Gå til innhold

Norsk Barnvern - stort problem i andre land!

Anbefalte innlegg

Det verste er at barnevernet kan ha vært medvirkende til terrorangrepene. Jeg tror dårlig oppvekst er grunnen til at abb gjorde det han gjorde.

Kritikken må i så fall være at barnevernet ikke gjorde nok. Men i dag vet vi mye mer, spesielt om emosjonell omsorgssvikt. I dag ville gutten kanskje blitt sendt til faren eller et fosterhjem. Og så ville hylekoret bablet om overgrep fra det forferdelige barnevernet som ikke skjønner noenting. Akkurat som vi ser i denne tråden.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de andre landene ikke har et like sterkt barnevern? Og Norge er utenfor EU, så det er "greit" å mobbe oss?

Er det ikke dette saken fallen sammen til? Gjerne blandet med tullinger som har lyst til å skrive nyhetssaker?

Kan det være at barnevernet er ett ukjent begrep? Nå er heller ikke India med i EU for å si det slik.

Svaret er vel heller at  det mange av disse foreldrene har til felles (uansett nasjonalitet) er at de lager masse støy og prøver å få sympati for "sin sak" etter at de har mistet omsorgen.

Det skal veldig mye til for å bli fratatt barn, og det er domstolene som bestemmer i siste instans, ikke barnevernet selv. Selvsagt kan systemet gjøre feil, men på annen side er det veldig lett å mobilisere "folkelig sympati" i slike saker, og innbille alle å tro at barnevernet er de slemme i saken.

Lenke til kommentar

For deri ligger enda et problem: Hvem er det som ønsker det kjent at barnevernet har vært koplet inn i forbindelse med egne barn? Jo, kun dem som ikke har mer selvinnsikt enn at de tror de vil få sympati og bli trodd når de iført lik grilldress med tobakkposen stikkende ut av brystlommen blir avfotografert for lokalavisen foran grus-oppkjørselen overstrødd med barneleker foran huset som skulle vært malt for 10 år siden, og forteller om det grusomme barnevernet. Den fundamentale attribusjons-feilen er for dem like ukjent som at kvaliteten på vin kan angis i noe annet enn prosent. Ingen oppegående mennesker kritiserer barnevernet for noenting, man er da ikke idiot heller!

Så da sitter vi her da, med denne uangripelige, ufeilbarlige, ukontrollerbare enheten som forhåpentligvis også finner tid til å gjøre noe bra for barn innimellom. Flott da, at de har blitt oppmerksomme på polakker og lituaniere og andre innvandrere ikke alle oppdrar barna sine som rettroende med god bordskikk. Det er nemlig ikke alle oss nordmenn som har råd til hushjelp og fin bil i garasjen. Vi får bare håpe ingen sladrer til barnevernet på oss...

Men det er jo nettopp typen uten selvinnsikt som "vinner" media og på sosiale medier etc.

La oss tenke oss to tilfeller med samme bakgrunnsproblematikk:

person/par A, innser sin egen begrensning i livssituasjonen og ber på eget initsiativ barnevernet og hjelp/avlastning

Person B/par, mangler helt selvinnsikt om sin personlige begrensning

Ikke overraskende er det B som insisterer på at barnevernet tar feil, og slike kvier seg dermed heller ikke for å blottlegge seg i media for all verden, for er jo ikke dem selv det er noe "feil" med.

Nå kan det selvsagt forekomme at "A" også dukker opp i media en gan i mellom, iallefall hvis det uten tvil er begått urimelighet. Men mitt inntrykk er at det er "B" typen, dvs. disse gate-smarte høylytte typene som har snakketøyet i orden, som er dominerende.

Lenke til kommentar

For deri ligger enda et problem: Hvem er det som ønsker det kjent at barnevernet har vært koplet inn i forbindelse med egne barn? Jo, kun dem som ikke har mer selvinnsikt enn at de tror de vil få sympati og bli trodd når de iført lik grilldress med tobakkposen stikkende ut av brystlommen blir avfotografert for lokalavisen foran grus-oppkjørselen overstrødd med barneleker foran huset som skulle vært malt for 10 år siden, og forteller om det grusomme barnevernet. Den fundamentale attribusjons-feilen er for dem like ukjent som at kvaliteten på vin kan angis i noe annet enn prosent. Ingen oppegående mennesker kritiserer barnevernet for noenting, man er da ikke idiot heller!

Så da sitter vi her da, med denne uangripelige, ufeilbarlige, ukontrollerbare enheten som forhåpentligvis også finner tid til å gjøre noe bra for barn innimellom. Flott da, at de har blitt oppmerksomme på polakker og lituaniere og andre innvandrere ikke alle oppdrar barna sine som rettroende med god bordskikk. Det er nemlig ikke alle oss nordmenn som har råd til hushjelp og fin bil i garasjen. Vi får bare håpe ingen sladrer til barnevernet på oss...

