sdfsdfjk Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Kjære forumbrukere. Jeg lurer på hvorfor barnevernet i Norge skaper stor oppmerksomhet i andre europiske og asiatiske land. Jeg har forståelse for at det er en ukultur å ta barna fra foreldrene i andre land. Senest idag har det vært store demonstrasjoner utenfor den norske ambassaden i Litauen. I Litauen påpeker at barnevernsbarn brukes til å tilfredsstille etniske norske som er barneløse. Hvorvidt dette er sant eller ikke, vet både du og jeg - antar jeg. I annet tilfelle, påstår et indisk par at de ble fratatt barnet på grunn av at de matet barnet med hendene. Det førte til at indiske myndigheter tok kontakt med norske myndigheter for å løse problematikken. I enkelte tilfeller brukes polske privatdetektiver for å kidnappe barn fra fosterforeldrene. Dette ser ut til å være "vanlig" praksis i Polen. Jeg har enda flere eksempler, men da blir bare innlegget enda lengre, men dere nok forstått problematikken. - Hva er grunnen til at dette får stor mediadekning i andre land? Hvordan bør norske myndigheter få fram barnvernpolitikken på en mye bedre måte slik at utenlandske borgere forstår hvordan det faktisk fungerer? Endret 12. april 2015 av DoitNow Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Fordi de andre landene ikke har et like sterkt barnevern? Og Norge er utenfor EU, så det er "greit" å mobbe oss? Er det ikke dette saken fallen sammen til? Gjerne blandet med tullinger som har lyst til å skrive nyhetssaker? 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Barnevernet i Norge har som prinsipp at barnets beste er uavhengig av familiens beste. Dette er helt fremmed for andre kulturer, som ikke har like stor vekt på individets beste, men gjerne fokuserer mer på fellesskapets beste. Tro det eller ei, dette er rett og slett et eksempel på at Norge er alt for liberalistisk! (Sett i forhold til andre land. Jeg liker dette prinsippet.) Endret 12. april 2015 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Fordi de andre landene ikke har et like sterkt barnevern? Og Norge er utenfor EU, så det er "greit" å mobbe oss? Er det ikke dette saken fallen sammen til? Gjerne blandet med tullinger som har lyst til å skrive nyhetssaker? Kan det være at barnevernet er ett ukjent begrep? Nå er heller ikke India med i EU for å si det slik. 1 Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Barnevernet i Norge har som prinsipp at barnets beste er uavhengig av familiens beste. Dette er helt fremmed for andre kulturer, som ikke har like stor vekt på individets beste, men gjerne fokuserer mer på fellesskapets beste. Tro det eller ei, dette er rett og slett et eksempel på at Norge er alt for liberalistisk! (Sett i forhold til andre land. Jeg liker dette prinsippet.) Hvordan vil du at norske myndigheter skal få fram budskapet til andre europeiske land, slik som Polen og Litauen. Det er enda vanskelige å få det samme budskapet som ikke deler samme kultur som oss i det hele tatt, eksempelvis India. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Barnevernet i Norge har som prinsipp at barnets beste er uavhengig av familiens beste. Dette er helt fremmed for andre kulturer, som ikke har like stor vekt på individets beste, men gjerne fokuserer mer på fellesskapets beste. Tro det eller ei, dette er rett og slett et eksempel på at Norge er alt for liberalistisk! (Sett i forhold til andre land. Jeg liker dette prinsippet.) Hvordan vil du at norske myndigheter skal få fram budskapet til andre europeiske land, slik som Polen og Litauen. Det er enda vanskelige å få det samme budskapet som ikke deler samme kultur som oss i det hele tatt, eksempelvis India. Hvorfor er det vårt ansvar å lære opp verden? 1 Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Hvorfor er det vårt ansvar å lære opp verden? Det er vårt ansvar fortelle hvordan faktisk Norge fungerer, hvis ikke kan hvem som helst si hva de vil. Du kan selvsagt være uenig det. Dersom vi ikke gjøre, vil det få konsekvenser i andre former, eksempelvis dårlig rykte, vanskeligere for norske interesser å komme til rette. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hvem verner barna mot barnevernet? 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hvem verner barna mot barnevernet? Barnevernetvernet, selvsagt! 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hvorfor er det vårt ansvar å lære opp verden? Det er vårt ansvar fortelle hvordan faktisk Norge fungerer, hvis ikke kan hvem som helst si hva de vil. Du kan selvsagt være uenig det. Dersom vi ikke gjøre, vil det få konsekvenser i andre former, eksempelvis dårlig rykte, vanskeligere for norske interesser å komme til rette. Yeah, I don't care. