Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Suzuki Baleno 1999 Girkasse/Drivaksel


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en Suzuki Baleno fra 1999.

Den er kun kjørt 77.000 KM og slitedeler er i forholdsvis god stand.

Hadde en langkjøring fra Ski/Gardemoen tur retur, på vei tilbake skulle jeg gire ned til andre gir, da begynte det å bråke skikkelig, det var en metall-mot-metall romle lyd og den var vanskelig å sette i andre gir.

 

Gått en uke og ikke kjørt den noe særlig, har fått problemet ned til følgende muligheter(tror jeg):

Venstre drivaksel(foran)

Venstre drivknute(foran)

lageret på venstre drivaksel som går inn til girkassa.

Girkasse problem.

 

 

Nå har jeg ikke noen problemer med å kjøre bilen, tatt noen småturer for å sjekke og det er ikke noe problem med å gire eller få den opp i fart. Lyden blir sterkere etterhvert som jeg kommer høyere opp i fart, men når jeg står stille/kjører i veldig lav fart er det ikke noen lyd. Når jeg skal gire til 5. gir lugger det en liten smule og lyden transformeres, den er mye mye høyere og det høres ut som noen har fekting med 2 motorsager mot hverandre.

 

Når bilen står i fri med clutchen inne og jeg presser opp turtallet er det ingen lyd, fått den opp til 5-6.000 rpm uten noe lyd, men når clutchen er halveis inne eller lengre ut, begynner lyden helt svakt, helt til den står i fri uten clutchen inne, da er det ingen lyd. Kjører jeg turtallet opp til 5-6.000 i fri uten clutchen inne begynner jeg å høre den metall-rumle lyden.

 

Er det noen som har vært borte i dette før eller vet hva dette er? Er det bare et lager eller høres det ut som om hele girkassa må byttes? Har sett på nettet og sliter veldig med å finne en girkasse til Suzuki Baleno 1.3 L forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom lyden forsvinner når du trår inn clutchen, er det garantert utløserlageret, eller trøstelageret som enkelte kaller det (dårlig direkte oversetting av thrust bearing).

 

Det kjedelige er at lageret koster som regel en hundrelapp eller 2, men du må i de aller fleste tilfeller løsne girkassen fra motoren, for å bytte dette. Jeg anbefaler å skifte clutch samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom lyden forsvinner når du trår inn clutchen, er det garantert utløserlageret, eller trøstelageret som enkelte kaller det (dårlig direkte oversetting av thrust bearing).

 

Det kjedelige er at lageret koster som regel en hundrelapp eller 2, men du må i de aller fleste tilfeller løsne girkassen fra motoren, for å bytte dette. Jeg anbefaler å skifte clutch samtidig.

Takk for rask tilbakemelding, skal konferere med en mekaniker jeg kjenner om dette, ettersom vi ikke klarte å pinpointe problemet helt. Takk :)

Lenke til kommentar

Blir lyden borte når bilen er i fart med clutch-pedalen inne, eller er det bare når den står i ro?

Når bilen kommer over 5km/t så er den lyden der -uansett-, den blir bare stærkere eller svakere. Kun når den står stille i fri kan jeg bruke clutchen. 

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som utløserlageret men snakk med et verksted først. Det kan også være noe i kassen slik du beskriver lyden. Uansett, la han som skal fikse bilen ta diagnose på feilen.
Kan du ta opp lyden med mobilen og legge ut her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...