Men det er jo nettopp typen uten selvinnsikt som "vinner" media og på sosiale medier etc.

La oss tenke oss to tilfeller med samme bakgrunnsproblematikk:

person/par A, innser sin egen begrensning i livssituasjonen og ber på eget initsiativ barnevernet og hjelp/avlastning

Person B/par, mangler helt selvinnsikt om sin personlige begrensning

Ikke overraskende er det B som insisterer på at barnevernet tar feil, og slike kvier seg dermed heller ikke for å blottlegge seg i media for all verden, for er jo ikke dem selv det er noe "feil" med.

Nå kan det selvsagt forekomme at "A" også dukker opp i media en gan i mellom, iallefall hvis det uten tvil er begått urimelighet. Men mitt inntrykk er at det er "B" typen, dvs. disse gate-smarte høylytte typene som har snakketøyet i orden, som er dominerende.

Du presiserer det jeg prøvde å få fram. Den fundamentale attribusjons-feilen gjør at de fleste av oss vil tenke "ingen røyk uten ild" når vi ser "slike" mennesker gå til media og klage. Men jeg er kanskje litt urettferdig, i det selv Fredriksen ville slitt med sympati om han hadde stått frem dersom barnevernet hadde prøvd å ta tvilling døtrene hans. Vi mennesker er rett og slett bygd slik at vi har lettere for å tro dårlig om andre enn oss selv...

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Flere innlegg som er dominert av persondebatt og off topic er fjernet. Hold dere til tema og diskuter anstendig.

Videre brudd på dette vil føre til advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Innspill på moderering tas på PM

LiamH
:)

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i hvorfor barnevernet ikke er transparente i sin saksgang..

Taushetsplikten gjør det til en umulighet.

Det er verre at barnevernet må til fylkesmannen for å få godkjent enkelte av sine vedtak. Det er en ren formalitet for dem, men det gjør at klientenes klageadgang blir innskrenket til en vits. For hvem er det man eventuelt skal klage til da? Jo, nettopp fylkesmannen. Så for å få omgjort et vedtak må klienten få fylkesmannen til å innrømme å ha godkjent vedtak som ikke skulle vært godkjent.

Jeg husker en mekaniker som dunket en bulk i min 2 dager gamle bil, for deretter å løpe inn til sjefen og si: "Kom her og se på bulken som allerede var på bilen når vi fikk den inn.". Det å innrømme feil sitter fryktelig langt inne hos veldig mange. Og både fylkesmannen og barneverns-ansatte er mennesker de og. (Muligens)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg er interessert i hvorfor barnevernet ikke er transparente i sin saksgang..

Taushetsplikten gjør det til en umulighet.

Det er verre at barnevernet må til fylkesmannen for å få godkjent enkelte av sine vedtak. Det er en ren formalitet for dem, men det gjør at klientenes klageadgang blir innskrenket til en vits. For hvem er det man eventuelt skal klage til da? Jo, nettopp fylkesmannen. Så for å få omgjort et vedtak må klienten få fylkesmannen til å innrømme å ha godkjent vedtak som ikke skulle vært godkjent.

Jeg husker en mekaniker som dunket en bulk i min 2 dager gamle bil, for deretter å løpe inn til sjefen og si: "Kom her og se på bulken som allerede var på bilen når vi fikk den inn.". Det å innrømme feil sitter fryktelig langt inne hos veldig mange. Og både fylkesmannen og barneverns-ansatte er mennesker de og. (Muligens)

Hva med om barnet/barnets familie kan kreve transparenthet for sin sak? Slik at det ikke faller noen tvil over om barnevernet misbruker sin rett?

Lenke til kommentar

Hva med om barnet/barnets familie kan kreve transparenthet for sin sak? Slik at det ikke faller noen tvil over om barnevernet misbruker sin rett?

Da tenker jeg du fort stanger i: "Av hensyn til barnet". Barnevernets taushetsrett misstenker jeg blir vidt utstrakt, rett og slett for å fjerne seg selv fra å måtte bruke "for mye" tid på klienter...

Lenke til kommentar

Men til syvende og sist er det jo ikke noe som kan avgjøres i media av "folkedomstolen" uansett? Den som mister omsorgen kan/må jo anke og legge frem synspunkter og "bevis" i rettssystemet, det er der det avgjøres.

btw, snublet akkurat over denne på tuben som "viser det norske barnevernet", åpenbart filmet av familien selv.

https://www.youtube.com/watch?v=-JLjznYjTbE

Mye rop, tårer og følelser i sving, og ikke vanskelig å skjønne at det blir sinte kommentarer og forbannelse om det "norske systemet" i kommentarfeltet. Hva bakgrunn er for omsorgsovertakelsen fremkommer dog ikke (men mulig saken har vært omtalt bredere i media?) Uansett trist da.