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Ja, dette er er nok et utslag av at Norge er milevis foran andre når det gjelder synet på barns rettigheter (selv om vi har en vei å gå i asylbarnproblematikken). Men barn vokser jo opp og blir ordentlige mennesker i andre land også. Hvorfor er en barneoppdragelse som fungerer i andre land, ikke bra nok i Norge? Vel, det er et bedre spørsmål enn det kan se ut som, for svaret er at en barneoppdragelse som ligger under norsk standard kan være skadelig for barn som oppdras i Norge. Dette er ikke så mystisk. Tenk deg at du får en autoritær oppdragelse som var vanlig i Norge for 100 år siden. Ris på stumpen når far kommer hjem. Håndhilse på foreldrene, bukke eller neie, hver morgen og kveld. Godnattkos er en moderne oppfinnelse. Vennene dine og alle du kunne observere, i nærmiljø og i media, alle andre enn deg får den normale oppdragelsen vi har i Norge i dag. Det er klart et slikt barn vil føle seg annerledes behandlet. Det blir annerledes behandlet, og det på en svært negativ måte. Dette er skadelig for barn dersom annerledesheten ikke blir oppveiet av kjærlighet fra foreldrene. Men nettopp mangel på kjærlighet og nærhet karakteriserer en autoritær oppdragelse. En slik oppdragelse vil altså være skadelig i seg selv i dagens Norge, samtidig mangler den det som kunne reparert skadene. 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Det er et kjent ordtak som heter at: "Makt korrumperer, og absolutt makt, korrumperer absolutt". Barnevernet i Norge er en tilnærmet absolutt makt. Og det er et til dels stort problem kombinert med den gruppetenkning som nesten uunngåelig inntar de fleste arbeidsplasser. Min mor jobbet en kort periode for barnevernet som nyutdannet sosionom. Hun sluttet veldig raskt der, og beskrev sin opplevelse som surrealistisk. De ansatte ved kontoret hadde sluttet fullstendig å tenke selv, full konformitet eller ut-frysning. Men det verste var som hun sa: "Det var ikke barna som var i fokus.". Dette var en systue med en samling kvinner som var blitt gitt alt for mye makt, uten noen som helst reell kontroll. På pauserommet gikk det i skryte historier om barn man hadde klart å fått "tatt". Og fullstendig blottet for empati eller vilje til å tro noe godt om folk. Med mindre de har en nyere Mercedes i oppkjørselen da selvfølgelig. Et annet stort problem er inhabiliteten som oppstår på mindre steder der "alle kjenner alle". Jeg kjente ei jente som i mangel av et bedre ord var kjempe narkoman. Misstanken ble rapportert til barnevernet fra både skole og barnehage, men hun avviste det, og nektet å levere urinprøver. Normalt skal det regnes som avgitt positiv prøve, men i dette tilfellet skjønte jo barnevernslederen godt at hun ikke ville levere. Hun hadde jo kjent jenta siden hun kom til landet som 3 åring. Selvfølgelig kunne det umulig være snakk om narkotika. Vi snakker her om en barnevernsleder som burde være ganske skamfull når sannheten kom for en dag. Spesielt når et av barnas far lurte på hva som skjer, og hun spurte: "Hvem er du?". Hun visste altså ikke en gang at barna hadde forskjellige fedre. Faren forsøkte så å få overtatt omsorgen for datteren med bakgrunn i morens narkotikamissbruk. Men dette passet særs dårlig overens med lederens nye plan om å putte barna i fosterhjem i sammen (Et godt fri-kristelig hjem, der barnas avgudsdyrkelse av Buddha endelig kunne kommes til livs.). Så, om ikke datteren oppførte seg litt rart sammen med faren når hun tenkte seg om? Ja, her kunne det neppe være snakk om noe annet enn missbruk. Datteren ville jo selvfølgelig bare forsvare pappaen sin, så at hun innstendig nektet for at noe galt hadde funnet sted, nei det kunne man selvsagt ikke stole på. Jeg tenker jeg lar resten av den historien ligge, før noen av de involvertes identitet med letthet kan avsløres. For deri ligger enda et problem: Hvem er det som ønsker det kjent at barnevernet har vært koplet inn i forbindelse med egne barn? Jo, kun dem som ikke har mer selvinnsikt enn at de tror de vil få sympati og bli trodd når de iført lik grilldress med tobakkposen stikkende ut av brystlommen blir avfotografert for lokalavisen foran grus-oppkjørselen overstrødd med barneleker foran huset som skulle vært malt for 10 år siden, og forteller om det grusomme barnevernet. Den fundamentale attribusjons-feilen er for dem like ukjent som at kvaliteten på vin kan angis i noe annet enn prosent. Ingen oppegående mennesker kritiserer barnevernet for noenting, man er da ikke idiot heller! Så da sitter vi her da, med denne uangripelige, ufeilbarlige, ukontrollerbare enheten som forhåpentligvis også finner tid til å gjøre noe bra for barn innimellom. Flott da, at de har blitt oppmerksomme på polakker og lituaniere og andre innvandrere ikke alle oppdrar barna sine som rettroende med god bordskikk. Det er nemlig ikke alle oss nordmenn som har råd til hushjelp og fin bil i garasjen. Vi får bare håpe ingen sladrer til barnevernet på oss... 