jo tjokka med folk, så det ble ingen hjelp å få. Testa en fuji hos birk, men av enlan grunn følte jeg ikke samme komfort på den. 

 

Nok babbel. Jeg tenkte kanskje noen her kan dele litt info eller erfaring? Andre forslag enn de jeg har kommet frem til? 

 

Har tittet på følgende:

Gavia Modena Carbon 6800

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Modena-Carbon-6800-Landeveissykkel-Carbon-Str-M-54-cmMOD680M-p0000047842

 

Gavia CX Pro

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Cyclocross/Gavia/Gavia-CX-PRO-Cyclocross-2015-Str-M-53-cmGAVCXPRO1553-p0000058055

 

Cannondale Synapse 

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/landevei/produkter/cannondale-2015-synapse-alloy-disc-105-517/bbq-48-3364

 

(Slik jeg forstår det er disse som den jeg prøvde på sykkellåven, litt mer comfy racere)

 

Jeg bor i Tønsberg, så det er litt dumt å kjøpe sykkel på anton sport, ifht service. Bikeshop har tross alt gratis årlig sjekk og justering av sykkel. Ellers ville Cannondale stått øverst på lista. Forøvrig var Giant Defy 1 også veldig digg, men Gaviasyklene har bedre vekt og utstyr.. 

 

Leser meg svimmel på interwebs. Hjelp?

Jeg er 178 høy. Student. Skal bruke sykkelen frem og tilbake til skolen, 1.3 mil en vei. Det skal sies at jeg ikke har syklet særlig siden ungdomsårene. Er midt i 30-land nå. Blir litt gira når jeg setter meg inn i ting, være seg teknologi i form av elektronikk eller sykkel, så mulig jeg styrer litt for mye nå. Vil jo ha mest igjen for pengene. Er forøvrig ikke klar for å gå over 13000. Hadde egentlig sett for meg 8000... Oops.

Endret av Handerredervetdu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sittestilling angår, på en cyclocross eller racer (en cyclocross er i prinsippet en ombygd racer for røffere underlag enn asfalt) sitter man ikke oppreist som på en offroad. Men man sitter, som du har funnet ut, mer behagelig, og det er mye lettere å sykle langt på en racer/cyclocross enn på hybrid eller offroad, pga sittestilling og bukkestyre.

 

Så du fant frem til en Cannondale Synapse med skivebremser, ja. Den du linket til har mekaniske skivebremser og aluminiumsramme, men hvis du er villig til å bla opp mer penger får du karbonramme og hydrauliske skivebremser, samt Shimano Ultegra gir.

 

Selv har jeg både cyclocross og racer fra Cannondale, og er godt fornøyd med begge. Bruker cyclocross til og fra jobb og annen nyttekjøring, mens jeg sykler på racer på treningsturer. Syklet rundt Enebakk i dag (8 mil) på raceren, og det var en fryd, nå som setet er stilt inn riktig.

 

Kjøpte cyclocrossen i fjor, og det ble en tilvenning med annen sittestilling enn offroad og bukkestyre, noe jeg aldri hadde syklet på før. Men etter mange km på cyclocross ble det rart, nesten ekkelt å sykle på offroaderen igjen. Og med cyclocrossen fikk jeg et helt annet syn på sykling enn tidligere. Nå lurer jeg faktisk på om jeg bare skal kvitte meg med offroaderen, tviler på at jeg kommer til å bruke den noe særlig mer, når jeg har to virkelig GODE sykler. Har tenkt tanken på å ha en "vrak"-sykkel jeg kan sette fra meg i sentrum, men selv den bør ha bukkestyre. Liker sittestillingen på cyclocross/racer veldig godt.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om Cannondale, og du vil ha en racer med karbonramme og hydrauliske skivebremser så blir det fort ganske dyrt. Men, den er virkelig lekker og en nytelse å kjøre på. Den går veldig pent, er rask, myk, giret er meget presist (Shimano Ultegra) og det er nær perfekt modulasjon på bremsene. Har tidligere prøvd en racer med gammeldagse felgbremser, syntes bremseeffekten var dårlig. Holdt på å gå galt ved en nedbremsing også. Skivebremser fungerer bedre, særlig hydrauliske. Dessuten, skivebremser fungerer også bra når det er kaldt og vått, det er svakheten med felgbremser. Man sliter heller ikke på felgen med skivebremser (ypperlig for de med karbonfelger), og en sykkel med skivebremser er bygd mer solid enn de med felgbremser. Jeg betalte ikke den prisen du ser der, for jeg bestilte den før prisoppgangen pga valuta samt at jeg hadde bonus fra før i butikken. Altså, ikke misforstå, det er dyrt uansett. Men jeg ble litt for godt vant etter å ha kjøpt en cyclocross i nærheten av samme standard som den, og da ville jeg ikke ha noe dårligere standard på racer heller. Og jeg hadde råd. Man kan sikkert få en sykkel med lignende spesifikasjoner til en rimeligere penge, men da må man nøye seg med mer ukjente merker. Cannondale er som sagt blant de store på landevei, sammen med Trek, BMC, Cervélo, Specialized, Bianchi osv.

 

Edit: Peter Sagan har jo vunnet den grønne poengtrøya i Tour de France 3 ganger på rad på en racer fra Cannondale...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...