EDIT: saken er publisert og kommentert her

http://thirdseconds.org/her-braser-politiet-og-barnevernet-inn-i-dorene/

Noen mener hun (moren) nærmest lyver på Facebook, men andre synes synd på osv. Ikke godt å si om ting kunne vært gjort annerledes. Men jeg vet om mødre med tidligere/underliggende rusproblem som har beholdt barnet sitt, i forståelse og samarbeid med barnevernet, så er ikke noe automatikk at de mister dem. Hvis så allikevel skjer, kan det kanskje bero på at de ikke samarbeidet  :hmm:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det var ikke egentlig meningen min å bidra til avsporingen av denne tråden. Jeg misstenker at forumet har nok av "#!%&! barnevernet" tråder. Poenget mitt var egentlig bare at når vi har slike store systemfeil i barnevernet at vi ikke en gang kan sikre våre egne borgere en trygg og rettferdig behandling fra barnevernets side. Hvilken sjanse har da utenlandske borgere med de ekstra potensielle språklige og kulturelle utfordringer som kan oppstå?

Jeg synes det er i overkant optimistisk å anta at barnevernet har alt sitt på det tørre i alle disse sakene.

Men når det er sagt, så kunne jeg ikke se noe til den "store" demonstrasjonen utenfor bi ambassaden. Og det talkshowet minnet vel mest om en litauisk kvinnelig versjon av Jerry Springer. Når "Tolken" på toppen av det hele viste seg å ikke kunne sies å snakke "norsk" uten gåseøyne, var det bare statistikken hennes igjen med downs barn i Norge som virkelig klarte å løfte øyenbrynene mine. Ja det, og det journalistiske håndverket som var lagt for dagen av NRK her. Det var tydelig at det har vært nedkuttinger, eller så begynner agurk sesongen ekstremt tidlig i år...

Lenke til kommentar

1) Hvem bruker masse penger på psykobabbel?

2) Hva er psykobabbel?

Det begrepet som ble nevnt over, emosjonell omsorgssvikt, framtidig sannsynlighet, stadig kritikk mot foreldre i psykologiske observasjoner.

Det er lett å si i ettertid at ABB burde vært gitt til faren pga moras emosjonelle omsorgssvikt, men jeg mener at enhver person som står for tvangstiltak på bakgrunn av "emosjonell omsorgssvikt", er en litt sprø person som har latt seg rive med av tidsånda.

Hva med bruken av skattepenger? Ytre sett kjører Bv på at det er så mange flere barn enn før som blir utsatt for grov vold og narkotika. Mens fakta er at de bruker emosjonell omsorgssvikt til å ta barna, der de finner en eller flere risikofaktorer i samme familie. Risikofaktorer er påstått lite nettverk, påstått dårlig økonomi, påstått elendig helse hos foreldrene, osv.

Jeg har sett tilfeller der Bv bevisst skriver feil om slike faktorer for å skape et dårlig bilde av familien.

Lenke til kommentar

Men når det er sagt, så kunne jeg ikke se noe til den "store" demonstrasjonen utenfor bi ambassaden. Og det talkshowet minnet vel mest om en litauisk kvinnelig versjon av Jerry Springer. Når "Tolken" på toppen av det hele viste seg å ikke kunne sies å snakke "norsk" uten gåseøyne, var det bare statistikken hennes igjen med downs barn i Norge som virkelig klarte å løfte øyenbrynene mine. Ja det, og det journalistiske håndverket som var lagt for dagen av NRK her. Det var tydelig at det har vært nedkuttinger, eller så begynner agurk sesongen ekstremt tidlig i år...

Ser ut som det blir en demonstrasjon utenfor Stortinget 30. mai

https://www.facebook.com/events/1561632177439074/

Lenke til kommentar

Sakspapirene er ofte omfattende i sin sverting av foreldrene, det går på påstått lite nettverk, påstått dårlig økonomi, påstått elendig helse hos foreldrene, legejournaler, osv.

Reglementerte eller ureglementerte påstander om psykisk sykdom.

Du finner neppe en BV-sak uten påstander om psykisk sykdom, og dette vil være belastende å offentliggjøre.

Om saken ikke handler om funksjonshemning, ADHD eller Aspergers hos barn.

En del foreldre ønsker å offentliggjøre sine sakspapirer. Men mange vil nok være redde for hva det kan gjøre med andres bilde av dem, å spre slike bakvaskelser og anklager om seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...