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Men nettopp mangel på kjærlighet og nærhet karakteriserer en autoritær oppdragelse. Det må da finnes en mellomting mellom det, og å følge Barnevernets modell om å hele tida handle etter barnets behov. Barnets behov skal oppdages, og deretter bekreftes. "Hvordan bør norske myndigheter få fram barnvernpolitikken på en mye bedre måte slik at utenlandske borgere forstår hvordan det faktisk fungerer?" Det er klart at når samfunnet blir mer internasjonalt, oppdager utlendinger også at Bv i Skandinavia er styrt av psykologer, observasjoner av samspill og fokus på annerledeshet hos foreldre og barn. Dessuten en kraftig risiko for å miste barna dersom en sier nei til emosjonelle "hjelpetiltak", og avlastningshjem som tilbys som en frivillig tvang. Jeg har sett en person fra de baltiske landene på TV, som mistet sine barn i hjemlandet pga fyll og narko. Så de har et barnevern der også, men trolig et barnevern som kun tar seg av de mest nødvendige tilfellene. Ikke et barnevern som bruker penger på en masse psykobabbel, og vedtak om hva foreldrene skjuler når de sier nei til emosjonelle "frivillige hjelpetiltak". Norsk barnevern er svært opptatt av at foreldrene og omsorgen skal leve opp til dagens standard. Her kan jo lett utlendinger og konservative personer få anklager og mistanker mot seg. Ikke minst foreldre som oppfyller de klassiske "risikofaktorene" i barnevernets teorier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Lurer også på dette. Var faktisk ikke klar over den internasjonale interessen før jeg så et program der det fantes en russisk organisasjon som handler om å hate det norske barnevernet. Sto blant annet med plakater med "Barnevernet er verre enn ABB" Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Det er den typisk norske arrogansen som er ute og går igjen. Vi veit best. Gud vite kvifor. India er eit eldgamalt kulturland - hadde høg kultur allereide då Ola brukte steinøksar. Rett nok var Ola heldig på Oskeladd-vis og fann olje, men gjev det spesiell innsikt i barneoppdragelse? Er det nokonsinne bevist at resultatet av den norske barneoppdragelsen er betre enn den i andre land, f.eks India? For borna, medan oppdragelsen pågår, og som vaksne, når ein ser på resultatet? Eg tek neppe feil om eg tippar at det meste er uvitskapleg synsing. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Lurer også på dette. Var faktisk ikke klar over den internasjonale interessen før jeg så et program der det fantes en russisk organisasjon som handler om å hate det norske barnevernet. Sto blant annet med plakater med "Barnevernet er verre enn ABB" Jeg er på mange måter enig med det siste utsagnet. Det er utvilsomt mange barn som lider under barnevernets tyranni, disse må leve med smertene resten av livet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Lurer også på dette. Var faktisk ikke klar over den internasjonale interessen før jeg så et program der det fantes en russisk organisasjon som handler om å hate det norske barnevernet. Sto blant annet med plakater med "Barnevernet er verre enn ABB" Jeg er på mange måter enig med det siste utsagnet. Det er utvilsomt mange barn som lider under barnevernets tyranni, disse må leve med smertene resten av livet. Det stemmer nok, men det er lett for å glemme de som faktisk har hatt stor nytte av barnevernet. Vi får stadig høre om de negative sidene, men å sammenligne det med en massemorder synes jeg blir helt feil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Lurer også på dette. Var faktisk ikke klar over den internasjonale interessen før jeg så et program der det fantes en russisk organisasjon som handler om å hate det norske barnevernet. Sto blant annet med plakater med "Barnevernet er verre enn ABB" Jeg er på mange måter enig med det siste utsagnet. Det er utvilsomt mange barn som lider under barnevernets tyranni, disse må leve med smertene resten av livet. Det stemmer nok, men det er lett for å glemme de som faktisk har hatt stor nytte av barnevernet. Vi får stadig høre om de negative sidene, men å sammenligne det med en massemorder synes jeg blir helt feil. Det verste er at barnevernet kan ha vært medvirkende til terrorangrepene. Jeg tror dårlig oppvekst er grunnen til at abb gjorde det han gjorde. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Hvem verner barna mot barnevernet? I praksis skal det vel være rettstaten, men å gå til retten er dyrt og tar for lang tid. Rettstaten er på toppen av dette veldig feilbar, da å beviseføre er en ekstremt vanskelig affære. Jeg synes synd på dem som "uheldigvis" havner i kamp med barnevernet. Det er ikke bare bare. Men det er ikke unikt for barnevernet, det er alltid uheldig å havne i kamp med store institusjoner hvor man må til retten for å rydde opp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Måten utlandet reagerer på gir meg assosiasjoner til hvordan mange nordmenn reagerer når en norsk havner i fengsel eller problemer i utlandet. Da er det liksom ikke måte på hvor mye som er galt med systemene der vedkommende befinner seg, og personen fremstilles nesten alltid som offer og uskyldige. Så vi "møter oss sjøl i døra" kan en vel si Endret 13. april 2015 av Mr.M 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå