Gå til innhold

Kamera/ drone dilemma

Anbefalte innlegg

Har brukt lang tid på dette dilemmaet og ser at det er mange flinke her , så må høre litt hva andre tenker.

Vurderer å kjøpe et DSLR kamera (Canon 70D) med en dji ronin gimbal til bruk ved filming osv.

Men vurderer også å kjøpe en(brukervennlig (orker ikke bygge selv + for dyrt med dslr drone) pakke fra DSLR pros med DJI phantom 2 eller 3  med FPV inkl, Hero 4 Inkl , zenmuse gimbal inkl+++++ inkl i pakken. Har god erfaring med droneflyging .

Klarer ikke finne ut hva jeg bør gjøre og evt hva jeg kommer til å få mest glede/nytte bruk av både med tanke på redigering og evt plass bruk på dette + andre aspekter .

Har tenkt på at det vil være større bruks område for canon men samtidig vil man ikke kunne få Aerial shots eller kunne lage en fet videoproduksjon med et dslr kamera med en pro gimbal. Men tenker også at det begrenser seg veldig hva man får ut av drone og gopro med gimbal .

Har tatt mye bilder iløpet av de siste 10 årene og blir leid inn til forskjellige oppdrag pga min erfaring .

Kameraet jeg har brukt til nå er et Canon Dslr med mye extra og er ok selvom ikke det nyeste raskeste .

Tanker og lure forslag taes imot med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å velge et Canon DSLR for dronefilming høres sært ut.

Hvilke fordeler har EOS 70D fremfor et mer avansert men lettere speilløst kamera når man monterer det under en drone?

Filmer man 4K kan man plukke ut stillbilder i god kvalitet fra videostrømmen, bruker man HD må man ta stillbilder i tillegg.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Tror ikke trådstarter vurderer en "drone" med et DSLR men alternativene er:

- Et DSLR med DJI ronin gimbal til håndbruk

- En ferdig drone fra DSLRpros.com med en Phantom 2/3, GP Hero 4, Gimbal osv osv.

Ble selv litt usikker og måtte google for å finne ut at det var en leverandør som heter DSLR Pros.

Valgene er jo to helt forskjellige, skal du filme mest fra hånden og da objekter som er nære deg så er et DSLR med Ronin det bese valget, mens en quad med GoPro gir det noe mer fleksibilitet når det kommer til at du kan også ta filmer fra lufta osv, men kvaliteten er naturligvis ikke like bra og det er noe vanskeligere med filming av veldig nære objekter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, phantom 3 pro kommer vel med f2.8, 4k uten fordreing av horisont. Teoretisk burde en kunne ta grei nær vid, men det gjenstår å se da greia neppe er her før seinere i sommer.

Den skal også være en del forbedret mht innomhus bruk (ny radar).

Spørsmålet TS må stille er vel om han selv er i stand til å være på punktet det er ønskelig å filme fra...

Lenke til kommentar

Er ikke dette litt som å spørre hva man bør kjøpe av bil og båt? Begge to er transportmidler, men dekker vidt forskjellige behov.

Den eneste som kan vite hvilket behov som er mest nødvendig å få dekket er trådstarter. Men enig med Trondster i at hvis filming er hovedprioritet, så finnes det speilløse alternativer som egner seg mye bedre enn et DSLR.

Lenke til kommentar

Takker for svar og  synspunkter så langt, håper på flere ettersom jeg ser at min formulering gjerne har vært litt diffus.

For å skape litt bedre forståelse for hva jeg spør om så prøver jeg en gang til .

Jeg har et fotokamera som jeg ikke har muligheter til å filme med (Canon 450 DSLR), tenker på og oppgradere dette for å få muligheter til å filme men i tillegg ta skikkelige bilder og er fronøyd med Canon. Ønkser også å kjøpe DJI Ronin gimbal til bruk sammen med kamera slik at det blir bra filming/produksjon til mitt bruk. Er det noen som har konkrete tips til hva jeg burde velge i steden for Canon 70 D så taes dette imot med stor takk men har en jeg har lånt dette kameraet av en bekjent å det virker fint for mitt bruk som et multi kamera med muligheter for meget høy kvalitet både på film og bilder. Er også her jeg har fått prøvelåne drone med gopro og derfor blir litt forvirret hva jeg bør gå for, ettersom begge deler blir som det ble sagt er like forskjellig  som bil og båt og jeg ikke klarer å ta en avgjørelse eller finne noe som viser et større behov for en av tingene . :wallbash:

Det som er dilemmaet er om jeg bør oppgradere kamera og i tillegg tilrettelegge for fet bakke produksjon / bilder med en DJI RONIN håndholdt gimbal, eller om jeg bør gå for en pakke med Phantom 2/3 med gopro (gopro kan jeg forøvrig bruke til det det er ment til altså ikke bilder men som action cam ) håper dette var litt lettere å forstå ? :p :p Eller så skal jeg ta et hint om dårlige skrive og kommunikasjonsevner he he  Takker for svar og idéer

ligger ved linker til de forskjellige valgene :

Håndholdt gimbal til DSLR kamera  http://www.dji.com/info/news/dji-ronin-coming-soon

Drone pakke  http://www.dslrpros.com/brands/sundance-aerial-kit.html

Endret av ...........
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...